2009-07-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Vafan... Vad gör det om man kommer in på en distanskurs? Ingen möda för dom om man kommer in eller ej... Jag har slutfört gymnasie med 2500+ poäng, borde jag inte komma in med det eller måste man ha gjort högskoleprovet?

Du kan ansöka med gymnasiebetyg. Kolla antagningskraven en gång till & dina betyg så du inte missat något.
Citera
2009-07-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Tänk om det funnits en funktion så att man kunde gå in varje dag och se sin status och se att ens reservplatsnummer blir lägre.

Fast det skulle kanske bli lite väl spännande eftersom det kan variera då sökande får ångra sitt ja tack och ändra sitt val fram till sista ansökningsdag.

Jag ser hellre att dom kortar ner detta mellanrum på 1 månad mellan urval 1 och 2 till typ 2 veckor. Sen att dom öronmärker X antal lägenheter/rum och släpper dom efter urval 2 så att samtliga studenter har lika stor chans.

SKANDAL! VHS LEVER PÅ STENÅLDERN! Dom har inte alls följt med i utvecklingen!
Citera
2009-07-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jag kom in på valnr 2 och valnr 1 ligger jag på 20plats något sånt. Känns ju lite sodär!

Hur mng i UG på prio 1 då? Jag ligger som 1456 RES på min prio 2.. haha :P
Citera
2009-07-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314

Med tanke på att jag kom in på nr 2 via bakvägen folkhögskolebetygen så är det inte många platser i den urvalsgruppen. På prio 1 tror jag dom tog in 4st har jag för mig, prio 2 var väl 3st.

Snackar vi om gymnasiebetyg så ligger jag på en hopplös reservplats och där blundar jag bara.
Citera
2009-07-12, 20:54
Medlem
lompan_s avatar
Citat:

1456:e?? Vad sökte du för något?
Senast redigerad av lompan_ 2009-07-12 kl. 20:56.
Citera
2009-07-12, 21:02
Medlem
Citat:
Med tanke på att jag kom in på nr 2 via bakvägen folkhögskolebetygen så är det inte många platser i den urvalsgruppen. På prio 1 tror jag dom tog in 4st har jag för mig, prio 2 var väl 3st.

Snackar vi om gymnasiebetyg så ligger jag på en hopplös reservplats och där blundar jag bara.

Haha, ja snackar vi dem betygen så blundar jag här med... :P Men är prio 2 så hemskt då? :P Vad har du sökt?
Citera
2009-07-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan_
1456:e?? Vad sökte du för något?

Sökt socionom hela vägen. Men finns ju olika inriktningar på MAH, jag har inriktning äldre/funktionshindrade som prio 1, prio 2 är individ och samhälle, prio 3 var i Lund och den reservplatsen är ju pinsam.. haha :P Sen sökte jag en fristående kurs, socialt arbete som jag är antagen till :P
Citera
2009-07-12, 21:18
Medlem
vinjetts avatar
Jag går redan en utbildning men sökte en liknande i samma stad till hösten, mest för att se om jag kom in. Och det gjorde jag. Det kliar i fingrarna av att tacka ja och börja där istället, en ny chans

Men mitt förnuft säger blankt nej.
Citera
2009-07-12, 21:29
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Vafan... Vad gör det om man kommer in på en distanskurs? Ingen möda för dom om man kommer in eller ej... Jag har slutfört gymnasie med 2500+ poäng, borde jag inte komma in med det eller måste man ha gjort högskoleprovet?

Kort:

Antingen saknar du grundläggande behörighet (mindre än 90 godkända kurser är en vanlig anledning) eller så saknar du den särskilda behörigheten.
Citera
2009-07-12, 21:33
Medlem
Citat:
Haha, ja snackar vi dem betygen så blundar jag här med... :P Men är prio 2 så hemskt då? :P Vad har du sökt?

Nej visserligen är inte prio 2 speciellt farligt, det är ju samma program så. Dock så blir jag tvungen att flytta halva landet om inte mer, så geografiskt är det helt fel. Sen så är det där personliga som håller mig här väldigt viktigt, som jag nu tvingas säga hej då till. Så många sådana saker, men vad gör man? Man har ju inte mycket till val. Jag vet inte riktigt vilken omsättning reserverna i folkhögskolegruppen har riktigt så jag vågar inte heller chansa.
Citera
2009-07-12, 21:37
Medlem
Citat:
Nej visserligen är inte prio 2 speciellt farligt, det är ju samma program så. Dock så blir jag tvungen att flytta halva landet om inte mer, så geografiskt är det helt fel. Sen så är det där personliga som håller mig här väldigt viktigt, som jag nu tvingas säga hej då till. Så många sådana saker, men vad gör man? Man har ju inte mycket till val. Jag vet inte riktigt vilken omsättning reserverna i folkhögskolegruppen har riktigt så jag vågar inte heller chansa.

Men du tackade väl ja till första prion? Så chansen finns ju fortfarande? Right? Jag ser inte en flytt som ett alternativ för mig då jag resonerar i stort sett samma som du. OM det inte handlar om en livsviktig sak. Det är alldeles för mkt att flytta på.
Citera
2009-07-12, 21:41
Medlem
Citat:
Men du tackade väl ja till första prion? Så chansen finns ju fortfarande? Right? Jag ser inte en flytt som ett alternativ för mig då jag resonerar i stort sett samma som du. OM det inte handlar om en livsviktig sak. Det är alldeles för mkt att flytta på.

Ja givetvis tackade jag ja till bägge två, men när det handlar om en utbildning som kräver i stort sett maxpoäng i alla urvalsgrupper så är det svårt. Får ta ett banklån och hyra någon rysk torped som ska jaga livet ur studenterna innan uppropet!

EDIT: Socrates "the one" kanske har svaret på hur många reserver som kallas in? Troligen inte men man måste fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in