2023-12-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
"28 November 2023 13:22:35

Linssoppa, snöyra ute & öppen brasa inne 🔥Idag ska jag börja packa lite smått inför London 🥰✈️ LINSSOPPAN 🥣 Finhackade vitlök och gul lök som jag stekte upp i lite smör. Kokade 2 potatisar & 2 morötter i små bitar i vatten som jag sedan silade bort. Lägg allt i en kastrull, tillsätt sedan linserna, färdigkokta i tetra som jag spolar av ordentligt i kallt vatten. Tillsätt 1 1/2 liter vatten, 2st hönsbuljongtärningar eller grönsaksbuljong, samt salt, vitpeppar & chiliflakes efter smak och tycke. Mixa soppan ordentligt med stavmixer eller i en blender ✅ Om soppan blir lite för tjock, tillsätt bara mer vatten. Alla tycker olika och man måste inte heller mixa linserna om man vill ha linserna hela. Men mixa iaf. vitlök, gul lök, potatisen & morötterna. Soppor får och kan man göra precis hur man vill och kan krydda med många kryddor. Jag gillar en enkel men väldigt god mättande soppa 😉
"

Öppen brasa inne. Låter farligt. 😳
Vem behöver packa 2 veckor innan en så kort resa som den till London?
Tur att hon skrev att man kan späda soppan med vatten om den blir för tjock. Det hade jag aldrig kunnat räkna ut själv.

Anna måste vara otroligt upptagen som köper linser i tetra. Hon skulle kunna ägna timmar varje dag till blötläggning av diverse nyttigheter. I stället sitter hon framför TV:n och dricker kaffe, mumsar avokadosmörgås och "planerar".
#upptagen

Hon vet väl inte vilka paljett-klänninging hon ska använda när hon äntrar scenen på Albert Hall och drar någon flamenco-dänga
Citera
2023-12-01, 09:21
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansa0pausa
Hon vet väl inte vilka paljett-klänninging hon ska använda när hon äntrar scenen på Albert Hall och drar någon flamenco-dänga
Hon kanske behöver prova sig fram i sin klädkammare för att hitta nåt hon fortfarande får plats i. Går ju inte att åka till London i mysbyxor och tisha.
Citera
2023-12-01, 09:23
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad hände med svärfars bostadsrätt? Är den såld?
De hyrde väl ut den för 20+ papp i månaden.
Citera
2023-12-01, 10:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
"28 November 2023 13:22:35

Linssoppa, snöyra ute & öppen brasa inne 🔥Idag ska jag börja packa lite smått inför London 🥰✈️ LINSSOPPAN 🥣 Finhackade vitlök och gul lök som jag stekte upp i lite smör. Kokade 2 potatisar & 2 morötter i små bitar i vatten som jag sedan silade bort. Lägg allt i en kastrull, tillsätt sedan linserna, färdigkokta i tetra som jag spolar av ordentligt i kallt vatten. Tillsätt 1 1/2 liter vatten, 2st hönsbuljongtärningar eller grönsaksbuljong, samt salt, vitpeppar & chiliflakes efter smak och tycke. Mixa soppan ordentligt med stavmixer eller i en blender ✅ Om soppan blir lite för tjock, tillsätt bara mer vatten. Alla tycker olika och man måste inte heller mixa linserna om man vill ha linserna hela. Men mixa iaf. vitlök, gul lök, potatisen & morötterna. Soppor får och kan man göra precis hur man vill och kan krydda med många kryddor. Jag gillar en enkel men väldigt god mättande soppa 😉
"

Öppen brasa inne. Låter farligt. 😳
Vem behöver packa 2 veckor innan en så kort resa som den till London?
Tur att hon skrev att man kan späda soppan med vatten om den blir för tjock. Det hade jag aldrig kunnat räkna ut själv.

Anna måste vara otroligt upptagen som köper linser i tetra. Hon skulle kunna ägna timmar varje dag till blötläggning av diverse nyttigheter. I stället sitter hon framför TV:n och dricker kaffe, mumsar avokadosmörgås och "planerar".
#upptagen
Varför silar hon bort vattnet ifrån potatis och morotskoket, och tillsätter nytt vatten?
Det bortsilade kokvattnet innehåller både näring och smak.
Citera
2023-12-01, 10:43
Medlem
Flisan hade ju en så myyysig liten lägenhet dit Anna tyckte det var så myyysigt att komma på fika. Hur länge bodde hon där? En månad?
Citera
2023-12-01, 13:32
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Flisan hade ju en så myyysig liten lägenhet dit Anna tyckte det var så myyysigt att komma på fika. Hur länge bodde hon där? En månad?
Det var väl så länge hon hade råd att bo där.
Citera
2023-12-01, 14:13
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75

Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Det var väl så länge hon hade råd att bo där.

Var det inte runt 15000 kr i hyra där eller minns jag galet?
Nåväl, det var en dyr lägenhet samt var det väl ägarna till restaurangen som ägde den som jag förstod det. Förhållandet med ägaren är troligen över så därför måste hon flytta hem till mamsen igen.
Citera
2023-12-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
De hyrde väl ut den för 20+ papp i månaden.

Bostadsrätter i dom kvarteren brukar inte ha jättehög hyra. En liten 2:a på Skeppargatan kostar ca 1500/månad i avgift till föreningen.
Räntor och lån tillkommer förstås.

Det är isf till ockerpris dom hyr ut den.
Hon skulle kunna åka på en riktig skattesmäll hehe 😎
Påslaget får inte överstiga 15% av hyran som uthyraren skulle betalat i avgift 😅
Citera
2023-12-01, 16:29
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NY2020
Bostadsrätter i dom kvarteren brukar inte ha jättehög hyra. En liten 2:a på Skeppargatan kostar ca 1500/månad i avgift till föreningen.

Påslaget får inte överstiga 15% av hyran som uthyraren skulle betalat i avgift 😅
Sådant bryr sig inte tant Toledano om. Lagar gäller bara för vanliga dödliga, medan divan af Märsta gör som hon vill.

Vi såg ju annonsen här. Jag vill minnas att de ville ha runt 20.000/mån för den. Och hyr de ut till företag så kan de lätt få det. Tror inte det där med påslaget gäller då. Det gäller enbart mot privatperson.
Citera
2023-12-02, 04:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NY2020

"Påslaget får inte överstiga 15% av hyran som uthyraren skulle betalat i avgift"

Var får du allt ifrån?
Citera
2023-12-02, 08:11
Citat:
Ursprungligen postat av Khun-T
Nu ska degen in! Hyr av Stolledanos. på Östermalm.

Ladugårdsgärdet - 2rok - 12mån - 19.550kr/mån
Artillerigatan 76, 115 30 Stockholm

https://www.samtrygg.se/RentalObject...8wBugcgqP9mZ1x

Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
20k för en två på öfvre är rätt normalt pris i Sthlm, t.o.m rimligt med tanke på marknaden. En etta på söder ligger ute för 17500 t.ex… En tvåa i Sumpan för 22k. Osv

Citat:
Ursprungligen postat av MissIs21
Ja det får väl bli någon som inte har en aning om vem hon är, eller tror på att hon är den lilla gulliga. Tycker verkligen inte bilderna var bra, ser inte inbjudande ut för fem öre.

Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
19 500:-
Man kan hyra ut för absurda priser i innerstan, det är ingen nyhet. Kvarten kommer hyras ut för den summan tämligen omgående.
Det verkar en smula högt, kanske.. Men barren kan ju vara skitfräsch och renoverad?
Artillerig. 76 är visserligen Gärdet snarare än Östermalm. (Det är iaf inte flotta Östermalm)
Trots detta är 19.5K ingen direkt chockerande hyra på den adressen.

Men å andra sidan får man ju, som sagt, Anna som hyresvärd..
Detta gör i mina ögon boendet och hela situationen prajsless!

Om jag var ändlöst rik skulle jag wallraffa för tråden och hyra lägenheten.
Hur är Anna som hyresvärd?
Kommer hyresgästerna utsättas för Annapanna eller blir det Robban som sköter hela den biten.
Går det att hålla Anna utanför en sådan situation?

Edit: Kollade bilderna på lgh... Varken skitfräsch eller särskilt nyrenoverad men kommer nog hyras ut ganska snart ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Khun-T
Kul att Roberta och Tookan ska skatta för uthyrningen.
Har de tillstånd av föreningen att hyra ut i andrahand?

Kalkylator - beräkna skatt vid uthyrning av bostadsrätt
Fyll i årets hyresintäkter
234 600
Välj hur många månader du hyrt ut bostadsrätten under året

12 månader
Fyll i månadsavgiften du betalar till bostadsrättsföreningen
4 000
Överskott efter alla avdrag:
146 600 kr
Skatt att betala:
43 980 kr

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Påslaget får inte överstiga 15% av hyran som uthyraren skulle betalat i avgift"

Var får du allt ifrån?

Det finns lagar och regler.
Om du hyr ut lägenheten möblerad har du rätt att göra påslag på hyran. Påslaget får inte överstiga 15 procent av den hyra som du som förstahandshyresgäst betalar. Tillägg för annat som ingår i andrahandshyran, till exempel hushållsel, bredband eller parkeringsplats, får inte överstiga de faktiska kostnaderna

Jag vill minnas att ddt var delvist möblerat, så detta är absolut intressant att ta reda på
Citera
2023-12-02, 09:55
Medlem
Max 15% påslag gäller vid andrahandsuthyrning av hyresrätt.

Vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt gäller att den hyra man tar ut inte påtagligt ska överstiga kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden. Den hyra man tar ut ska i princip täcka kapital- och driftskostnader samt slitage av eventuella möbler mm som ingår. Kapitalkostnaden är typ en uppskattad räntekostnad. Driftskostnader är till exempel avgiften till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in