2015-08-14, 22:48
Bannlyst
Hoppas att Finland inte hoppar på F-35 tåget. Dom får ju för fan 4-5 JAS NG för en F-35.

IRIS-T och Meteor och kort landningsträcka och enkel service är inte kattskit för en liten nation med tight försvarsbudget.

Ungefär som en högt uppsatt finsk militär sa när dom valde Nasam II före ett annat system.

Instead of one Cadillac we bought four Volvos.
Citera
2015-08-16, 02:24
Medlem
Ännu mera smolk i bägaren

Citat:
To perform against near-peer adversaries, the F-35 will have to be capable of executing a range of missions, from defeating enemy aircraft to penetrating enemy air defenses to strike surface targets. But the F-35 will struggle to effectively perform these missions due to shortcomings in its design and program requirements, despite costing between three and nine times more than the 4th-generation aircraft it is designed to replace.

The F-35 will find itself outmaneuvered, outgunned, out of range, and visible to enemy sensors. Going forward, full investment in the F-35 would be to place a bad trillion-dollar bet on the future of airpower based on flawed assumptions and an underperforming aircraft. To avoid such a catastrophic outcome, Congress and DOD should begin the process of considering alternatives to a large-scale commitment to the F-35. Staying the present course may needlessly gamble away a sizable margin of American airpower at great expense and unnecessary risk to American lives.

Citat:
The F-35’s performance characteristics also compare unfavorable to already deployed foreign 4th-generation fighters such as the Russian-designed MiG-29 Fulcrum and Su-27 Flanker (also produced by China) in service with air forces around the world. These are the kinds of aircraft the F-35 would most likely face in air-to-air engagements against a high-end opponent. Compared to both the Su-27 and the MiG-29, the F-35 is grossly inferior in terms of wing loading (except for the F-35C), transonic acceleration, and thrust-to-weight. All F-35 variants also have significantly lower maximum speeds, Mach 1.6 for the F-35 compared to Mach 2.2 for the Su-27 and Mac 2.3 for the MiG-29.

Air-to-air simulations paint an even grimmer picture. In 2009, U.S. Air Force and Lockheed Martin analysts indicated that the F-35 could be expected to achieve only a 3-to-1 kill ratio against the decades-old MiG-29 and Su-27 despite its advantages in stealth and avionics. The results of other simulations have been far worse. In one simulation subcontracted by the RAND Corporation, the F-35 incurred a loss exchange ratio of 2.4–1 against Chinese Su-35s. That is, more than two F-35s were lost for each Su-35 shot down. While these simulations take into account a host of other factors and include assumptions about the context in which the engagements take place, they nevertheless underscore the need for skepticism regarding the F-35’s air-to-air capabilities.

http://nsnetwork.org/cms/assets/uploads/2015/08/F-35_FINAL.pdf

Som jag skrev tidigare i denna tråden, vi får skicka J-32 Lansen på sammövningarna om norrbaggarna ska ha någon chans i luftduellerna
Senast redigerad av Gincan 2015-08-16 kl. 02:28.
Citera
2015-08-16, 04:11
Medlem
bernad_laws avatar
Ett konstant bashande av F-35 i denna tråd. Låt mig gissa:

F-35 kommer prestera betydligt bättre än vad domedagsprästerna här svamlar om, och till en billigare penning än vad som antas.
Citera
2015-08-16, 04:59
Medlem
failures avatar
F-35B/C är väl "operational" nu inom marinen. Säkert helt OK med STOVL och för BvR attacker men tvekar på att den kan ersätta F-22, några dogfights blir den aldrig bra på hur man än bygger om den.
Citera
2015-08-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
F-35B/C är väl "operational" nu inom marinen. Säkert helt OK med STOVL och för BvR attacker men tvekar på att den kan ersätta F-22, några dogfights blir den aldrig bra på hur man än bygger om den.

Med tanke på att AIM-120 inte direkt är superbra ens mot "oskyddade" motståndare, bara rund 50% pK, så tvekar jag på att F-35 kommer vara speciellt bra ens i BVR strider...

F-35 är vad jag kallar kejsarens nya kläder. Alla springer omkring och hyllar hur fina de är... skillnaden med historien är dock att när det lilla barnet uttrycker. "Men kejsaren är ju naken!" så står alla påhejare där och håller för öronen...
Citera
2015-08-16, 10:50
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

F-35 kommer prestera betydligt bättre än vad domedagsprästerna här svamlar om, och till en billigare penning än vad som antas.
Kan bara instämma i det du skriver, USA har varit duktiga på att taktikanpassa dessutom.
Citera
2015-08-16, 11:19
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Ja till slut så kommer ju mjukvaran fixas till iaf och även lite andra saker ordnas. Många flygplan som blivit bra till slut. Men onekligen så har den ett överambitiöst mål med att ersätta en massa olika plan i olika roller.

Men norrmännen behöver något annat plan för patrullering av luftrummet.
Citera
2015-08-16, 11:26
Medlem
Börjar som en del andra här att tröttna på det småaktiga gnällandet på F-35.

Det lär garanterat bli ett mycket kapabelt flygplan gissar jag

Mycket tjatande om priset. En F-35 kommer nog hela tiden att kosta mer i inköp än ett Gripen, men priset på F-35 kommer ju att gå ned när produktionen kommer igång på allvar!

Sen är det ju dessutom vad jag förstår i stor utsträckning ett paketpris som en eventuell köpare betalar. I det paketet ingår då väldigt mycket.

Att helt och hållet avfärda stealthteknik som någonting utdaterat skulle jag också akta mig för. USA har inte gjort det. Tvärt om verkar man resonera att stealth med modern radar och sensorutveckling kanske blir än mera viktigt i framtiden. Åtminstone tycks ett sådant scenario inte gå att avfärda helt.
Senast redigerad av Macke85 2015-08-16 kl. 11:59.
Citera
2015-08-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ja till slut så kommer ju mjukvaran fixas till iaf och även lite andra saker ordnas. Många flygplan som blivit bra till slut. Men onekligen så har den ett överambitiöst mål med att ersätta en massa olika plan i olika roller.

Men norrmännen behöver något annat plan för patrullering av luftrummet.

Man måste ha ambitiösa mål om man ska komma någonstans.

Sen lär planet vara fullt kapabelt att "patrullera" norskt luftrum!

Det lär kanske till och med (med alla moderna sensorer, och sitt inre vapenutrymme) patrullera luftrummet bättre än vad Norges nuvarande F-16 MLU gör..

Där planet kommer till korta så lär man lösa det genom taktikanpassning. Det är en helt ny typ av flygplan man tar i tjänst. Naturligtvis ingår det då redan från början att man utvecklar nya metoder för att använda dessa utifrån sensor och flygprestanda m.m.
Senast redigerad av Macke85 2015-08-16 kl. 11:53.
Citera
2015-08-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure

F-35 var aldrig tänkt att ersätta F-22, det är två helt olika typer av plan. F22 är en air superiority fighter för att vinna luftherravälde tidigt i en konflikt och F35 är ett multiroll plan som mestadels är tänkt som bombtruck/CAS för att projicera makt i långtbortistan. Men den lär bli effektiv även i olika jaktroller speciellt i kombination med UCAVs när dom får ordning på mjukvaran.
Citera
2015-08-16, 12:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Det lär kanske till och med (med alla moderna sensorer, och sitt inre vapenutrymme) patrullera luftrummet bättre än vad Norges nuvarande F-16 MLU gör..

Där planet kommer till korta så lär man lösa det genom taktikanpassning. Det är en helt ny typ av flygplan man tar i tjänst. Naturligtvis ingår det då redan från början att man utvecklar nya metoder för att använda dessa utifrån sensor och flygprestanda m.m.

Vi vet ju ännu inte hur bra den kommer att fungera i telekrigmiljö. Att ha sensorer är inte värt något om de är utslagna. Taktiken man kommer att använda i många fall är lik de man använt i Sverige i 20 år så det går ganska fort att träna sig fram till vad som funkar och inte..

Huvudproblemet är dock att man tänkt sig att F-35 skall operera på hög höjd och utnyttja sina sensorer på långt avstånd, men dessvärre är IR-utstrålningen för hög för att det skall fungera realistiskt t.ex under natten när bakgrundsstrålningen är låg i IR-spektrat.
Citera
2015-08-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Internt vapenutrymme är ju extremt viktigt vid patrullering.. Visst är planet kapabelt i teorin att patrullera luftrum, problemet är att det är så dyrt att flyga att det helt enkelt blir för dyrt att patrullera lufteummet som man gjort tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in