2023-12-02, 12:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det finns lagar och regler.
Om du hyr ut lägenheten möblerad har du rätt att göra påslag på hyran. Påslaget får inte överstiga 15 procent av den hyra som du som förstahandshyresgäst betalar. Tillägg för annat som ingår i andrahandshyran, till exempel hushållsel, bredband eller parkeringsplats, får inte överstiga de faktiska kostnaderna

Jag vill minnas att ddt var delvist möblerat, så detta är absolut intressant att ta reda på

Det som du skriver har ingenting att göra med den bostadsrätt som Anna Books man eventuellt hyr ut på Gärdet i Stockholm.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...hyrningslagen/
Senast redigerad av trottwell 2023-12-02 kl. 12:35.
Citera
2023-12-02, 12:49
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det som du skriver har ingenting att göra med den bostadsrätt som Anna Books man eventuellt hyr ut på Gärdet i Stockholm.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...hyrningslagen/

Den hyran får du ta ut:
Du som är hyresvärd får ta ut en hyra som baserar sig på kostnaderna för bostaden. Men hyran får inte vara påtagligt högre än summan av kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden.

Så då ska tunnan kunna påvisa att hennes kapitalkostnad är i runda slängar 16k varje månad, hade för mig att gubben köpt lägenheten för eoner av tid sedan.
Tror nog att hon saftar på ordentligt, rinner nog inte in så mycket stålar i hennes konton sedan gubben dog och inte har pensionen att dela med sig av.
Citera
2023-12-02, 13:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Den hyran får du ta ut:
Du som är hyresvärd får ta ut en hyra som baserar sig på kostnaderna för bostaden. Men hyran får inte vara påtagligt högre än summan av kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden.

Så då ska tunnan kunna påvisa att hennes kapitalkostnad är i runda slängar 16k varje månad, hade för mig att gubben köpt lägenheten för eoner av tid sedan.
Tror nog att hon saftar på ordentligt, rinner nog inte in så mycket stålar i hennes konton sedan gubben dog och inte har pensionen att dela med sig av.

Nej det skall inte Tunnan göra.

"Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig, årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde"

Det är dessutom knappast Tunnans bostadsrätt, det är nog hennes man som har ärvt sin pappa.
Citera
2023-12-03, 13:42
Medlem
TPLs avatar
Anna har bakat lussebullar. Sjuttielva bilder för att dokumentera detta. Förvånad att det inte var separata bilder på varje bulle.
Citera
2023-12-03, 20:00
Medlem
TPLs avatar
"Tipsar om Julmarknaden kommande söndagar i vackraste Sigtuna 😘 så mycket fint & mysigt för hela familjen. Avsluta sedan med god mat, dryck, dessert & varm choklad med vispgrädde på bästa @cicciottosigtuna så mysigt julpyntat, och med värmande med öppen brasa 🔥"

Försök övertyga mig om att Anna gör det här gratis...
Undrar om hon menar MYsigt eller mysigt?
Citera
2023-12-03, 20:10
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
"Tipsar om Julmarknaden kommande söndagar i vackraste Sigtuna 😘 så mycket fint & mysigt för hela familjen. Avsluta sedan med god mat, dryck, dessert & varm choklad med vispgrädde på bästa @cicciottosigtuna så mysigt julpyntat, och med värmande med öppen brasa 🔥"

Försök övertyga mig om att Anna gör det här gratis...
Undrar om hon menar MYsigt eller mysigt?
Nä, ett sånt där inlägg gör hon inte gratis. Möjligen gör hon ett inlägg och taggar något företag för att därefter kontakta företaget och tala om att "nu har jag gjort reklam för er, vänligen betala." Ett inlägg för att bara tipsa i största allmänhet av ren godhet gör hon inte.

Och känner jag Anna rätt så skiter hon fullkomligt i den där julmarknaden i Sugtina utan är bara intresserad av få i sig dessert & varm choklad med vispgrädde. Mycket vispgrädde
Senast redigerad av DoktorNo 2023-12-03 kl. 20:17.
Citera
2023-12-03, 20:31
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Nä, ett sånt där inlägg gör hon inte gratis. Möjligen gör hon ett inlägg och taggar något företag för att därefter kontakta företaget och tala om att "nu har jag gjort reklam för er, vänligen betala."

Och känner jag Anna rätt så skiter hon fullkomligt i den där julmarknaden i Sugtina utan är bara intresserad av få i sig dessert & varm choklad med vispgrädde. Mycket vispgrädde
Glöm inte maten och drycken först. Endast en tränad mage som Annas klarar av allt det där. Hon har säkert ätit lussebullar hemma (utöver linssoppan) innan det bar av till Sigtuna.
"god mat, dryck, dessert & varm choklad med vispgrädde"
Citera
2023-12-04, 03:05
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Glöm inte maten och drycken först. Endast en tränad mage som Annas klarar av allt det där. Hon har säkert ätit lussebullar hemma (utöver linssoppan) innan det bar av till Sigtuna.
"god mat, dryck, dessert & varm choklad med vispgrädde"
https://youtu.be/ICPf2S0G5Z8?si=h1lyqUbhXhoecg6C
Hon åt förr bara en gång om dagen, nästan inga sötsaker🙄
Citera
2023-12-04, 08:02
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag tycker att Anna verkar mer tillfreds numera. Så bra att hon åkte ut från Fångarna på fortet och de andra tramssakerna. Hon har spelat in en låt (eller körat) ett arv till Roberto har gjort att ekonomin är bra.
Jag tror hon mår bra!
Citera
2023-12-04, 16:48
Medlem
Börjar det inte bli lite gammalt det där att familjen överraskar genom att hälsa på varandra utan att berätta innan? Alltså det är ju kul ibland med överraskningar så. Men när det blir mer regel än undantag tappar det kanske lite av sin glans, eller?
Citera
2023-12-04, 17:30
Medlem
Känns inte som det är helt lämpligt att storma in och väsnas på ett callcenter där andra sitter i kundsamtal heller. Men vad vet Anna om arbetsmoral…
Citera
2023-12-04, 18:11
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerPersonen
Känns inte som det är helt lämpligt att storma in och väsnas på ett callcenter där andra sitter i kundsamtal heller. Men vad vet Anna om arbetsmoral…
Förstår att Anna är stolt över sina barns karriärer.
En servitris, en snickare som inte ens lyckas få jobb som sån och nu den yngsta som skulle bli mäklare men sitter på ett call center i Spanien för att hon inte dög till annat. Jösses vilken familj.

https://cdn.instanavigation.com/?aHR...9zaWQ9ZDhkMDJi
Senast redigerad av TPL 2023-12-04 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in