Citat:
Ursprungligen postat av
highstakes
Fast jag vet ju vad jag hade valt till ett försvar, hellre 200 gripen i luften med link-systemet än 15 stycken jsf....
Jag tycker också kanske 100 Gripen NG skulle vara fullgott för Norge och mer prisvärt. Men ser man allt från ett makroperspektiv - från Norges perspektiv. Så är F35 förståeligt. När det gäller Finland så var det ett rätt beslut då att satsa på f18 som är fint plan. Men idag så hade nog Gripen NG varit bättre då de internationella relationerna ser ut som de gör. Sverige är ju idag en öppen allierad med Nato och USA. Att då ändå satsa på Gripen NG hade varit bättre geopolitiskt eftersom både Sverige och Finland är neutrala och kunnat bilda en försvarspakt som sådana. Det är en idé som det har pratats om efter Rysslands senaste transformation. Att Finland valde f18 var något som Ryssland kunde svälja, men f35 hade skadat relationerna med Ryssland.
Själva hade jag tyckt det hade varit sympatiskt och ändamålsenligt om alla Sverige, Norge och Finland tillsammans hade kunnat bildat ett försvarssamarbete, med ett viss beroende till Nato. Det hade nog Ryssland kunnat svälja,
och Norden hade kunnat få mer att säga till om internationellt.
Men timingen av saker gjorde det omöjligt och osannolikt. Man utvecklar plan och vapensystem för varighet under decennier och ingen kunde förutspå Rysslands transformation, sägs det... vilket jag tycker låter märkligt. Jag tycker att både Finland och Norge ändå gjorde rätt val. Synd att Sverige inte har kunnat sälja in det i baltikum, Polen och andra länder.