2009-07-12, 23:07
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314
Inte ett enda.. Måste gjort ett grymt dåligt intryck på er.. haha :P

Ja, alltså, på Mah finns det 3 olika inriktningar inom socionomprogrammet. Individ och samhälle, äldre och funktionshindrade och verksamhetsutveckling.

Individ och samhälle är den alla vill in på och som alla söker till. Men det är more or less same shit, förutom att det är olika inriktningar då såklart. Jag valde äldre och funktionshindrade där det är kanske hälften så många som söker som prio 1 och individ och samhälle som prio 2. På prio 1 är jag som sagt 7e res och på prio 2 - 125e res.

Hade jag lagt det tvärtom så hade jag inte haft en chans, tror jag.

Du hade varken haft större eller mindre chans om du prioriterat dom annorlunda.
Man skall alltid prioritera det man helst vill gå först.
Citera
2009-07-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Du hade varken haft större eller mindre chans om du prioriterat dom annorlunda.
Man skall alltid prioritera det man helst vill gå först.

Jag vill ju såklart gå båda lika mycket! Men är inte chansen större att ta sig in ju färre det är som söker då? Det har jag fått för mig..
Citera
2009-07-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Väljer man inte inriktning i utbildningen? Måste man alltså välja inriktning innan man ens börjat utbildningen i socionomyrket?

Det är ju som att läkare ska redan innan dom börjar välja vad dom vill jobba med.

Ja, typ.. Fast du har ju ändå grunden till att göra nästan vad du vill sen ändå. Det är lite skumt, men jag tycker nog ändå att det är rätt sjyst..
Citera
2009-07-12, 23:15
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Jag vill ju såklart gå båda lika mycket! Men är inte chansen större att ta sig in ju färre det är som söker då? Det har jag fått för mig..

Ja, det är förstås lättare att bli antagen till en utbildning med färre platser.

Tolkade det dock som att du hellre ville gå Individ och samhälle, men hade valt det som prio 2 för att du trodde det skulle vara lättare att bli antagen till Äldre och funktionshindrade. Om så hade varit fallet så hade du tänkt lite fel vid prioriteringen.

Du hade haft precis lika stor chans att komma in som reserv om du haft Ä&F som andrahandsval.

Skillnaden är att om (på något mirakulöst sätt) 125 personer som är antagna/resserver före dig till I&S skulle tacka nej så skulle du bli antagen om du hade den som Prio 1. Om du däremot har den som Prio 2 så blir det aldrig aktuellt även om "miraklet" sker (om 7 tackar Nej till Ä&F dvs).

Men som sagt, skit samma om du vill gå båda lika gärna.
Citera
2009-07-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ja, typ.. Fast du har ju ändå grunden till att göra nästan vad du vill sen ändå. Det är lite skumt, men jag tycker nog ändå att det är rätt sjyst..

I see.... Varför sökte du inte till Lund? Malmö, vågar man ens bo där. "R"
Citera
2009-07-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ja, det är förstås lättare att bli antagen till en utbildning med färre platser.

Tolkade det dock som att du hellre ville gå Individ och samhälle, men hade valt det som prio 2 för att du trodde det skulle vara lättare att bli antagen till Äldre och funktionshindrade. Om så hade varit fallet så hade du tänkt lite fel vid prioriteringen.

Du hade haft precis lika stor chans att komma in som reserv om du haft Ä&F som andrahandsval.

Skillnaden är att om (på något mirakulöst sätt) 125 personer som är antagna/resserver före dig till I&S skulle tacka nej så skulle du bli antagen om du hade den som Prio 1. Om du däremot har den som Prio 2 så blir det aldrig aktuellt även om "miraklet" sker (om 7 tackar Nej till Ä&F dvs).

Men som sagt, skit samma om du vill gå båda lika gärna.

Ja, okej, ja men då förstår jag.
Citera
2009-07-12, 23:23
Medlem
Citat:
I see.... Varför sökte du inte till Lund? Malmö, vågar man ens bo där. "R"

Klart jag sökte till Lund också, där har dem ju dock bara "socionom" utan val av inriktning i början. Hade det som prio 3 och är som res 189. Jag tackade dock nej till den reserven. Då chansen är ytterst liten

Klart man vågar bo i Malmö, om man bor i Limhamn.. haha :P
Citera
2009-07-12, 23:27
Medlem
Citat:
Klart jag sökte till Lund också, där har dem ju dock bara "socionom" utan val av inriktning i början. Hade det som prio 3 och är som res 189. Jag tackade dock nej till den reserven. Då chansen är ytterst liten

Nåja, hoppas du kommer in. Lär ju inte vara alltför liten chans i alla fall. Tänk och vara ensam kille där, tentafesterna lär ju vara så nära ett harem man kan komma.
Citera
2009-07-12, 23:29
Medlem
Citat:
Nåja, hoppas du kommer in. Lär ju inte vara alltför liten chans i alla fall. Tänk och vara ensam kille där, tentafesterna lär ju vara så nära ett harem man kan komma.

Haha, ja han lär ju må om inte annat Fan vad jobbigt att bara gå med en massa bitches Tror jag måste söka nåt annat
Citera
2009-07-12, 23:30
Medlem
Per-Engdahls avatar
En kompis är 14e reserv på maskin på Lith (civiling). Tror ni han kommer in? Är ett program med ett par hundra intagna tror jag..
Citera
2009-07-12, 23:30
Medlem
lompan_s avatar
Citat:

Klart man vågar bo i Malmö, om man bor i Limhamn.. haha :P

Jag var i valet och kvalet att starta upp en tråd ang. detta men sköts det snyggt kan jag ta frågan här;

Varför är det så många som söker till "Socionom"?

Detta är baserat på kompisar (speciellt kvinnliga sådana i 19-26 års åldern)
Något som jag har märkt som dessa har gemensamt- är att de;
  • inte har några intressen.
  • men är ganska hypade över livet.
  • sätter sig gärna över andra människor.
Ursäkta om jag är burdusk men detta fenomen är rätt påtagligt och kunde inte undvika att ställa frågan då jag vet minst 10-20 som stycken som vill bli "socionomen" - 15 av dessa skulle absolut inte passa som detta (enligt mig själv).
Senast redigerad av lompan_ 2009-07-12 kl. 23:33.
Citera
2009-07-12, 23:31
Medlem
Citat:
Haha, ja han lär ju må om inte annat Fan vad jobbigt att bara gå med en massa bitches Tror jag måste söka nåt annat

Ha ha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in