2009-07-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ja, han skrev att hans meritvärde var ÖS-999.

bara VHS folk som förstår vad du menar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Karvare?

Var det socionom? Vet en person, dock inte i år givetvis, men som var på plats 115 som reserv och kom in.

Karvare - motorsågsmassaker

Ja, socionom är ju någon himla fluga är det ett par som sagt till mig. Så man kan ju hoppas att folk inser att det kanske inte är ngt för dem
Citera
Medlem
lompan_s avatar
Citat:
Ja, han skrev att hans meritvärde var ÖS-999.

Det stämmer, vad menas med detta då?
Citera
2009-07-12, 22:32
Medlem
Citat:
De som vill göra så är ju folkhögskolorna.
När det nu är så svårt att bli antagen i BF-gruppen så får folkhögskolorna svårt att locka till sig studenter.
Vilket leder till att ännu färre söker i BF-gruppen och att de tappar ytterligare platser i urvalet.

Tror dock inte att det kommer bli så. BF kommer finnas som grupp 4 precis som planerat.

Har dom lämnat något preliminärt förslag hur omdömet skulle förvandlas så fall? För jag tycker det låter intressant och inte alls omöjligt att det händer, för vill man komma in på något "tyngre" program så krävs det maxbetyg. Samtidigt som varje Fskola måste hålla ett visst betygssnitt vilket betyder att man enbart kan ge ett visst antal högsta omdömen.
Citera
2009-07-12, 22:34
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lompan_
Det stämmer, vad menas med detta då?

Det betyder att du bedömts som behörig till den aktuella utbildningen, men att du saknar ett meritvärde att konkurrera med i de vanliga urvalsgrupperna (troligen BG, BF och HP).
Då hamnar man i ÖS. Alla i ÖS har ett enhetligt värde (999).
Sökande i ÖS antas först efter att alla sökande i de övriga grupperna (BG, BF och HP) antagits.
Undantaget är SA (Sent Anmälda) som alltid antas sist.

Därav att jag tror du och Voine missförstod varandra, jag har enormt svårt att tro att 281 personer sökte i ÖS...
Citera
2009-07-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314
Karvare - motorsågsmassaker

Ja, socionom är ju någon himla fluga är det ett par som sagt till mig. Så man kan ju hoppas att folk inser att det kanske inte är ngt för dem

Är du kille/tjej? Kille har ju en del fördelar i yrket mycket pga könsfördelningen på arbetsmarknaden ju. Samt så lär du ju inte ha direkt lite klasskamrater att titta på!

Ha ha, karvare har jag aldrig hört innan

Snittet för karvare för gymnasiebetyg är 20.00, det är lottning all the way som gäller. Därav var bakvägen folkhögskola väldigt lyckat!

I annat fall så är det Matte D som är det som toppar när det kommer till särskild behörighet.
Citera
2009-07-12, 22:40
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Har dom lämnat något preliminärt förslag hur omdömet skulle förvandlas så fall? För jag tycker det låter intressant och inte alls omöjligt att det händer, för vill man komma in på något "tyngre" program så krävs det maxbetyg. Samtidigt som varje Fskola måste hålla ett visst betygssnitt vilket betyder att man enbart kan ge ett visst antal högsta omdömen.

Vet inte om det lämnats något förslag, men de har garanterat utövat lite lobby-verksamhet bland departement och liknande.

Framtiden får utvisa vad som händer med BF-gruppen, jag tror dock som sagt att den kommer vara kvar som den är nu.
Citera
2009-07-12, 22:46
Medlem
lompan_s avatar
Citat:
Det betyder att du bedömts som behörig till den aktuella utbildningen, men att du saknar ett meritvärde att konkurrera med i de vanliga urvalsgrupperna (troligen BG, BF och HP).
Då hamnar man i ÖS. Alla i ÖS har ett enhetligt värde (999).
Sökande i ÖS antas först efter att alla sökande i de övriga grupperna (BG, BF och HP) antagits.
Undantaget är SA (Sent Anmälda) som alltid antas sist.

Därav att jag tror du och Voine missförstod varandra, jag har enormt svårt att tro att 281 personer sökte i ÖS...

Ja så är det säkert. Har själv som sagt ingen aning om detta.
Citera
2009-07-12, 22:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ja så är det säkert. Har själv som sagt ingen aning om detta.

Bara en parentes egentligen, viktigast är ju att du blev antagen.
Lycka till med studierna!
Senast redigerad av Socrates 2009-07-12 kl. 22:48. Anledning: Stavfel...
Citera
2009-07-12, 22:48
Medlem
Citat:
Vet inte om det lämnats något förslag, men de har garanterat utövat lite lobby-verksamhet bland departement och liknande.

Framtiden får utvisa vad som händer med BF-gruppen, jag tror dock som sagt att den kommer vara kvar som den är nu.

Kul om dom hade ändrat det och man hade fått 20.00, utan att kompletterat heller! Dock inget jag lär kunna njuta av däremot. Lär väl vara färdigutbildad innan det så fall skulle ändras, om det gör det vill säga.
Citera
2009-07-12, 22:50
Medlem
lompan_s avatar
Citat:
Bara en parentes egentligen, viktigast är ju att du blev antagen.
Lycka till med studierna!

Tack

Nu har jag inte hängt med i precis alla inlägg som gjorts - men hur gick det för dig?
Citera
2009-07-12, 22:52
Medlem
Citat:
Tack

Nu har jag inte hängt med i precis alla inlägg som gjorts - men hur gick det för dig?

Han är VHS-himself!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in