2011-08-16, 12:03
Medlem
Ska ta ett sabbatsår och hade tänkt att man kanske kunde finslipa på sina betyg under tiden.

Har inga IG:n och har funderat på att plugga upp mina gymnasiebetyg, är dock medveten om att dessa betyg hamnar i en annan urvalsgrupp som högskolorna och universiteten tar inte in lika många av som av de andra grupperna.

Kanske en lite dum fråga men vill vara helt säker, ifall jag väljer att plugga upp mina betyg, söker jag fortfarande då alltid in med mina betyg utan kompletteringar också?

Har läst att det bästa man kan göra är att satsa allt på att skriva ett så bra högskoleprov som möjligt, har sett att man kan ta lite distanskurser för det genom internet. Verkligen hatar den här typen av studerande, någon som vet om det finns kurser man kan gå iväg på och som en klass delta under lärarledda lektioner?
Citera
2011-08-17, 12:01
Medlem
Witch-Kings avatar
Om jag gör en sen anmälan nu, hur påverkar de program och kurser jag redan blivit antagen till och står som reserv på?

Tex innan man skickar iväg sin sena anmälan ska man sitta med prion och då står de gamla "kurserna" med också.

prio

1står som reserv
2 antagen program (sa ja i urval 1)
3 Kurs 15hp (antagen)
4. Sen amälan kurs 1
5 sen anmälan kurs 2

Sen kan jag välja skicka.

Kan min reservplats på prio 1 försvinna om jag gör en sen anmälan nu?
Citera
2011-08-19, 17:20
Medlem
Jag skickade en sen anmälan till ett program för 2 veckor sedan. Skolan där jag sökte till brukar ha antagningsstatistik (efter urval2) på hemsidan i den står det:

Antal platser: 50
Antal platser inkl. överintag: 85
Antal antagna: 85
Reserver: 10

Det finns inga reserver förutom på urval SA så:

Sena anmälningar
Antagna:4
Reserv: 10

Nu undrar jag betyder det att de har tagit emot alla som har skickat sena anmälningar och kommer inte ta in fler?

Imorgon är det sista dagen för att registrera sig, borde jag åka dit och fråga om det finns plats för mig?
Citera
2011-08-20, 13:47
Medlem
TheAlamos avatar
Gammal tråd och inte aktuell osv men jag letar efter antagningsstatistiken från förra året som presenterats många gånger i tråden. Sökt igenom 100 sidor men kan inte hitta den Det jag menar då är medelpoängen för de antagna inom alla kurser osv. Vet nån var jag kan hitta? Eller om nån kan länka. Har sökt men hittar inte.
Citera
2011-08-20, 13:49
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Gammal tråd och inte aktuell osv men jag letar efter antagningsstatistiken från förra året som presenterats många gånger i tråden. Sökt igenom 100 sidor men kan inte hitta den Det jag menar då är medelpoängen för de antagna inom alla kurser osv. Vet nån var jag kan hitta? Eller om nån kan länka. Har sökt men hittar inte.

http://vhs.se/sv/Statistik1/Host--och-varterminer/Tidigare-terminer/

Vilken kurs är det och vilken termin vill du ha reda på? Kanske kan ta mig en titt.
Citera
2011-08-20, 13:58
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
http://vhs.se/sv/Statistik1/Host--och-varterminer/Tidigare-terminer/

Vilken kurs är det och vilken termin vill du ha reda på? Kanske kan ta mig en titt.
Tack! Jag tänkte spana in nationalekonomi. Hur svårt det är att komma in där osv.
Citera
2011-08-20, 14:31
Medlem
Caterpies avatar
Hur fungerar antagningen/poängen till mastersprogram? Har man några fördelar med att ha haft VG på sina kandidatkurser?
(Har långt kvar dit, men kan ju vara bra att veta om man ska satsa på att försöka få VG från början... :P)
Citera
2011-08-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caterpie
Hur fungerar antagningen/poängen till mastersprogram? Har man några fördelar med att ha haft VG på sina kandidatkurser?
(Har långt kvar dit, men kan ju vara bra att veta om man ska satsa på att försöka få VG från början... :P)

Beroende på hur attraktiv masterutbildning du söker kan dina betyg vara avgörande för om du kommer in eller inte.
Citera
2011-08-20, 15:54
Medlem
Brukar det vara någon som helst gemenskap mellan kursare, som om det vore en klass man gick i?
Citera
2011-08-20, 16:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.T.B.
Brukar det vara någon som helst gemenskap mellan kursare, som om det vore en klass man gick i?
Det beror ju på om det är samma "klass" under hela utbildningen eller om ni gör som hos oss, att man byter "klass" varje termin. Positivt är också att vi enbart har 2 x 2 h per vecka, så man tvingas inte umgås med någon man ogillar. Mitt råd är: sök aktivt vänner i din "klass" samt utanför, under nollningen samt i föreningar.

F ö så är det alltid uppskattat om någon styr en middag, grillkväll eller utgång med "klassen", då kan man umgås under mer avslappnade former.
Citera
2011-08-20, 16:33
Medlem
Tack för svar, får hoppas att man lär känna några trevliga då!
Citera
2011-08-20, 16:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.T.B.
Tack för svar, får hoppas att man lär känna några trevliga då!
Det svåra är att träffa för få människor, speciellt under de första veckorna är reccarna översociala då ingen vill bli lämnad utan vänner. Även om du inte närvarar på nollningen kommer du hitta vänner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in