2016-03-15, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du nämner inte vilka lärosäten det gäller, men exempelvis KTH och HHS gör definitivt inte några kontroller av varandras studentregister. Troligen gör inte andra lärosäten det heller. Att bli antagen till ett ytterligare program på samma universitet kan möjligen vara problematiskt däremot.

I mitt fall rör det sig om KI och antingen KTH eller SU. Tackar för svar!
Citera
2016-03-16, 09:00
Medlem
Pungt.s avatar
Wow, kollade precis lite statistik på http://statistik.uhr.se/ om antagningspoäng till tidigare sommarkurser och insåg att jag är körd, i alla fall om urval 1 gäller. Sökte sex distanskurser och tänkte "någon borde man ju då komma in på" men lägsta poäng för BI är 21.40! Hur kan det ens finnas så många som har så höga betyg?!

Att det är svårt att komma in på sommarkurser har jag förstått men inte så svårt. Trodde jag hade ganska höga poäng med mina dryga 19... Men tji fick man för att man är så självgod och kollar sånt här när det är för sent för att lägga till kurser.

Kan inte någon säga att det är fel på UHR och att ett något sållat urval 2 egentligen gäller fast datan är inte tillgänglig... Eller nåt annat som ger en lite hopp?

Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
För att när de tar bort blex så kommer intagningspoängen att bli högre
Bara plugga hårdare då, det funkar alltid oavsett om du har rätt eller fel.
Verkar ju som att poängen kommer att slå i taket om det blir högre, då hjälper det ju inte att plugga hårdare. Eller ja jo, högskoleprovet kommer ju aldrig snitta på 2.0 så där gör det en skillnad.

Vad fan alltså, jag trodde att antagningspoängen skulle sjunka i och med GY2011, var inte det ett av huvudmålen med det hela? Att stoppa betygsinflationen och försvåra maxpoäng?! Fan vad arg jag blir! Räknade ju verkligen med åtminstone 50% plugg... Hur ska jag få in pengar nu???! ALLT ÄR SAMHÄLLETS FEL!

Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Tror ni blex förängs några år till?
Citat:
Urvalsgruppen för sökande med gymnasieexamen, BIex, kommer att finnas under en treårsperiod och upphör efter antagningen till vårterminen 2017.
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/Gymnasieexamen-2014/

Så ett år till gäller det, fast det kanske du redan visste anonymes?
Citera
2016-03-16, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Verkar ju som att poängen kommer att slå i taket om det blir högre, då hjälper det ju inte att plugga hårdare. Eller ja jo, högskoleprovet kommer ju aldrig snitta på 2.0 så där gör det en skillnad.

Varför skulle poängen slå i taket?

De som idag söker i BIex söker även i BI. D.v.s., bland de som blivit antagna i BI-kvoten finns det redan idag ett antal som sökt med det senaste betygssystemet. När BI och BIex slås ihop (vilket jag antar är vad som kommer att göras) så borde det rent statistiskt bli en liten ökning, men det finns inget som säger att det kommer att "slå i taket" bara för att så sker. I så fall skulle ju BI redan ha slagit i taket för att det ska vara matematiskt möjligt, eller hur?
Citera
2016-03-16, 09:29
Medlem
Citat:

De som idag söker i BIex söker även i BI. D.v.s., bland de som blivit antagna i BI-kvoten finns det redan idag ett antal som sökt med det senaste betygssystemet. När BI och BIex slås ihop (vilket jag antar är vad som kommer att göras) så borde det rent statistiskt bli en liten ökning, men det finns inget som säger att det kommer att "slå i taket" bara för att så sker. I så fall skulle ju BI redan ha slagit i taket för att det ska vara matematiskt möjligt, eller hur?

BIex kvoten har ju i de allra flesta fallen lägre poäng än t.ex BI. Om man slår ihop dessa så innebär det ju att kraven sjunker.
Citera
2016-03-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
BIex kvoten har ju i de allra flesta fallen lägre poäng än t.ex BI. Om man slår ihop dessa så innebär det ju att kraven sjunker.

Hur menar du då?

Om du har en kvotgrupp med antagningspoäng 10 och en med 15 så kommer antagningspoängen att bli mellan 10-15 vid en sammanslagning. Så ja, en sänkning för BI och en höjning för BIex i teorin.
Citera
2016-03-16, 10:05
Medlem
Citat:
Hur menar du då?

Om du har en kvotgrupp med antagningspoäng 10 och en med 15 så kommer antagningspoängen att bli mellan 10-15 vid en sammanslagning. Så ja, en sänkning för BI och en höjning för BIex i teorin.

Precis, men totalt sett så höjs inte antagningspoängen, utan de sjunker. På BIexs bekostnad. Enligt mig så vore det galet att slå ihop urvalsgrupperna. Jag har ett blandat slutbetyg och kan enkelt säga att Gy2011 ställer högre krav. Sämre meritvärde med bättre kunskaper.
Citera
2016-03-16, 10:38
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:

Det var ett svar på påståendet "plugga hårdare leder till högre betyg", vilket var min tolkning av ditt inlägg, men jag kanske missförstod nåt? Tänkte helt enkelt så att det inte finns mycket utrymme kvar för betygsökning, hur mycket man än anstränger sig. Men utgick ju då, i min frustration, ifrån sommarkurserna jag sökt, så dessa lär inte vara speciellt representativa för andra kurser/kurstillfällen. Den lägsta poängen för BI var då 21.40 poäng. Max(taket) är väl 22.5? Och då ska man ha A/MVG i allt plus maxade fem meritpoäng. Det finns alltså bara utrymme för en ökning på 1.1 poäng. Men jag borde inte alls utgå ifrån mina sökta sommarkurser så det här blir ganska så irrelevant. Lyssna inte på mig, jag försöker nog bara försvara svammel.
Citera
2016-03-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Det var ett svar på påståendet "plugga hårdare leder till högre betyg", vilket var min tolkning av ditt inlägg, men jag kanske missförstod nåt? Tänkte helt enkelt så att det inte finns mycket utrymme kvar för betygsökning, hur mycket man än anstränger sig. Men utgick ju då, i min frustration, ifrån sommarkurserna jag sökt, så dessa lär inte vara speciellt representativa för andra kurser/kurstillfällen. Den lägsta poängen för BI var då 21.40 poäng. Max(taket) är väl 22.5? Och då ska man ha A/MVG i allt plus maxade fem meritpoäng. Det finns alltså bara utrymme för en ökning på 1.1 poäng. Men jag borde inte alls utgå ifrån mina sökta sommarkurser så det här blir ganska så irrelevant. Lyssna inte på mig, jag försöker nog bara försvara svammel.

Citera
2016-03-16, 14:56
Medlem
Sulacrags avatar
Hade tänk att pröva av ganska många kurser från gymnasiet då jag totalt sket i mitt betygssnitt från andra terminen i första ring. Målet är att pröva av så jag får full pott i samtliga ämnen. Gick Naturprogrammet på gymnasiet och landade på ett snitt runt 13.
Problemet är att jag inte kommer få möjlighet till lärarledd undervisning (1 Juli 2012 avskaffades denna möjlighet för att få studenterna o plugga under gymnasietiden), så kommer få jobba mig igenom detta på egen hand.

Rent praktiskt, tror ni det är möjligt att dratta in på ex Åsö Vuxengymnasium och sätta mig på ex Spanska Steg 3 och lyssna och plugga utan att egentligen vara "inskriven" på kursen?

Har försökt med HP, men det vill sig inte så jag tror att traggla igenom gymnasiekurser är min typ av taktik.

Finns det någon här som läst på någon komvux i Stockholm? Har dem upprop innan lektionerna? Hur skall jag gå tillväga, tips?

Vänlig hälsning
Citera
2016-03-16, 18:15
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Shit... såg att programmet jag ville in på till hösten har minskat sina platser från 40+ till 30 stycken... och jag låg redan på gränsen för att komma in

Men i alla fall, antagning.se påstår att min aktiveringskod är fel...? Någon som varit med på om liknandet, ska jag beställa en ny?
Citera
2016-03-16, 19:18
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacrag
Hur skall jag gå tillväga, tips?
Uppsök närmaste komvux, medtag betygsdokument och förklara läget för en SYV.
Citera
2016-03-16, 19:34
Medlem
Sulacrags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Uppsök närmaste komvux, medtag betygsdokument och förklara läget för en SYV.

Tack för svar!
Tror du det finns möjlighet att det löser sig? Enligt "reglerna" faller jag ju inte in under den kategorin som i dagsläget skulle vara berättigad lärarledd undervisning. Jag har dålig koll, men om du säger det så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in