2010-07-20, 09:45
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levi.xp
Hur fan funkar det nu... Tackade jag till 2st kurser för ca en vecka sedan. Idag i duschen fick jag ett hallelujahmoment där jag vet mitt kall i livet. Har skickat in en senanmälan till programmet. När vet jag om jag kommer in? Och vad händer med den som jag redan tackat ja till? Har ändrat prio till #1 till den nya programmet

Du kommer endast in om det finns platser över. Hoppas inte för mycket...

Du får svar till andra uttagningen.
Citera
2010-07-20, 09:46
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonsor
Finns det någon hemsida där man kan kolla vad det är för intagningspoäng på alla linjer?

http://www.vhs.se/sv/Statistik1/
Citera
2010-07-20, 12:50
Medlem
Hej!

Jag har läst igenom tråden och inte kunnat hitta det jag söker.

Jag undrar hur man gör om man blivit antagen och tackat ja, men sedan ändrat sig och inte vill studera alls. Är det bara strunta i att dyka upp eller kontaktar man skolan eller hur gör man?
Citera
2010-07-20, 13:17
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qw1K
Hej!

Jag har läst igenom tråden och inte kunnat hitta det jag söker.

Jag undrar hur man gör om man blivit antagen och tackat ja, men sedan ändrat sig och inte vill studera alls. Är det bara strunta i att dyka upp eller kontaktar man skolan eller hur gör man?

Självklart ska du så snart som möjligt meddela lärosätet (om du inte ändrar dig före 30 juli, då är det ju enklare att ta bort ditt Ja-svar på studera.nu) så att lärosätet får en chans att kalla en reserv.
I den mån det är aktuellt för lärosätet att kalla någon reserv förstås...
Citera
2010-07-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Självklart ska du så snart som möjligt meddela lärosätet (om du inte ändrar dig före 30 juli, då är det ju enklare att ta bort ditt Ja-svar på studera.nu) så att lärosätet får en chans att kalla en reserv.
I den mån det är aktuellt för lärosätet att kalla någon reserv förstås...

Okej, tack för detta!
Citera
2010-07-20, 18:36
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Skrev i "Frågor om att börja på högskola" men passar på att kopiera in min fråga här, förhoppningsvis hinner någon svara, så att jag slipper ringa runt och fråga imorgon:

Kan man ändra sin prioriteringslista inför andra antagningen? T ex om jag kom in på mitt 3:e val men hellre vill läsa mitt 4:e.
Citat:
Ursprungligen postat av jaujau
Detta du menar då kanske?

Om jag har blivit struken från en utbildning. Kan jag anmäla mig igen?
Du kan själv återanmäla dig till de utbildningsalternativ som blivit strukna för att du antagits till högre prioriterade alternativ eller till ett utbildningsalternativ som du glömt att tacka ja till. Du kan inte återanmäla dig till ett alternativ som du strukits från på grund av obehörighet.

https://www.studera.nu/studera/566.html#Svar (Längst ner)

Exakt det. Tack!

Nu undrar jag dock hur man bär sig åt för att göra så. Går jag in på visa/ändra anmälan och fixar där?

Och om jag nu gör det, hur hamnar jag inför andra antagningen? Mina betyg ligger över vad de med lägst haft för att komma in (på det jag vill ändra till) - blir jag att tävla om reservplats? Hamnar jag längst ner i reservlistan?

Slutligen, vad händer med det programmet jag redan blivit antagen till? Om jag lägger det nedanför programmet jag hellre ville läsa, har jag kvar min "antagning" (om jag nu inte kommer in).
Citera
2010-07-20, 19:14
Medlem
fbkuuks avatar
när får jag veta svaret om jag har kommit in på skolan om jag har tackat ja till en reservplats? har även tackat ja till en skola jag kom in på men det spelar väl ingen roll för jag tackade ja till båda.
Citera
2010-07-20, 19:33
Medlem
aiiss avatar
Jag kan passa på att lägga till en till fråga:

Jag hittade hur man kunde sortera om alternativen, men det fungerade visst bara på kurser som man gjorde sen anmälan/återanmälan till, och det programmet jag vill läsa går det inte att göra sen anmälan till. Vad kan detta bero på, då svarstiden inte ännu gått ut? Jag ska försöka ringa studera och uu (som programmet är hos), men hade hoppats att någon annan kunde hjälpa mig först.

Finns det någon chans för mig att fortfarande ändra min ansökan/komma in på ett program som inte för stunden erbjuder sen anmälan via studera.nu?
Citera
2010-07-20, 19:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Jag kan passa på att lägga till en till fråga:

Jag hittade hur man kunde sortera om alternativen, men det fungerade visst bara på kurser som man gjorde sen anmälan/återanmälan till, och det programmet jag vill läsa går det inte att göra sen anmälan till. Vad kan detta bero på, då svarstiden inte ännu gått ut? Jag ska försöka ringa studera och uu (som programmet är hos), men hade hoppats att någon annan kunde hjälpa mig först.

Finns det någon chans för mig att fortfarande ändra min ansökan/komma in på ett program som inte för stunden erbjuder sen anmälan via studera.nu?

Det kan finnas olika anledningar till att sen anmälan inte är tillåten.
Det vanligaste är förstås att det redan finns tillräckligt många reserver, och att en sen anmälan i dagsläget aldrig skulle bli aktuell för någon plats ändå.
Men kontakta lärosätet och hör dig för, det kan ju faktiskt vara så att de tar emot sena anmälningar på något alternativt sätt (även om det troligtvis är kört).
Citera
2010-07-20, 22:36
Medlem
Hej.

Ponera följande hypotetiska scenario:

Kalle har läst ett år på en civilingenjörsutbildning på ett lärosäte uppe i Norrland. Nu vill han byta till ett annat lärosäte lite mer söder ut. Detta lärosäte har dock sagt att de inte tar in folk genom senare-del-av-program-ansökningar i år, då det är så få som har hoppat av sina utbildningar på lärosätet de senaste åren.

Kalle har därför sökt in som vanligt (via studera.nu) till det program han vill läsa (dvs. "samma" program som han redan läser i Norrland). Oturligt nog för Kalle, så har antagningspoängen höjts väldigt mycket i år, eftersom lärosätet har tagit bort ca 25% av platserna på programmet (p.g.a. av att så få har hoppat av de senaste åren, och att lärosätet vill höja programmets status).

Nu har Kalle hamnat på reservlistan, och kommer med största sannolikhet inte in på programmet eftersom utbildningen han sökt är mycket populär och de som kommit in/ligger före honom i reservlistan förmodligen inte kommer tacka nej.

Nu till frågan: Kan Kalle fixa in sig på utbildningen på något sätt? Är det någon som har något tips till Kalle? Kan Kalle gå till en psykolog och fejka djup depression p.g.a. exempelvis mörkret uppe i norr (eller liknande) och på så sätt få ett "frikort" in på utbildningen i söder? (Följdfråga: Om man kommer till den programansvariga med ett intyg på att man är djupt deprimerad, måste han/hon då låta en byta lärosäte?)

Mycket tacksam för svar från någon som vet!
Citera
2010-07-20, 23:08
Medlem
Har en undran (som gnager i mitt samvete) ; Hur ska man göra med inflyttningen om man får ett boende med inflyttningen den 1a September?, dvs samma dag som skolan drar igång, eftersom jag inte bor i närheten av Lund så blir det en knepig sits för mig angående var jag ska ha mina saker framtills jag kan flytta in i mitt nya boende.
Citera
2010-07-21, 11:21
Medlem
fbkuuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkuuk
när får jag veta svaret om jag har kommit in på skolan om jag har tackat ja till en reservplats? har även tackat ja till en skola jag kom in på men det spelar väl ingen roll för jag tackade ja till båda.
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in