2009-06-11, 22:25
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg
Jopp, hittade det, men den statistiken säger inget om hur många som kommer antas?

Till en del utbildningar står det redan i katalogen/på hemsidan i mars hur många som kommer antas.
Antar dock att det inte gör det i ditt fall.

Du skulle ju kunna ringa lärosätet och fråga (inte VHS, de har inget med det att göra), men många lärosäten vill hålla på den uppgiften för att kunna ha möjlighet att ändra sig utan att någon sökande har tagit en nämnd siffra som ett löfte.
Citera
2009-06-12, 00:08
Medlem
Borgs avatar
Tack för vettiga svar!
Citera
2009-06-12, 11:04
Medlem
barrot08s avatar
Antagningsbesked 1 ?

En fråga angående antagnings besked, alltså om det är så här, om man inte kommer in på första urvalet, dvs om jag sökt till ett programm så kommer första beskedet i mitten av juli och där står det att jag är reserv (dvs inte haft nog med poäng för att komma in) bör jag ändå då tacka ja eftersom det är mitt första val och hoppas på att komma in på besked #2 eller är det så att man kan tacka ja till flera eller hur fungerar det?

Nån som kan förklara processen?
Citera
2009-06-12, 11:07
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barrot08
En fråga angående antagnings besked, alltså om det är så här, om man inte kommer in på första urvalet, dvs om jag sökt till ett programm så kommer första beskedet i mitten av juli och där står det att jag är reserv (dvs inte haft nog med poäng för att komma in) bör jag ändå då tacka ja eftersom det är mitt första val och hoppas på att komma in på besked #2 eller är det så att man kan tacka ja till flera eller hur fungerar det?

Nån som kan förklara processen?

Ja, självklart skall du tacka Ja till din reservplats om det är den utbildning du helst vill gå.
Du kan tacka Ja till 45 hp som du är antagen till samt 165 hp som du är reservplacerad tilll.
Är du inte antagen till någonting kan du tacka Ja till 210 hp som reserv.
Citera
2009-06-12, 11:11
Medlem
barrot08s avatar
fast ja skall gå civilingengör, det är 300hp första valet är datateknik och andra är infoteknik. hur ser det ut då?

dvs om ja kommer som reserv på första och tackar jaa, kan ja då falla tillbaks på info? eller är det för många poäng?
Citera
2009-06-12, 11:17
Medlem
barrot08s avatar
well?
Citera
2009-06-12, 11:19
Medlem
Kuggarns avatar
Klistrar lite. /mod
Citera
2009-06-12, 11:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
fast ja skall gå civilingengör, det är 300hp första valet är datateknik och andra är infoteknik. hur ser det ut då?

dvs om ja kommer som reserv på första och tackar jaa, kan ja då falla tillbaks på info? eller är det för många poäng?

Det är inte antalet hp på hela programmet som räknas utan hp per termin.
Ett civilingenjörsprogram på helfart räknas alltså som 30 hp.
Du kan alltså bli reserv till prio 1 och antagen till prio 2 och tacka Ja till båda.

Om du sen i urval 2 blir antagen till prio 1 så stryks din antagning till prio 2.
Citera
2009-06-12, 11:20
Medlem
Socratess avatar
Citat:
well?

Orkade du inte vänta mer än sex minuter på svar??
Citera
2009-06-12, 11:20
Medlem
Ett program räknas bara som 30p i detta fall. Är ju bara första kursen och inte hela programmet du ska läsa nästa termin eller hur?
Citera
2009-06-12, 11:49
Medlem
är 1.5 sökande per plats i första hand mycket?
Förra året var det färre sökande än platser så då kom alla in men undrar vad det slutar på i år
Citera
2009-06-12, 12:12
Medlem
barrot08s avatar
hur mycket tror ni att civilingengörs utbildningarna på kth kommer gå upp? t.ex. datateknik som ligger på 15.43 Urval 2. tror ni de kommer gå över 17?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in