Citat:
Ursprungligen postat av
simonvp
"Böl" skulle jag nog kalla det. Lägg märke till att det väldigt sällan faktiskt kommer tårar från hennes ögon när hon sätter igång.
Hon gränsar till psykopati faktiskt enligt mig. Så galet manipulativ.
Nej, hon är inte psykopat eller ligger inom det spektrat, hon är alldeles för känslostyrd av det. En psykopat känner inte empati med andra och kan inte sätta sig in i andras känslor -- däremot är de farliga därför att de lär sig att läsa andra och att använda den kunskapen till sin egen fördel. Den kompetensen saknar Anna B.
Hon ligger snarare inom borderline, känsloutbrott, narcissism, oförmåga att hantera omgivningen, oförmåga att anpassa sig osv..
Närmast till hands ligger en personlighetsstörning som heter
Histrionisk personlighetsstörning (den används i princip inte längre -- utan människor med den hamnar vanligen inom borderline-diagnoserna)
Här är dock en bra sammanfattning på vad den störningen innebär...
Histrionisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som skiljer sig från andra sådana störningar genom att personen har problem med omgivningen för att vederbörande är överteatralisk, sexuellt utmanande och överdrivet mån om att tilldra sig andras uppmärksamhet. Det kallas också "hysterisk och psykoinfantil personlighetsstörning".Två slanguttryck för störningen, eller drag av den, är drama queen och attention whore;[..]
För diagnos kräver ICD-10 att personen uppfyller minst 4 av följande punkter:
Uppvisar ett teatraliskt, överdramatiserande beteende, eller uttrycker sina känslor på ett överdrivet sätt
Lättpåverkad
Känslolivet är instabilt och platt
Söker ständigt uppmärksamhet och spänningsfyllda situationer
Klär, uttrycker eller beter sig på ett överdrivet förföriskt sätt
Bryr sig oproportionerligt mycket om utseende
DSM-V nämner 8 drag, varav minst fem av dessa punkter måste uppfyllas för att diagnosen ska ställas enligt DSM:
Känner sig obekväm när hon inte får uppmärksamhet
Tendens till opassande sexuellt eller provokativt beteende när personen interagerar med andra
Instabilt känsloliv och ytliga känslouttryck
Överdriven användning av sitt eget utseende för att locka till sig uppmärksamhet
Talar överdrivet dramatiskt och detaljlöst
Överdriver sina känslouttryck, uppvisar ofta ett teatraliskt och överdramatiserande beteende
Lättpåverkad
Missuppfattar ofta icke-intima relationer som intima
https://sv.wikipedia.org/wiki/Histri...sst%C3%B6rning
Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Hela världen är en cirkus. Kanske inte så konstigt, där vi har sådana politiker vi har, som anses ska vara de vettigaste i landet.
Tycker, för övrigt, att det är skitkul att folk antingen fullkomligt hatar henne, eller är fanatiska fans (fast jag lutar åt att de trollar henne eller är köpta

).
Själv roas jag bara, även om man så klart blir lite småchockad över att hon blommar ut i fullkomlig galenskap då och då. Konstigt att inte hennes familj reagerar.
Jag instämmer. Jag roas lite av hennes cirkus, samtidigt tycker jag synd om barnen som behövt växa upp med denna människa..