2019-09-02, 19:42
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det här är ju löjligt, 18-åriga flickan ska studera ett år alldeles intill deras "andra hem" och det får proportioner som om hon skulle åka till månen i 10 år.
Om man verkligen vill lära sig ett språk och satsar på ett utbytesår, ska man väl inte gå i svensk skola och bo med en annan svenska? Låter som slöseri med pengar, tycker jag? Men visst ja, det är ju typiskt för den här familjen...
Citera
2019-09-02, 19:43
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det här är ju löjligt, 18-åriga flickan ska studera ett år alldeles intill deras "andra hem" och det får proportioner som om hon skulle åka till månen i 10 år.
Ja, det slår nästan Aftonbladets direkt-streamande när den heliga Greta landsteg på den amerikanska kontinenten.
Allt har gått överstyr och rena ickenyheter blir rubriker, medan de viktiga händelserna inte ges någon uppmärksamhet alls.

Tror att Tunnan förbannar att hon inte har en dotter som kan skapa lika stora rubriker som Greta...
Senast redigerad av Rimbert 2019-09-02 kl. 20:05.
Citera
2019-09-02, 23:47
Medlem
Arteetmarteeees avatar
Terminsavgiften på Svenska skolan är inte gratis & tillkommer kostnaden till värdfamiljen på ca --€600 jag jag per månad , så vem betalar den, Farfar🥴
Fick höra att Lille HrBook spanar in killar på Märsta pendeln & att han har en rätt frän kroppasodör.
Citera
2019-09-03, 01:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
...”du ska bara tänka på dina obligationer mot dig”, skriver Anna till Vanessa på Insta. Vem f-n skriver/talar så?

Vad menar hon med det? Man får ju för sig att hon har köpt statsobligationer som måste förvaltas.

För övrigt så ser vi skuldbeläggandet tydligt i genom det som har skrivits på instagram.
Anna anser alltså att dottern ska vara tacksam över att få lämna familjen en kort tid men ska så snart som möjligt återvända annars... bam, bam, bam!
Troligen kommer värdfamiljen att få ett elände under året med en massa förmaningar och övervakande av Anna.
Troligen kommer de att behöva skriva veckorapporter osv. Jag vet inte men min känsla är att dottern kommer att ha en klump i magen under hela året, övervakad och skuldbelagd.
Hon kommer inte att kunna utbilda sig och frigöra sig så att hon senare kan bilda egen familj och arbeta pga skuldkänslorna hennes mor har gett henne.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-09-03 kl. 01:12.
Citera
2019-09-03, 06:04
Medlem
Gabriel Knights avatar
https://stoppapressarna.se/svenskt/a...n-har-fatt-nog
Citat:
Anna Books nya livsbeslut: Hon har fått nog

Nu har hon fått nog.
Anna Book tänker inte längre låta sig styras av andra.
Nu berättar sångerskan om sin stora livsförändring.

Flytt och drömhus i all ära, den största förändringen i Anna Books liv kommer från insidan. Efter alla år i offentligheten, med allt vad det innebär, har hon fattat ett avgörande beslut till hur hon ska förhålla sig till sin omgivning.
– Nu flyttar vi in i huset där vi kan bestämma 100% själva och det känns superskönt, jag är klar med att alla hela tiden ska bestämma över mig, säger Anna Book.
Citera
2019-09-03, 06:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arteetmarteeee
Terminsavgiften på Svenska skolan är inte gratis & tillkommer kostnaden till värdfamiljen på ca --€600 jag jag per månad , så vem betalar den, Farfar🥴
Fick höra att Lille HrBook spanar in killar på Märsta pendeln & att han har en rätt frän kroppasodör.
Terminsavgiften på de svenska utlandsskolorna täcks oftast av skolpengen i hemkommunen vilket i detta fall bör vara Sigtuna kommun. Olika kommuner har olika regler exempelvis när det gäller vilka årskurser du kan få med dig skolpengen för samt även hur stor skolpengen är. Det brukar dock stämma ganska bra överens med avgiften skolan tar ut.

Däremot tillkommer helt korrekt en avgift för att bo i värdfamilj.

Då Vanessas väljer att studera på en svensk utlandsskola inom EU har hon dessutom rätt att få ut samma studiebidrag som hon skulle fått om hon gått på gymnasium i Sverige. Detta gäller dock inte elever som väljer att studera på SSN (Svenska Skolan i Nairobi) och är oklart hur det blir för de som väljer att studera i UK beroende på Brexit.
Citera
2019-09-03, 06:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Terminsavgiften på de svenska utlandsskolorna täcks oftast av skolpengen i hemkommunen vilket i detta fall bör vara Sigtuna kommun. Olika kommuner har olika regler exempelvis när det gäller vilka årskurser du kan få med dig skolpengen för samt även hur stor skolpengen är. Det brukar dock stämma ganska bra överens med avgiften skolan tar ut.

Däremot tillkommer helt korrekt en avgift för att bo i värdfamilj.

Då Vanessas väljer att studera på en svensk utlandsskola inom EU har hon dessutom rätt att få ut samma studiebidrag som hon skulle fått om hon gått på gymnasium i Sverige. Detta gäller dock inte elever som väljer att studera på SSN (Svenska Skolan i Nairobi) och är oklart hur det blir för de som väljer att studera i UK beroende på Brexit.

Hur fungerar det med studieplan osv? Kan hon välja att läsa vilka ämnen som helst eller följer man den svenska studieplanen med de ämnen som finns i svenska gymnasiet på den linje hon redan går?
Citera
2019-09-03, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hur fungerar det med studieplan osv? Kan hon välja att läsa vilka ämnen som helst eller följer man den svenska studieplanen med de ämnen som finns i svenska gymnasiet på den linje hon redan går?

Som jag har uppfattat det så är det flera stycken just från hennes klass som åkt som utbytesstudent i 1 år så studieplanen är kanske den samma och skolorna har detta samarbete.
Men som står skrivit tidigare att de redan nu skuldbelägger att hon har valt att åka 1 år utomlands för att plugga, undra hur många diskussioner det varit innan är det så som jag kan misstänka är det starkt av henne och bryta sig loss från dem.
Familjen har en osunt förhållande till varandra, det må så vara att det är svårt att hitta bostad i Stockholm men att vara snart 30år och ännu bo hemma är inte normalt.
Att "barnen" tar efter deras mammas beteende med att det är OK att snatta och de har alltid rätt och alla andra har fel och det är de andra som ljuger bäddar bara för problem.
Citera
2019-09-03, 07:16
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Man följer i princip "grundstudieplanen" dvs de specialinriktningar som finns "en drös av" på olika svenska gymnasieskolor brukar inte finnas. Man läser till exempel Samhäll, Natur, Ekonomi och inget annat.

Sedan kan vissa enstaka andra kurser erbjudas, i hennes fall misstänker jag att spanska kan läsas på en högre nivå än vanligt.

Tillägg:
Utlandsskolorna är i första hand till för familjer som bor/jobbar utomlands och för att deras barn ska få samma utbildning som om de bott i Sverige. Därför följer de svensk studieplan så att de ska kunna fortsätta direkt om de flyttar hem igen. Undervisning bedrivs från förskoleklass till 3:an i gymnasiet, lite beroende på vilken skola det är och vad behovet på orten är.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2019-09-03 kl. 07:22.
Citera
2019-09-03, 07:17
Medlem
alicewonderlands avatar
Hur kort är Vanessa? Bredvid värdfamiljsystern Maja ser hon ut att vara ungefär 140 cm lång?
Citera
2019-09-03, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
Hur kort är Vanessa? Bredvid värdfamiljsystern Maja ser hon ut att vara ungefär 140 cm lång?

Super kort tror det stod 1,50-1,54
Citera
2019-09-03, 07:35
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettybobs
Som jag har uppfattat det så är det flera stycken just från hennes klass som åkt som utbytesstudent i 1 år så studieplanen är kanske den samma och skolorna har detta samarbete.
Men som står skrivit tidigare att de redan nu skuldbelägger att hon har valt att åka 1 år utomlands för att plugga, undra hur många diskussioner det varit innan är det så som jag kan misstänka är det starkt av henne och bryta sig loss från dem.
Familjen har en osunt förhållande till varandra, det må så vara att det är svårt att hitta bostad i Stockholm men att vara snart 30år och ännu bo hemma är inte normalt.
Att "barnen" tar efter deras mammas beteende med att det är OK att snatta och de har alltid rätt och alla andra har fel och det är de andra som ljuger bäddar bara för problem.

Ja det har nog som sagt bråkats en hel del kring utlandsstudierna är jag rädd och man ser som sagt hur Anna hela tiden vill få dottern att känna tacksamhetsskuld för att Anna gav med sig så att hon kan åka och är tydlig med att det blir korta tyglar kring det hela.
Usch, som sagt har dottern fått åka på nåder och mår nog inte bra, vilket är vad mamman vill uppnå förstås. Går vi tillbaka till Annas egen uppväxt var hon nog uppväxt på det sättet också med korta tyglar även under karriären. Som sagt, tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in