2010-07-23, 09:18
Medlem
Det här skulle kunna vara den dummaste frågan i tråden, men jag frågar för att jag är sjukt osäker.

Jag sökte en utbildning och fick antagningsbesked om att jag var antagen. Det jag inte läste var att det var till första urvalet. Kan jag tappa min plats i ett andra urval?

Jag räknade med att ha kommit in, speciellt när dom gjorde reklam på både spotify och facebook om att det fortfarande fanns platser kvar i förra veckan. Jag förstår ju att jag inte kan bli bortpetad av någon som söker idag, men jag blir fortfarande lite fundersam.

Är det så för alla som säger att dom är antagna? Att dom rent teoretiskt sätt skulle kunna tappa sin plats, eller är det bara vissa högskolor som kör med ett andra urval?
Citera
2010-07-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hägern
Det här skulle kunna vara den dummaste frågan i tråden, men jag frågar för att jag är sjukt osäker.

Jag sökte en utbildning och fick antagningsbesked om att jag var antagen. Det jag inte läste var att det var till första urvalet. Kan jag tappa min plats i ett andra urval?

Jag räknade med att ha kommit in, speciellt när dom gjorde reklam på både spotify och facebook om att det fortfarande fanns platser kvar i förra veckan. Jag förstår ju att jag inte kan bli bortpetad av någon som söker idag, men jag blir fortfarande lite fundersam.

Är det så för alla som säger att dom är antagna? Att dom rent teoretiskt sätt skulle kunna tappa sin plats, eller är det bara vissa högskolor som kör med ett andra urval?

Nej man kan inte tappa sin plats så länge man tackar ja till platsen... Urval 2 är för att de reserver tar upp platser där folk tackar nej eller kommer in någon annanstans.
Citera
2010-07-23, 09:40
Medlem
Jag läste någonstans att man räknar med att folk tackar nej, och att man därför tog ut fler i första urvalet än vad det fanns platser. Därav min oro.
Citera
2010-07-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hägern
Jag läste någonstans att man räknar med att folk tackar nej, och att man därför tog ut fler i första urvalet än vad det fanns platser. Därav min oro.

Du har missuppfattat allt i så fall. Är du antagen efter urval 1 och har tackat ja är du garanterad plats.
Citera
2010-07-24, 11:00
Medlem
När börjar egentligen terminen i Lund? Det borde stå på universitetets förstasida kan man tycka. Skiljer det sig från program till program?
Citera
2010-07-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
När börjar egentligen terminen i Lund? Det borde stå på universitetets förstasida kan man tycka. Skiljer det sig från program till program?

20 Aug.
Citera
2010-07-24, 14:21
Medlem
Jag är reserv på 3 utbildningar som jag vill in på.

Hur brukar det vara på juristutbildningar, är det många som stryker sig från urval 1. Är 14 reserv i Örebro och 34 på jurist i Uppsala, hur ser ni på mina chanser?

Sen är jag 47 reserv på Sjökapten, men intag där var 1,6 och jag har 1,5 på HP det borde väl sänkas med 0,1 mellan urval 1 och 2.
Citera
2010-07-24, 14:24
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym

Teknologerna börjar 30 aug, men insparken med delar som är obligatoriska börjar 23 aug.

Så man kan väl mer eller mindre säga att terminen börjar 23 Augusti, men lektionerna/föreläsningarna drar igång en vecka senare.
Citera
2010-07-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Teknologerna börjar 30 aug, men insparken med delar som är obligatoriska börjar 23 aug.

Så man kan väl mer eller mindre säga att terminen börjar 23 Augusti, men lektionerna/föreläsningarna drar igång en vecka senare.
Blir att pendla tills man har fått sig ett boende då. Nu ska jag inte läsa teknik men det är iaf bra att veta på ett ungefär när skolan drar igång.
Citera
2010-07-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter

Så typiskt att man inte har boende förrän en dryg vecka senare. Och att jag bor 30 mil från Lund. Men man skulle alltså kunna åka ned 23 augusti för att "claima sin plats", och sedan komma tillbaka igen när föreläsningarna börjar? Är inspark = nollning?
Citera
2010-07-25, 18:17
Medlem
Holmiz89s avatar
Det är synd att det inte finns statistik där man kan se vilket reservnummer som kom in efter andra urvalet till olika utbildningar tidigare terminer, så man kunde få ett ännu bättre hum på vad man har för chanser..

Jag e på reserv 15 (HP) på sjuksköterskeprogrammet på ett mindre populärt lärosäte, antal antagna i urvalsgrupp är 30 st (HP).
Citera
2010-07-25, 21:55
Medlem
TheBlitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89
Det är synd att det inte finns statistik där man kan se vilket reservnummer som kom in efter andra urvalet till olika utbildningar tidigare terminer, så man kunde få ett ännu bättre hum på vad man har för chanser..

Jag e på reserv 15 (HP) på sjuksköterskeprogrammet på ett mindre populärt lärosäte, antal antagna i urvalsgrupp är 30 st (HP).

Håller med dej...har själv sökt SSK-programmet och blivit placerad som reserv i urvalsgrupperna BI - BII den reella chansen ligger för min del i urvalsgruppen BII...kommer nog in VT 2011 annars!

BTH och Kristianstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in