2016-10-20, 22:17
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibaba247
Hur fungerar det med betygsgrupper (BI, BII, BLEX)? Om man precis har gått ut gymnasiet, utan att ha kompletterat, så är man i betygsgrupp Blex (Right?). Kan man bara söka inom Blex då när man söker in till en skola, eller kan man söka inom de andra betygsgrupperna också?
För det är nämligen så att Blex ofta har högre antagningskrav än vad BII och BI har, så det hade varit bra för mig om det gick att söka i de andra grupperna också.

Någon som vet?
Tack

Alla som söker i biex söker också i bi. Och nej biex har oftast lägre antagningspoäng
Citera
2016-10-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Alla som söker i biex söker också i bi. Och nej biex har oftast lägre antagningspoäng
Ja, jag skrev fel men vilka grupper kan jag då söka i om jag precis har gått ut gymnasiet utan komplettering?
Citera
2016-10-21, 12:59
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ja, jag skrev fel men vilka grupper kan jag då söka i om jag precis har gått ut gymnasiet utan komplettering?
Du kommer att söka i biex och bi vt17. Om du kompletterar dina betyg så söker du till bii med dina kompletterade betyg och till bi och biex med dina "vanliga" betyg. Alltså om du får 21.2 när du går ut gymnasiet och kompletterar till 22.5 så kommer du söka med 21.2 till bi och biex och du söker med 22.5 till bii. Efter vt17 kommer biex försvinna och dä söker du bara i bi+bii eller bara bi beroende på om du kommer komplettera
Citera
2016-10-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Du kommer att söka i biex och bi vt17. Om du kompletterar dina betyg så söker du till bii med dina kompletterade betyg och till bi och biex med dina "vanliga" betyg. Alltså om du får 21.2 när du går ut gymnasiet och kompletterar till 22.5 så kommer du söka med 21.2 till bi och biex och du söker med 22.5 till bii. Efter vt17 kommer biex försvinna och dä söker du bara i bi+bii eller bara bi beroende på om du kommer komplettera
Är det inte orättvist att ha lägre antagningspoäng bara för att man har kompletterat?
Citera
2016-10-21, 20:12
Medlem
Citat:
Är det inte orättvist att ha lägre antagningspoäng bara för att man har kompletterat?

Livet är orättvist.
Citera
2016-10-23, 11:59
Medlem
Hej,

Till våren kommer jag att komma in på Ekonomi i Lund och av olika skäl vill jag börja på hösten istället. Skälen i dagsläget vilket är jobb etc. är för vaga för att räknas som skäliga, antar jag.

Vad kan man ansöka med till LU ang anstånd för att få det uppskjutet en termin? Finns det något man kan göra? Personliga skäl? Isåfall vad krävs? Jobbrelalaterat?

Vore underbart om det är något som nämnt tidigare eller nya konkreta tips.

Mvh.
Citera
2016-11-04, 22:17
Medlem
Någon som vet när utbudet av sommarkurser brukar komma upp på antagning.se? Vet att anmälan till dessa öppnar den 22 februari, men brukar ju gå att se kursutbudet något tidigare.
Citera
2016-11-04, 22:38
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpintheTrees
Någon som vet när utbudet av sommarkurser brukar komma upp på antagning.se? Vet att anmälan till dessa öppnar den 22 februari, men brukar ju gå att se kursutbudet något tidigare.

Det kan ha dykt upp kurser redan på somliga universitet/högskolor, men det är ju inte alla kurser och därmed får man en missvisande bild av vad som kommer finnas. Det fullständiga utbudet dyker kanske inte upp förrän januari?

Edit: Om du är intresserad av att plugga vid ett särskilt lärosäte så kanske det finns någon utbildningskatalog/kurskatalog på dess webbsida med det kommande sommarutbudet?
Senast redigerad av lighten-up 2016-11-04 kl. 22:53.
Citera
2016-11-05, 11:58
Medlem
raw3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmackelDackelDoo
Hej,

Till våren kommer jag att komma in på Ekonomi i Lund och av olika skäl vill jag börja på hösten istället. Skälen i dagsläget vilket är jobb etc. är för vaga för att räknas som skäliga, antar jag.

Vad kan man ansöka med till LU ang anstånd för att få det uppskjutet en termin? Finns det något man kan göra? Personliga skäl? Isåfall vad krävs? Jobbrelalaterat?

Vore underbart om det är något som nämnt tidigare eller nya konkreta tips.

Mvh.

Tyvärr inte, de beviljar inte ifall en nybörjarplats behöver tas till anspråk när du är tillbaka. Så för ekonomi får du nog ta paus först efter termin 1. För andra program med antagning enbart på hösten så får du ta paus först efter termin 2.
Citera
2016-11-10, 17:16
Medlem
Kan man på något sätt få reda på medianvärdet i olika betygsgrupper? T.ex. om antagningsgränsen i HP-potten för ett visst program förra året var 1.5, så kanske medianen var 1.7. Vore ganska intressant att få reda på sådan information.
Senast redigerad av johnaldinho 2016-11-10 kl. 17:28.
Citera
2016-11-10, 19:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnaldinho
Kan man på något sätt få reda på medianvärdet i olika betygsgrupper? T.ex. om antagningsgränsen i HP-potten för ett visst program förra året var 1.5, så kanske medianen var 1.7. Vore ganska intressant att få reda på sådan information.

Du kan ju alltid testa att kontakta antagning.se alternativt det lärosäte som ger programmet du vill ha statistiken för.
Citera
2016-11-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du kan ju alltid testa att kontakta antagning.se alternativt det lärosäte som ger programmet du vill ha statistiken för.
Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in