2010-04-12, 15:10
Medlem
Markdaisys avatar
Har en liten fråga här om antagningen. Drog fram mina gymnasiala behörigheter som har legat och dammat ett tag. Men, jag har bara en av 2 sidor. Försökt ringa idag men "mitt samtal kan ej tas emot" just nu. Förstår att det är en del tryck.

Hur som helst. Jag har skickat in mina behörigheter innan. Måste jag göra det igen? Och måste jag skicka in det som jag fick utskrivet från min tidigare skola? Jag ser mina betyg på studera.nu, kan jag inte bara kopiera in dem och skriva ut och skicka det? Tacksam för svar!
Citera
2010-04-12, 15:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerium
Tack för svaret. Man blir ju lite orolig om man missat något och inte skulle vara behörig.

Tycker inte dom borde skriva något alls om det är så att dom inte har fått in betygen.

Precis, man får extrem ångest och nojja när man inte förstår vad som menas.
Citera
2010-04-13, 00:49
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Har en liten fråga här om antagningen. Drog fram mina gymnasiala behörigheter som har legat och dammat ett tag. Men, jag har bara en av 2 sidor. Försökt ringa idag men "mitt samtal kan ej tas emot" just nu. Förstår att det är en del tryck.

Hur som helst. Jag har skickat in mina behörigheter innan. Måste jag göra det igen? Och måste jag skicka in det som jag fick utskrivet från min tidigare skola? Jag ser mina betyg på studera.nu, kan jag inte bara kopiera in dem och skriva ut och skicka det? Tacksam för svar!

Om du kan se dina betyg på studera.nu, varför ska du då skicka in betygen till studera.nu igen?
Allt du kan se, kan antagningssystemet räkna med och antagningshandläggare se.
Citera
2010-04-13, 01:08
Medlem
Säkert disskuteras tidigare i denna tråd: Någon spekulation kring hur mkt antagningskraven kommer att sjunka i grupp 1 (direktgruppen) i jämförelse med tidigare BG? Då kompletterade betyg blir enskild grupp.

Att meritpoäng max +2,5 endast ges för de som tagit studenten efter 2003 kommer säkert också göra det något enklare att komma in om man tillhör de som gick ur gymnasiet efter 2003.

Någon här på FB sa tidigare att 75% av de med 20,0 har kompletterat på komvux.

Själv sitter jag med 16,3 + 2,5 i meritpoäng, och tittar på 2 utbildningar som hade BG 19,0 respektive 18,7 HT 2009.
Citera
2010-04-13, 09:22
Medlem
slutbetyg 18,7 + 1,5 meritpoäng = nuvarande 18,8?

räcker det?
Senast redigerad av economist 2010-04-13 kl. 09:31.
Citera
2010-04-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy

gör det. säkrast så. men vanligtvis finns allting lagrat i en databas, dit gymnasieskolorna skickar in. när detta systematiskt började ske och skolor började ansluta sig har jag ingen aning om. sen skall tilläggas att alla skolor ännu inte är anslutna. däremot borde väl dina redan inskickade behörigheter ha lagrats? beror förstås på när du sökte in senast...

allt gott.
Citera
2010-04-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shackmatt
Hej!
Till hösten har jag sökt fyra kurser, varav två stycken på 15 hp vardera på distans som jag vill läsa. Går det läsa dessa två kurser samtidigt? Och om det går... tackar man bara ja till båda utbildningarna på samma gång eller går det bara tacka ja till en?

Jag ber om ursäkt om min fråga verkar lite luddig, men tröttheten sätter sina spår ibland

Edit: En fråga till... går det att läsa kurser vid olika Universitet men ändå ta ut examen, eller måste alla kurser ligga vid det lärosäte som man avser att ta examen vid?

sista kursen du läser innan du tar examen avgör var du kan ta examen.
Citera
2010-04-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad kommer hända med HHS intagning om ett halvår, HT 2010, med de nya reglerna om konkurrenskomplettering, kommer det bli svårare att komma in i HP-kvoten? Kommer det gå att komma in på HHS med 1,8 någon gång från HT 2010 till Ht 2012?

tveksamt, men kanske. de som har uppkompletterade betyg kommer nog att hänga en del på högskoleprovet.
Citera
2010-04-13, 09:52
Medlem
ous avatar
Angående antagningen för bastermin, vad händer ifall jag inte kommer in på mitt förstahandsval under första antagningen om jag tackar ja till min antagna plats och förstahandsvalet?
Jag har tappat bort mitt papper där all information fanns med.
Citera
2010-04-14, 18:46
Medlem
Har skickat in anmälan för några dagar sedan, sökte bl.a till Tekniskt Basår på LTU och LIU. Nu står det dock att Särskild behörighet saknas när jag följer min anmälan på studera.nu. Enligt den saknar jag Matematik B (Följande behörighetskrav ej uppfyllda: Matematik B) Jag har ju för sjutton Godkänt i Matte B! Min skola är ansluten till nationella betygsdatabasen så betygen ska ju skickas in automatiskt. WTF is going on? Är det något jag missat?

Suttit och ringt till dem i en timme men det är ett jävla tryck på deras linjer antar jag...
Citera
2010-04-14, 19:03
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravian
Har skickat in anmälan för några dagar sedan, sökte bl.a till Tekniskt Basår på LTU och LIU. Nu står det dock att Särskild behörighet saknas när jag följer min anmälan på studera.nu. Enligt den saknar jag Matematik B (Följande behörighetskrav ej uppfyllda: Matematik B) Jag har ju för sjutton Godkänt i Matte B! Min skola är ansluten till nationella betygsdatabasen så betygen ska ju skickas in automatiskt. WTF is going on? Är det något jag missat?

Suttit och ringt till dem i en timme men det är ett jävla tryck på deras linjer antar jag...

Det är inte så att du går i gymnasiet nu och tar studenten i år?
Citera
2010-04-14, 21:05
Medlem
slutbetyg 18,7 + 1,5 meritpoäng = nuvarande 18,8?

räcker det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in