2020-05-19, 13:37
Medlem
Senil-with-styles avatar
Tycker det är komiskt att Anna lägger så mycket tid på att blocka troll. Men hon verkar ha det dessa svårare att identifiera snäll troll. Tittade igenom hennes kommentarer idag lite snabbt och hitta ett tiotal stycken, dessa svarar hon alltså på som om det vore en vanlig person. Fick mig ett gott skratt där på morgonen.
Citera
2020-05-19, 13:44
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Anna Book var med samma år i alla fall....

Så vitt jag förstår så var det inte Laila själv som var med då utan en bekant till henne

https://www.ilikeradio.se/rixfm/lyss...nensgast/18495
typ 41 minuter in börjar det...
Citera
2020-05-19, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Menar du verkligen att Felicia kan få bostadsbidrag för att bo i sin egen familjs attefallshus?
Kommer de sätta hyran så högt?
Eller så kanske planen är att pojkvännen officiellt ska bo där ensam för att kunna få bostadsbidrag....
Felicia o hela familjen passar på att bidragsfuska....
För att kunna få bidrag för boendet ö h t måste man i regel vara skriven där. Och för att få hyra ut bostad som sen kan inbringa bidrag till den boende krävs också tillstånd. Så vitt jag vet saknas i alla fall i nuläget tillstånd att ha attefallshuset som bostad.
Citera
2020-05-19, 13:52
Medlem
Boopidoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samham
Var det någon mer som hörde Laila Bagges historia på morgonradio idag? Då hon var med i Fångarna på fortet och en av deltagarna stal en annans svindyra kamera? Det måste ju vara Anna Book som var den skyldige? Har Laila och Anna spelat in Fångarna på fortet tillsammans?
Om jag har förstått det rätt så är alla deltagare tillsammans (på land) under några intensiva veckor och de lag som ska tävla körs ut till Fort Boyard och sedan flygs de hem när de är klara.
Kolla vilka lag som tävlade efter varandra 2017
https://postimg.cc/VJK1ncpK
Citera
2020-05-19, 13:54
Medlem
Anna verkar ha vissa brottsliga tendenser. Och är ju en drama queen av rang
Citera
2020-05-19, 14:43
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
För att kunna få bidrag för boendet ö h t måste man i regel vara skriven där. Och för att få hyra ut bostad som sen kan inbringa bidrag till den boende krävs också tillstånd. Så vitt jag vet saknas i alla fall i nuläget tillstånd att ha attefallshuset som bostad.

Själva grejen med Attefallshus är att man inte behöver något tillstånd. I alla fall under vissa premisser som att man möjligen kan ställa huset för nära ett grannhus eller skymma någons utsikt. Då räcker det med tillstånd från grannen. Men vatten, avlopp och el måste naturligtvis dras på ett korrekt sätt. (Edit: De höjde boytan med några kvadratmeter för något år sedan, därav prisskillnaden...)

Själva husen kan man köpa färdiga. De kostar nånstans mellan 750.000 och 2.000.000 sist jag kollade.

För att få bostadsbidrag måste man naturligtvis vara skriven på adressen. Sedan prövas behovet mot inkomst och utgifter. Försäkringskassan har en tydlig mall på sin hemsida där man kan se hur mycket man är berättigad till. Det är dock inga stora pengar. Alternativet är att dottern går till soc och då kan man få existensminimum samt hela hyran i bidrag. Men jag vet inte om någon får det längre. I alla fall inte om man är ung och frisk.

För att hyra ut en bostad eller en del av bostad behövs inga tillstånd. Däremot måste man upprätta ett hyreskontrakt. Sedan finns det ju enskilda fall som det skriv om ibland där kanske tolv flyktingar delat på en tvåa. Men då är det andra lagar som gäller och det handlar om hygien och såna saker.

Jag vet inte hur många kvadratmeter familjen Book bor på nu, men säg att en dotter ploppar ur sig en bebis. Då är det plötsligt fem vuxna och ett barn som ska samsas i ett hus, dygnet runt. Och man ska kanske inte heller utesluta att de andra barnen plötsligt släpar hem någon ny partner. De är i den åldern. Det är nog på gränsen till att soc kommer och utreder...
Citera
2020-05-19, 14:47
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boopidoo
Om jag har förstått det rätt så är alla deltagare tillsammans (på land) under några intensiva veckor och de lag som ska tävla körs ut till Fort Boyard och sedan flygs de hem när de är klara.
Kolla vilka lag som tävlade efter varandra 2017
https://postimg.cc/VJK1ncpK

Aha! Då var det nog så att Runar skänkte sin kamera till Anna och sedan rapporterade den stulen för att få ut på försäkringen!
Citera
2020-05-19, 15:15
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag vet inte hur många kvadratmeter familjen Book bor på nu, men säg att en dotter ploppar ur sig en bebis. Då är det plötsligt fem vuxna och ett barn som ska samsas i ett hus, dygnet runt. Och man ska kanske inte heller utesluta att de andra barnen plötsligt släpar hem någon ny partner. De är i den åldern. Det är nog på gränsen till att soc kommer och utreder...

Det är nog Annas ödmjuka ego som tar mest plats.
Citera
2020-05-19, 15:26
Medlem
nickomyras avatar
Hon är vuxen och inneboende , Anna är inte tvungen att försörja henne eller ge husrum . Kanske att Felicia har erkänt missbruk och går ett tolvstegsprogram eller har någon diagnos , så att hon har rätt till stödboende innan hon flyttar helt själv till egen lägenhet .
Men har för mig att det brukar vara boende n/ lägenheter som kommunen tillhandahåller .
Eller så beror det på att det väger tungt att man har eget boende och förhållande och sysselsättning när det kommer till straff av frivården och KV
Citera
2020-05-19, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Själva grejen med Attefallshus är att man inte behöver något tillstånd. I alla fall under vissa premisser som att man möjligen kan ställa huset för nära ett grannhus eller skymma någons utsikt. Då räcker det med tillstånd från grannen. Men vatten, avlopp och el måste naturligtvis dras på ett korrekt sätt. (Edit: De höjde boytan med några kvadratmeter för något år sedan, därav prisskillnaden...)

Själva husen kan man köpa färdiga. De kostar nånstans mellan 750.000 och 2.000.000 sist jag kollade.

För att få bostadsbidrag måste man naturligtvis vara skriven på adressen. Sedan prövas behovet mot inkomst och utgifter. Försäkringskassan har en tydlig mall på sin hemsida där man kan se hur mycket man är berättigad till. Det är dock inga stora pengar. Alternativet är att dottern går till soc och då kan man få existensminimum samt hela hyran i bidrag. Men jag vet inte om någon får det längre. I alla fall inte om man är ung och frisk.

För att hyra ut en bostad eller en del av bostad behövs inga tillstånd. Däremot måste man upprätta ett hyreskontrakt. Sedan finns det ju enskilda fall som det skriv om ibland där kanske tolv flyktingar delat på en tvåa. Men då är det andra lagar som gäller och det handlar om hygien och såna saker.

Fast det är skillnad mellan att se huset som en del av bostaden och ha dem sovandes, duschandes och lagandes mat där i stället för inte i det vanliga huset och då räknas som inneboende och att ange det som en egen separat bostad som man agerar hyresvärd för för att den boende ska kunna maxa alla bidrag. Annas försörjningsstöd är ju slut sedan en herrans massa år så kvalificerar Felicia sig för t ex försörjningsstöd och andra förmåner så skulle hon kunna få det redan nu. Utan ett eget Attefallshus.

Så poängen var, som svar på det andra inlägget, att om syftet var att Felicia ska kunna tanka bidrag genom att bosätta sig där jämfört med att bo i stora huset så har de inte koll på hur sådana regler ser ut.
Citera
2020-05-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75

..och inte nog med det!
Skulle kojan räknas som ett året-runt-boende, så måste TattarAnna ta upp hyresinkomsterna i sin deklaration och skatta för det.
Om istället Halmbocken tar upp hyran som inkomst, (det är ju han som står som ägare till Ankersborg), ja då läggs hyresintäkterna ihop med hans ordinarie inkomst, och med mesta möjliga otur, så hamnar han i en högre skatteklass och får det rätt surt med att få slantarna att räcka till....det handlar då om 55% i marginalskatt över 504 400 kr istället för normalskatten som ligger runt 24 -25%...
Citera
2020-05-19, 17:17
Felicia har INTE rätt till bostadsbidrag
Hon är över 24 och har inga barn, därmed har hon inte rätt till det.
Skulle hon få barn blir situationen annan. Dock kommer hon att bo på samma adress som resten av familjen vilket gör att hon troligtvis inte får det ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in