2010-04-09, 15:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albatrossen.2
Hejsan, har några frågor om antagning.

Jag undrar hur det fungerar om man har gått en tidigare eftergymnasial utbildning, exempelvis en KY-utbildning, och sedan söker till ett unviversitet. Låt säga att jag har jättebra gymnasiebetyg men inte klarade KY-utbildningen, hur påverkar det mina chanser att bli antagen?

Nej, det påverkar inte dina chanser.

Citat:
Ursprungligen postat av Albatrossen.2
En till fråga. Om man behöver komplettera en till kurs (efter gymnasiet) för att bli behörig till en utbildning, räknas det nya betyget in i snittpoängen sen?

Tacksam för svar

Ja, behörighetskomplettering räknas alltid med.
Och du konkurrerar endast i urvalsgrupp BII, kompleteringsgruppen.
Citera
2010-04-09, 15:27
Medlem
miskosis avatar
Hej. På gymnasiet läste jag utökat program om totalt 2600 poäng.

Nu ser jag att på studera.nu har dem beräknat medelvärdet på alla mina 2600 poäng, borde inte bara de 2500 bästa poängen räknas? Jag borde väl få räkna bort en 100-poängskurs där jag har G i betyg?

Det handlar om 0.2 poäng i slutändan. Något man ska påpeka?
Citera
2010-04-09, 16:04
Medlem
Stina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miskosi

Nu ser jag att på studera.nu har dem beräknat medelvärdet på alla mina 2600 poäng, borde inte bara de 2500 bästa poängen räknas? Jag borde väl få räkna bort en 100-poängskurs där jag har G i betyg?

Det gäller väl bara om man tar studenten till våren eller senare? Så är det i mitt fall åtminstone. Jag la de kurser jag hade VG i och som inte var obligatoriska i ett samlat betygsdokument, de räknas inte in i snittet. I övrigt räknas väl alla kurser med i betyget?

Jag är inte helt hundra, men Socrates brukar veta!
Citera
2010-04-09, 16:34
Medlem
miskosis avatar
Men fan då! Verkar vara som du säger. Nu blir man "bestraffad" bara för man var "duktig" och spenderade 100 timmar extra i skolan...?

Hade t.o.m varit bättre att skolka på spanskan och fått ett "streck" i betyg där?
Om de här 0.2 poängen kommer vara utslagsgivande blir man ju riktigt less.

Aja, bara att skriva bra på HP imorgon!
Citera
2010-04-09, 16:58
Medlem
[quote=Socrates] Nej, det påverkar inte dina chanser. [quote]

Det var det här svaret jag hade hoppats på. Är du säker?
Citera
2010-04-09, 17:35
Medlem
Me0ws avatar
Citat:

Var kan man se medelvärdet på sina poäng?

Samt,

Jag har tre ämnen som inte har fått något namn, och så står det under omfattning "LK". Vad menas?
Citera
2010-04-09, 17:48
Medlem
orkaskaffanicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Jag har tre ämnen som inte har fått något namn, och så står det under omfattning "LK". Vad menas?

Lokala kurser.
Citera
2010-04-09, 19:39
Medlem
Kommer ta studenten med 19,6 i snitt + 2,5 meritpoäng. Har sökt Juristprogrammet i Uppsala. Hösten–09 var snittet för att bli antagen efter första intaget 19,38. Det spekuleras ju om att intagningspoängen kommer att sjunka samt att söktrycket ska vara lägre hösten–10. 2,5 är max i meritpoäng. Kan jag betrakta mig som antagen?
Citera
2010-04-09, 20:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina08
Det gäller väl bara om man tar studenten till våren eller senare? Så är det i mitt fall åtminstone. Jag la de kurser jag hade VG i och som inte var obligatoriska i ett samlat betygsdokument, de räknas inte in i snittet. I övrigt räknas väl alla kurser med i betyget?

Jag är inte helt hundra, men Socrates brukar veta!

Tar du studenten i år eller senare så kan du inte lägga några kurser i ett samlat betygsdokument. Däremot så syns det på slutbetyget vilka kurser som är utökade och dessa räknas endast med om de krävs för behörighet
Citera
2010-04-09, 20:20
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Men fan då! Verkar vara som du säger. Nu blir man "bestraffad" bara för man var "duktig" och spenderade 100 timmar extra i skolan...?

Hade t.o.m varit bättre att skolka på spanskan och fått ett "streck" i betyg där?
Om de här 0.2 poängen kommer vara utslagsgivande blir man ju riktigt less.

Aja, bara att skriva bra på HP imorgon!

Du skulle lagt den extra kursen vid sidan om ditt slutbetyg, i ett samlat betygsdokument.
Om du läste något extra så borde ju din skola upplyst dig om dina möjligheter.
Citera
2010-04-09, 20:22
Medlem
Socratess avatar
[quote=Albatrossen.2][quote=Socrates] Nej, det påverkar inte dina chanser.
Citat:

Det var det här svaret jag hade hoppats på. Är du säker?

Ja, jag är säker.
Är du behörig så kan de inte ta det ifrån dig bara för att du har gjort dåliga resultat på en KY-utbildning.
Inte heller får det påverka dina chanser i en urvalssituation negativt.
Citera
2010-04-09, 20:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Var kan man se medelvärdet på sina poäng?

Anmäl dig.
När din anmälan blivit behandlad så ser du ditt meritvärde (om du är behörig...) i respektive urvalsgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in