2009-07-12, 22:52
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lompan_
Tack

Nu har jag inte hängt med i precis alla inlägg som gjorts - men hur gick det för dig?

Jag är redan klar med mina studier.

Hänger i trådarna här mest för att hjälpa till lite, och förstås släppa lite klockslag vid urvalet för att skapa kaos...

En liten 7,5 hp:are hade jag iofs sökt, och blev antagen.
Citera
2009-07-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Jag är redan klar med mina studier.

Hänger i trådarna här mest för att hjälpa till lite, och förstås släppa lite klockslag vid urvalet för att skapa kaos...

Hörru, du har varit medlem i 5 år. Men jag kan inte minnas att du gjort sådan här välgörenhetsuppdrag innan? Eller är det första året du framträder som den räddande ängeln?
Citera
2009-07-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Är du kille/tjej? Kille har ju en del fördelar i yrket mycket pga könsfördelningen på arbetsmarknaden ju. Samt så lär du ju inte ha direkt lite klasskamrater att titta på!

Ha ha, karvare har jag aldrig hört innan

Snittet för karvare för gymnasiebetyg är 20.00, det är lottning all the way som gäller. Därav var bakvägen folkhögskola väldigt lyckat!

I annat fall så är det Matte D som är det som toppar när det kommer till särskild behörighet.

Vilken jävla otur att jag e tjej då

Fy fan.. 20.00. Man ska alltid ha några äss i rockarmen som man säger. Jag valde ju min inriktning som prio 1 då jag vet att den som jag tog som prio 2 är den alla söker till. Men man får ju alltid själva "grunden" till de flesta jobb oavsett vilken inriktning det blir. T.ex. handläggare på soc. Därav tog jag det som prio 1 då chansen att komma in blev genast större Och jag gjorde ju uppenbarligen rätt då jag trots allt står som 7. Mina betyg är ju inte direkt skyhöga och jag har bara skrivet HP en gång varav det slutade enormt kasst.

Alltså, 20.00, helt otroligt vilken pluggis man måste vara.. haha :P
Citera
2009-07-12, 22:56
Medlem
lompan_s avatar
Citat:
...

Ok ja det behövs alltid.

Vad var detta för kurs då?
Citera
2009-07-12, 22:56
Medlem
Vilket jävla skämt....

Inte nog med att dom kan kosta 4500kr/månad utan man ska fan köa i kanske 3 år för att få en vanlig jävla liten studentlya.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=505896
Citat:
Fördubblad kötid till studentlägenhet
Antalet sökande till GU ökade med tio procent jämfört med förra året. Samtidigt har kötiden till studentlägenheter fördubblats.
- Trycket på att få hyra är enormt stort, säger Mats Odersjö, vd för SGS.

Sara Johansson, 20 år, ska flytta från Älmhult till Göteborg i höst för att läsa till civilingenjör på Chalmers. I samband med att hon sökte till universitetet registrerade hon sig på SGS Studentbostäders hemsida.

- Jag vill helst ha något eget och inte bo i korridor. Det känns lite ofräscht att dela kök, säger Sara Johansson

Men att få en egen lägenhet via SGS tar tid och i år har kötiderna på vissa bostäder fördubblats. På lägenheter utanför centrum är det 2-3 års kötid i nuläget. Tidigare har det legat på 1-2 år.

Och för att få ett enkelrum med delat kök får man vänta upp till ett år. Det är dubbelt så lång tid som föregående år, enligt Mats Odersjö.

Sara Johansson tyckte att det verkade krångligt att få lägenhet via SGS och valde att lägga ut en annons på blocket. Nu ska hon bo inneboende hos en person som hyr ut ett rum i stället.

Fler söker till universitetet
Antagningsbeskeden till höstens studenter började skickas ut i slutet av förra veckan. Antalet sökande till GU var tio procent fler i år jämfört med hösten 2008 enligt antagningsenheten.

I samband med antagningsbeskeden är det många som hör av sig med frågor om boende till SGS Studentbostäder. Enligt Mats Odersjö finns det väsentligt färre bostäder att hyra ut i år.

Täcker en tiondel av behovet
Inför de kommande två månadsskiftena har SGS 178 lediga lägenheter. Mats Odersjö säger att det täcker ungefär en tiondel av behovet.

- Vi är tillbaka till 2003 i års besvärliga bostadssituation.

Enligt Mats Odersjö beror det delvis på lågkonjunkturen. Personer som inte får jobb eller har blivit av med sina jobb börjar studera och fler söker bostäder. Dessutom är gruppen 20-24-åringar väldigt stor just nu.

Odersjö hänvisar även till förändrade politiska förutsättningar som gjort det dyrare att bygga hyresbostäder.

Vill se fler billiga lägenheter
Gustav Öberg, ordförande i GFS, Göteborgs förenade studentkårer, menar att det är lite för tidigt att veta hur höstens situation blir. GFS vill se fler billiga lägenheter där studenter har råd att bo.

- Det finns ett liknande högt söktryck i andra städer. Bosituationen är ganska svår. Men det gäller för alla storstäder, säger Gustav Öberg.

Tidigare år när det varit svårt att få bostäder har GFS ihop med bland annat Boplats Göteborg gått ut och uppmanat göteborgare att hyra ut rum till studenter. Liknande beredskap finns i år.

Riskerar gå miste om studenter
Gustav Öberg ser en risk i att bostadssituationen kan leda till att GU tappar studenter.

- Det är ett problem om studenter tackar nej till Göteborg och väljer annan studieort.
Citera
2009-07-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314
Vilken jävla otur att jag e tjej då

Fy fan.. 20.00. Man ska alltid ha några äss i rockarmen som man säger. Jag valde ju min inriktning som prio 1 då jag vet att den som jag tog som prio 2 är den alla söker till. Men man får ju alltid själva "grunden" till de flesta jobb oavsett vilken inriktning det blir. T.ex. handläggare på soc. Därav tog jag det som prio 1 då chansen att komma in blev genast större Och jag gjorde ju uppenbarligen rätt då jag trots allt står som 7. Mina betyg är ju inte direkt skyhöga och jag har bara skrivet HP en gång varav det slutade enormt kasst.

Alltså, 20.00, helt otroligt vilken pluggis man måste vara.. haha :P

Oops, trodde du var en snubbe. Ha ha! Nu gissar jag på att du fick ett par PM från några vrålkåta killar!

Vad valde du som prio 2? 1 var socionom och 2 var?
Citera
2009-07-12, 23:01
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Hörru, du har varit medlem i 5 år. Men jag kan inte minnas att du gjort sådan här välgörenhetsuppdrag innan? Eller är det första året du framträder som den räddande ängeln?

Har inte riktigt brytt mig tidigare.
Men i våras när det började närma sig sista anmälningsdag så såg jag av en slump att det skrevs en jäkla massa felaktigheter här i forumet, så då tänkte jag att det kunde vara schyst och reda ut det och tog lite tid till det.

Tycker det är trevligt att hjälpa till lite. För mig är det lite själva idén med ett sånt här forum, att man delar med sig av det man känner till något om.
Har själv fått hjälp med frågor om hemelektronik, fildelning (sch, ring inte antipiratbyrån) och lite annat i andra delar av forumet.

Sen får det ju inte blir för ofta så som det blev på urvalsdagen då jag svarade i trådar och på PM i 14 timmar...

Men nu skiter vi i det och håller oss till ämnet, frågor om antagning!
Citera
2009-07-12, 23:03
Medlem
Om man kommer in säg några veckor in på terminen, får man någon sorts extra tid för dom veckorna man missat av kursen eller är det plugga ikapp bäst du kan?
Citera
2009-07-12, 23:03
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lompan_
Ok ja det behövs alltid.

Vad var detta för kurs då?

Kursen har väldigt få antagna, så jag skulle outa mig lite om jag skrev det.
Men det är åt det statsvetenskapliga hållet.
Citera
2009-07-12, 23:04
Medlem
Citat:
Oops, trodde du var en snubbe. Ha ha! Nu gissar jag på att du fick ett par PM från några vrålkåta killar!

Vad valde du som prio 2? 1 var socionom och 2 var?

Inte ett enda.. Måste gjort ett grymt dåligt intryck på er.. haha :P

Ja, alltså, på Mah finns det 3 olika inriktningar inom socionomprogrammet. Individ och samhälle, äldre och funktionshindrade och verksamhetsutveckling.

Individ och samhälle är den alla vill in på och som alla söker till. Men det är more or less same shit, förutom att det är olika inriktningar då såklart. Jag valde äldre och funktionshindrade där det är kanske hälften så många som söker som prio 1 och individ och samhälle som prio 2. På prio 1 är jag som sagt 7e res och på prio 2 - 125e res.

Hade jag lagt det tvärtom så hade jag inte haft en chans, tror jag.
Citera
2009-07-12, 23:06
Medlem
Citat:
Har inte riktigt brytt mig tidigare.
Men i våras när det började närma sig sista anmälningsdag så såg jag av en slump att det skrevs en jäkla massa felaktigheter här i forumet, så då tänkte jag att det kunde vara schyst och reda ut det och tog lite tid till det.

Tycker det är trevligt att hjälpa till lite. För mig är det lite själva idén med ett sånt här forum, att man delar med sig av det man känner till något om.
Har själv fått hjälp med frågor om hemelektronik, fildelning (sch, ring inte antipiratbyrån) och lite annat i andra delar av forumet.

Sen får det ju inte blir för ofta så som det blev på urvalsdagen då jag svarade i trådar och på PM i 14 timmar...

Men nu skiter vi i det och håller oss till ämnet, frågor om antagning!

Grymt sjyst att du ställer upp för oss stackare som inget vet. Tack
Citera
2009-07-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314
Inte ett enda.. Måste gjort ett grymt dåligt intryck på er.. haha :P

Ja, alltså, på Mah finns det 3 olika inriktningar inom socionomprogrammet. Individ och samhälle, äldre och funktionshindrade och verksamhetsutveckling.

Individ och samhälle är den alla vill in på och som alla söker till. Men det är more or less same shit, förutom att det är olika inriktningar då såklart. Jag valde äldre och funktionshindrade där det är kanske hälften så många som söker som prio 1 och individ och samhälle som prio 2. På prio 1 är jag som sagt 7e res och på prio 2 - 125e res.

Hade jag lagt det tvärtom så hade jag inte haft en chans, tror jag.

Väljer man inte inriktning i utbildningen? Måste man alltså välja inriktning innan man ens börjat utbildningen i socionomyrket?

Det är ju som att läkare ska redan innan dom börjar välja vad dom vill jobba med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in