2010-02-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det beror lite på hur söktrycket ser ut på programmen.
Du kan ju bli antagen till ett av programmen i de ordinarie urvalen. Sen efter urval 2 så kan du göra en sen anmälan till det andra programmet och då bli antagen även till det, om det fortfarande finns plats.
Efter urval 2 gäller inte samma regler med takvärde, oberoende av om sen anmälan görs via studera.nu eller lokalt till lärosätet.

Men detta tillvägagångsätt förutsätter ju att minst ett av de program som du vill gå är så pass "opopulärt" att det går att bli antagen med en sen anmälan.

Är tyvärr inget opopulärt eftersom jag vill läsa indek plus ekonomi-kandidat. Vad är då det bästa tillvägagångssättet? Gå och snacka med SYO och berätta vad man vill och se vad hon kan göra? Alla tips är välkomna eftersom jag verkligen vill detta!
Citera
2010-02-06, 19:04
Medlem
Är du student på Linköpings universitet? Pma mig då.. eller svara i tråden!
Citera
2010-02-06, 19:10
Medlem
Caparzos avatar
Vad kommer hända med HHS intagning om ett halvår, HT 2010, med de nya reglerna om konkurrenskomplettering, kommer det bli svårare att komma in i HP-kvoten? Kommer det gå att komma in på HHS med 1,8 någon gång från HT 2010 till Ht 2012?
Citera
2010-02-06, 21:51
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad kommer hända med HHS intagning om ett halvår, HT 2010, med de nya reglerna om konkurrenskomplettering, kommer det bli svårare att komma in i HP-kvoten? Kommer det gå att komma in på HHS med 1,8 någon gång från HT 2010 till Ht 2012?

HP-kvoten borde inte förändras nämnvärt eftersom de nya intagningsgrupperna endast gäller betyg från gymnasiet.

Det är dock omöjligt att säga exakt hur gränserna påverkas.
Citera
2010-02-06, 22:57
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addim
HP-kvoten borde inte förändras nämnvärt eftersom de nya intagningsgrupperna endast gäller betyg från gymnasiet.

Det är dock omöjligt att säga exakt hur gränserna påverkas.

Det jag tänker mig är att det blir stor konkurrens i "Komvux"-kvoten och har man då fått något VG då måste man söka i denna kvot eller HP. Dessa spelare kanske då istället väljer att satsa på HP eftersom det nu är svårare att komplettera betygen.

Vad var det som gjorde att alla med 1,8 togs in 2008? Det kommer nog inte ske i fortsättningen och det gör mig deprimerad.
Citera
2010-02-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Är du student på Linköpings universitet? Pma mig då.. eller svara i tråden!

Om du menar mig, så nej, det är jag inte. Lund!
Citera
2010-03-04, 15:47
Medlem
Hur många olika antagningskvoter/sätt kommer att finnas i det nya systemet? Har skummat igenom det nya sättet och vad jag förstår så kommer de som fick betyg enligt MVG/VG/G/IG systemet som infördes direkt efter siffer betyget hamna i en egen grupp. Är född 82 och var bland de första som genomgick det nya systemet. När man läser på högskoleverkets hemsida så verkar det som de som tagit studenten innan 2003 kommer hamna i en egen grupp? stämmer det?

Om det stämmer så borde ju statiskt sett det antagningssättet sjunka i medelvärde med tiden då färre och färre personer söker sig till högskolan i och med stigande ålder. (statistiskt sätt)

Någon som vet om antagningsstatistik från sifferbetyg har sjunkit med tiden?
Citera
2010-03-04, 18:13
Medlem
Xtfrs avatar
Hur ser det ut med upptentade betyg vs ej upptentade?

Ponera följande scenario:

A har tentat upp sina betyg till 15.0
B har inte tentat upp sina betyg. Han har 16.0

Kommer A få platsen, just för att han har tentat upp sina betyg, trots att B sitter inne med bättre snitt? (Nu pratar jag givetvis om en plats i kvoten för upptentade betyg)

Om så är fallet, går det att få statistik på hur många % av de intagna som har upptentade betyg på ett visst program?
Senast redigerad av Xtfr 2010-03-04 kl. 18:16.
Citera
2010-03-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Hur ser det ut med upptentade betyg vs ej upptentade?

Ponera följande scenario:

A har tentat upp sina betyg till 15.0
B har inte tentat upp sina betyg. Han har 16.0

Kommer A få platsen, just för att han har tentat upp sina betyg, trots att B sitter inne med bättre snitt? (Nu pratar jag givetvis om en plats i kvoten för upptentade betyg)

Om så är fallet, går det att få statistik på hur många % av de intagna som har upptentade betyg på ett visst program?
De två personerna kommer inte att bedömmas i samma grupp och därför så är det svårt att jämföra så. Det beror på hur många som har sökt i respektive grupp och vilka betyg de har.
Citera
2010-03-11, 21:58
Medlem
ochsås avatar
När är senaste datum att söka till högaskola/universitet inför HT 2010?
Citera
2010-03-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochså
När är senaste datum att söka till högaskola/universitet inför HT 2010?
15e april
Citera
2010-03-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrightington
Om du menar mig, så nej, det är jag inte. Lund!
Nää jag menade om någon i tråden studerar i Linköping så har jag ett par frågor jag vill ställa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in