2017-09-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresubin
Jag sökte utbildning på antagning.se och blev antagen. i andra urvalet och stod kvar jag ångrade mig senare och ville inte gå utbildningen klickade då i att jag lämnar återbud. dagar och veckor efteråt fortsatte jag att få mail från universitetet om välkomstdagar osv, och jag får fortfarande mail! Idag fick jag studentkortet i brevlådan som gör att man kan få rabatter här och där. Har det blivit något fel att dom har glömt bort att ta bort mig? Kan jag i så fall ladda hem appen för studentkortet och använda detta? eller är det något brott som jag kommer åka dit på...?

Det är säkert systemet som inte har blivit updaterad och sen chilla de ingen som kommer springa efter dig för att du har använt rabbatkorten använd om du vill inget händer men även om du fick kortet så finkar den säkert inte eftersom du har inte accepterat utbildningen.
Citera
2017-09-06, 19:28
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-09-15, 14:47
Bannlyst
Snabb fråga om att hoppa av studier

Hej. Jag har studerat 2 veckor på min utbildning. Av personliga själ vill jag nu avsluta studierna och möjligtvis påbörja nästa år istället.

Antagningspoängen för att komma in brukar ligga mellan 0.8-0.9 på HP, jag har 1.6

Är det för mig bara att avbryta mina studier, informera programansvarig samt CSN, för att sedan nästa år - om jag så känner - söka in igen och påbörja på nytt?

Man blir inte "straffad" på något sätt för att man avbryter studierna således avstängd för alltid eller något?

MVH
Citera
2017-09-15, 15:27
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera
2017-09-15, 16:14
Medlem
Har anmälan öppnat än? Förstår inte hur man gör jag kan bara se de program som jag sökte till förra terminen... antar att den inte har öppnat då?
Citera
2017-09-15, 18:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersmall
Hej. Jag har studerat 2 veckor på min utbildning. Av personliga själ vill jag nu avsluta studierna och möjligtvis påbörja nästa år istället.

Antagningspoängen för att komma in brukar ligga mellan 0.8-0.9 på HP, jag har 1.6

Är det för mig bara att avbryta mina studier, informera programansvarig samt CSN, för att sedan nästa år - om jag så känner - söka in igen och påbörja på nytt?

Man blir inte "straffad" på något sätt för att man avbryter studierna således avstängd för alltid eller något?

MVH

Så länge som du meddelar studievägledare att du hoppar av så ska du inte vara förhindrad att söka igen. Du kan ju alltid fråga studievägledaren om den saken när du ändå tar kontakt, för att vara helt säker.
Citera
2017-09-15, 23:33
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Har anmälan öppnat än? Förstår inte hur man gör jag kan bara se de program som jag sökte till förra terminen... antar att den inte har öppnat då?

Ja det går att anmäla sig nu. Skickade själv in en anmälan till fem olika sjuksköterska utbildningar. Var bara att skriva in det jag sökte och trycka på "välj" eller om det var "lägg till". Var ganska enkelt för mig i alla fall.

Skönt att ha skickat in ansökan redan, men du har ju en månad på dig i alla fall så ingen stress
Citera
2017-09-16, 19:51
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Förstår inte heller. Ska söka basår men nästan alla universitet har "anmälan stängd". Helt lost. Tror jag drar iväg ett mail till någon syo och frågar.

Förresten är det någon som vet hur det blir med resultatet från kommande högskoleprov? Hinner resultatet användas på vårterminen 2018?
Senast redigerad av PeanutButterJelly 2017-09-16 kl. 19:53.
Citera
2017-09-16, 20:30
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Förstår inte heller. Ska söka basår men nästan alla universitet har "anmälan stängd". Helt lost. Tror jag drar iväg ett mail till någon syo och frågar.

Förresten är det någon som vet hur det blir med resultatet från kommande högskoleprov? Hinner resultatet användas på vårterminen 2018?

Ja, varje högskoleprovstillfälle går alltid att använda redan för nästa kommande ansökningsomgång.

Resultatet kommer ju att vara klart efter att ansökningsperioden stängts, men själva urvalet görs först en tid efter att resultatet är färdigt och inrapporterat.

Det är ungefär samma sak som att om man går tredje året på gymnasiet så kan man söka till höstterminen samma år som man går ut gymnasiet och betygen kommer att bli inrapporterade i tid för att användas i urvalen som görs.
Citera
2017-09-19, 11:15
Medlem
Hur lång tid brukar det ta innan man får besked om behörighet? Värt att nämna är att jag söker med "Vissa kurser och arbete", dvs att jag har jobbat i minst tre år samt har baskurserna. Sökte i fredags och statusen är fortfarande bara "inskickad". Så fort som jag får besked om jag är behörig kommer jag börja kika på att flytta, så just nu sitter jag och uppdaterar antagning.se ivrigt i hopp om uppdatering. Vet att intagningsbesked är 8 december, men är 99.5% säker att ifall antagning anser mig behörig så kommer jag komma in.
Citera
2017-09-19, 20:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dius
Hur lång tid brukar det ta innan man får besked om behörighet? Värt att nämna är att jag söker med "Vissa kurser och arbete", dvs att jag har jobbat i minst tre år samt har baskurserna. Sökte i fredags och statusen är fortfarande bara "inskickad". Så fort som jag får besked om jag är behörig kommer jag börja kika på att flytta, så just nu sitter jag och uppdaterar antagning.se ivrigt i hopp om uppdatering. Vet att intagningsbesked är 8 december, men är 99.5% säker att ifall antagning anser mig behörig så kommer jag komma in.

Som framgår på den här sidan så kommer du att få ett mail om att kontrollera dina uppgifter på antagning.se när de har granskat din ansökan. Mailet ska enligt den här sidan komma "oktober-november". När du får mailet bör det finnas information om du har bedömts vara behörig eller inte.
Citera
2017-09-25, 22:02
Medlem
serioustalks avatar
UHR - snabbt se skillnad på distans/normal statistik

Hej,

Nån som vet hur man snabbt ser skillnad på distans / normal antagningsstatistiken på UHR ?

Programkoden ändras varje år så den går inte att lita på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in