2021-11-24, 16:52
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Samma visa som förra gången. Det verkar som barnen eller barnbarnen får åka ner och städa efter gästerna. Förmodligen mot ett litet förskott på arvet? Bankärenden är väl att kolla att tidigare hyresgästerna betalat? Men har de inte internetbank i Spanien? Varför måste de åka till ett kontor?
Har Annas barn åkt ner och städat? Dom lyfter ju inte ett finger på hemmaplan.
Internetbanker i Spanien är lika utvecklade som här. Det finns ju ett antal andra orsaker till bankbesöket. Ett kan ju vara att Roberto som tidigare sökt jobb i Spanien har fått jobb i Spanien och då behövs ett spanskt bankkonto för att kunna få utbetalning av lön.
Troligast dock att det är någon form av transaktion till Roberto som gynnar Anna och parasitbarnen.
Citera
2021-11-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Samma visa som förra gången. Det verkar som barnen eller barnbarnen får åka ner och städa efter gästerna. Förmodligen mot ett litet förskott på arvet? Bankärenden är väl att kolla att tidigare hyresgästerna betalat? Men har de inte internetbank i Spanien? Varför måste de åka till ett kontor?

Jag gissar nog på att de betalar räkningar som för el, vatten och skötsel av fastighet (poolrengörning, gräsklippning, städ av trappuppgång mm.
De kanske inte har något spanskt bankkonto och då får man betala kontant på plats.
Eventuellt att det finns betalningsautomater, men att betala på bank eller post funkar ju det med.
Citera
2021-11-24, 17:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Jag gissar nog på att de betalar räkningar som för el, vatten och skötsel av fastighet (poolrengörning, gräsklippning, städ av trappuppgång mm.
De kanske inte har något spanskt bankkonto och då får man betala kontant på plats.
Eventuellt att det finns betalningsautomater, men att betala på bank eller post funkar ju det med.
Book/Toledano äger inte pool, gräsmatta eller trappuppgång utan det sköts av den som äger huset och hanteras via en avgift. F.ö. går det hur bra som helst att betala via svenskt bankkonto och det är enbart de ljusskygga som vill ha betalt kontant. Ingen betalar på bankkontor vad jag vet.
Citera
2021-11-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PannaSnook
Roberto är med.

Och hon är lika kryptisk som vanligt - allt för att folk ska bli nyfikna.
Citera
2021-11-24, 19:09
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Och hon är lika kryptisk som vanligt - allt för att folk ska bli nyfikna.
Precis, tycker folk borde lärasig hur hon fungerar och inte gå på hennes kryptiska inlägg. För resultatet blir alltid detsamma, absolut ingenting.
Citera
2021-11-24, 19:39
Medlem
Förmodligen åker de ner för att kolla av och städa inför ny air bnb uthyrning av lägenheten! Varför skulle familjens medlemmar annars behöva åka ner var och varannan månad ett par tre dagar?
Citera
2021-11-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Book/Toledano äger inte pool, gräsmatta eller trappuppgång utan det sköts av den som äger huset och hanteras via en avgift. F.ö. går det hur bra som helst att betala via svenskt bankkonto och det är enbart de ljusskygga som vill ha betalt kontant. Ingen betalar på bankkontor vad jag vet.
Det stämmer. Spanien är lika utvecklat som valfritt annat EU-land vad gäller betalningar.
Citera
2021-11-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Det stämmer. Spanien är lika utvecklat som valfritt annat EU-land vad gäller betalningar.

Kan ju vara så enkelt att de hyr ut utan att deklarera inkomsterna, så nu är de nere för att plocka ut pengarna från svärfars (eller någon annans) konto och ta hem dem i kontanter.
Citera
2021-11-24, 20:34
Citat:
Ursprungligen postat av PannaSnook
Bankärenden: check

https://postimg.cc/5Q2tVy7H
Varför behöver de åka och göra fysiska bankärenden? Är det ett bankfack som det nallas ur? Det är märkligt att ens dokumentera att man varit på banken, jag skulle helkre vilja se när familjen storhandlar, det hade gett mer än att man bytt lakan i sängen. Är det vanligt att byta lakan varje dag?
Citera
2021-11-24, 22:05
Medlem
Citat:

Exakt!
Poolen, gräsmattan, trappuppgången ägs/tas gemensamt hand om lägenhetsinnehavarna och den avgiften ska betalas.
Och jag vet att man betalar den inte kontant fysiskt till en person utan beloppen ska in på konton, därav bank-/postärenden.

EDIT: Du tror de hyr lägenheten? Och att alla dessa utgifter ingår i en slags hyra. Då har du fel.
Jag själv äger en lägenhet (inte i Spanien) i ett sydeuropeiskt land och där får jag betala vatten, el, renhållning mm. Och jag betalar räkningarna på ett postkontor.
Senast redigerad av Stolpen22 2021-11-24 kl. 22:10.
Citera
2021-11-24, 22:21
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Exakt!
Poolen, gräsmattan, trappuppgången ägs/tas gemensamt hand om lägenhetsinnehavarna och den avgiften ska betalas.
Och jag vet att man betalar den inte kontant fysiskt till en person utan beloppen ska in på konton, därav bank-/postärenden.

EDIT: Du tror de hyr lägenheten? Och att alla dessa utgifter ingår i en slags hyra. Då har du fel.
Jag själv äger en lägenhet (inte i Spanien) i ett sydeuropeiskt land och där får jag betala vatten, el, renhållning mm. Och jag betalar räkningarna på ett postkontor.
Vad får du det till att jag tror att de hyr lägenheten? Vicente äger lägenheten och avgifterna betalas in från Sverige och inte kontant.
Citera
2021-11-24, 22:24
Medlem
Citat:
Vad får du det till att jag tror att de hyr lägenheten? Vicente äger lägenheten och avgifterna betalas in från Sverige och inte kontant.

Varför tror du att avgifterna betalas i från Sverige? Har du någon insyn i detta?
Jag själv har inte något konto i det land jag har min lägenhet i och därför betalar jag räkningarna kontant (eller via betalkort) på postkontor de gånger jag tar mig dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in