2010-03-18, 18:33
Bannlyst
Hejhej, har ansökt nu till högskola HT 2010 men mina meriter syns inte. Skolan ska ju vara kopplad till betygdatabasen men tar det tid innan det syns eller? Måsta jag skicka in själv?
Citera
2010-03-18, 18:41
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendricks
Hejhej, har ansökt nu till högskola HT 2010 men mina meriter syns inte. Skolan ska ju vara kopplad till betygdatabasen men tar det tid innan det syns eller? Måsta jag skicka in själv?

Det går inte på en sekund.
Men om du anmälde dig idag så bör du kunna se betyg imorgon.
Citera
2010-03-18, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det går inte på en sekund.
Men om du anmälde dig idag så bör du kunna se betyg imorgon.

Anmälde mig igår :S men ska vänta nån dag...
Citera
2010-03-18, 18:48
Medlem
kurdos avatar
Tja, har stött på ett problem, kan nämligen inte hitta tandläkarprogrammet i umeå på listan på studera.nu. Bara jag som inte finner utbildningen?
Citera
2010-03-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdo
Tja, har stött på ett problem, kan nämligen inte hitta tandläkarprogrammet i umeå på listan på studera.nu. Bara jag som inte finner utbildningen?
Vad man kan se på UMU:s hemsida så börjar bara den utbildningen på våren; http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?currentView=registration&code=OYTAL
Citera
2010-03-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Hur ser det ut med upptentade betyg vs ej upptentade?

Ponera följande scenario:

A har tentat upp sina betyg till 15.0
B har inte tentat upp sina betyg. Han har 16.0

Kommer A få platsen, just för att han har tentat upp sina betyg, trots att B sitter inne med bättre snitt? (Nu pratar jag givetvis om en plats i kvoten för upptentade betyg)

Om så är fallet, går det att få statistik på hur många % av de intagna som har upptentade betyg på ett visst program?

Hur jämför man detta?

A har läst MaC från gymnasiet och söker på sitt HP betyg som är 1.0 som högsta betyg
B har kompletterat MaC efter gymn på komvux och har HP betyg 1.0 som högsta betyg

B har inte tentat upp sitt streck eller IG utan bara kompletterat.

Vem går före vem? Är dem ens i samma grupp? Det borde dem väl vara då båda har HP betyget som det betyg som kommer sökas med.
Citera
2010-03-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testingtesting
Hur jämför man detta?

A har läst MaC från gymnasiet och söker på sitt HP betyg som är 1.0 som högsta betyg
B har kompletterat MaC efter gymn på komvux och har HP betyg 1.0 som högsta betyg

B har inte tentat upp sitt streck eller IG utan bara kompletterat.

Vem går före vem? Är dem ens i samma grupp? Det borde dem väl vara då båda har HP betyget som det betyg som kommer sökas med.
De är inte i samma grupp, det är hela poängen. Därför kan man inte ställa frågan så, eftersom det beror helt på hur många som är i ens grupp. Det du jämför är två från olika grupper vilket inte säger något.

(Nu kommer den som har kompletterat sina betyg söka in dels med sina ursprungliga betyg OCH kompletterade betyg, dvs söka in i två grupper men du har inte gett info om hans ursprungliga betyg)

Man konkurrerar bara med andra i samma grupp. I värsta fall lottning.

Fördelen med att söka in med sina ursprungliga betyg är att den gruppen är större än den för kompletterade betyg.
Citera
2010-03-23, 13:22
Medlem
Pewterschmidts avatar
En sak förstår jag inte.

Jag har grundläggande behörighet sen tidigare och håller för närvarande på att komplettera mina betyg på komvux för att få särskild behörighet för dom utbildningsprogram jag söker. Jag har även ett resultat på högskoleprovet. Detta betyder att jag hamnar i kompletteringsgruppen i BG-kvoten men vad händer med HP-kvoten? Det finns ju direktgruppen och kompletteringsgruppen när man söker till högskolan via BG-kvoten, finns det även en direktgrupp och kompletteringsgrupp för HP-kvoten?
Citera
2010-03-23, 13:35
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewterschmidt
... finns det även en direktgrupp och kompletteringsgrupp för HP-kvoten?

Nej.
Citera
2010-04-02, 18:42
Medlem
Columbias avatar
Jag har en kompis som vill plugga två specifika kurser som är vardera 15 hp. Problemet är att båda kurserna bara går som halvfart (ej distans).

Kan man läsa dubbelt på halvfart, dvs du pluggar 30 hp på en termin fast båda kurserna läses på halvfart? Fungerar det som vanligt med ansökan om studiemedel?
Citera
2010-04-08, 17:23
Medlem
Fel tråd.
Senast redigerad av Nerium 2010-04-08 kl. 17:53.
Citera
2010-04-09, 15:02
Medlem
Hejsan, har några frågor om antagning.

Jag undrar hur det fungerar om man har gått en tidigare eftergymnasial utbildning, exempelvis en KY-utbildning, och sedan söker till ett unviversitet. Låt säga att jag har jättebra gymnasiebetyg men inte klarade KY-utbildningen, hur påverkar det mina chanser att bli antagen?

En till fråga. Om man behöver komplettera en till kurs (efter gymnasiet) för att bli behörig till en utbildning, räknas det nya betyget in i snittpoängen sen?

Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in