2019-03-31, 04:30
Medlem
Skottihuvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ja, det är ju bara 35 km fågelvägen till Haga, så det är ju alldeles nästgårds...

Arlanda ligger betydligt närmre - ca 8 km - vilket med en inflygningsvinkel på 3 grader ger en flyghöjd på ca 400 meter...

Jag borde kanske skaffa en advokat...

Jag tro det är minimalt med överflygningar i Suckunge. Ligger ju bana 26’s förlängning och det är mycket sällan man startar från bana 26. Från andra hållet, bana 08, har jag mycket sällan sett landningar. Men, man måste dit och lyssna hur mycket buller det blir vid starter om det är ostlig vind....
Citera
2019-03-31, 07:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
https://www.hitta.se/kartan/pl/Arlan...62010:17.87733

Suckunge ligger inte så långt från E4an,inne i bushen.Arlanda ligger på andra sidan av E4an,
mittemot Suckunge.

Tack så mycket för kartan
Jag ser att det lilla flygfältet Hova, ES03 ligger ännu närmare det nya hemmet. Då kan de kanske se och höra små privatplan flyga runt ibland.
Man kan även flyga små RC plan och troligen även drönare där. Banan verkar vara full av sorkhål står det.

http://www.urbanair.se/index.php/fly...lmhova-airport

https://www.flygkartan.se/052930/Hova_Flygf%C3%A4lt
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-03-31 kl. 08:31.
Citera
2019-03-31, 09:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinkLacey
Fast det spelar ingen roll om de inte skrivit specifika papper på det. Köps huset för gemensamt bruk har Anna rätt till en del av huset.

Här visar du tydligt att du vill utge dig för att kunna saker som du är totalt okunnig om.

Vi börjar med att fråga, varför använder du uttrycket "gemensamt bruk" i Annas och Robertos situation?

Varför skriver du "specifika papper", varför skriver du inte vad det heter på riktigt?

Om vi skall diskutera juridiken kring Annas och Robertos boende, då skall vi göra det korrekt och inte svamla en massa strunt, det vilseleder människor.
Senast redigerad av trottwell 2019-03-31 kl. 09:55.
Citera
2019-03-31, 09:23
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Här visar du tydligt att du vill utge dig för att kunna saker som du är totalt okunnig om.

Vi börjar med att fråga, varför använder du uttrycket "gemensamt bruk" i Annas och Robertos situation?

Om vi skall diskutera juridiken kring Annas och Robertos boende, då skall vi göra det korrekt och inte svamla en massa strunt.
Han kan köpa huset för gemensamt bruk men skriva det som enskild egendom om tex pengar till huset är ett förskott på arv. Hans pappa kan ha skrivit det som motkrav på arvet tex. De kan också ha skrivit ett äktenskapsförord.

Finns inga papper skrivna KAN hon ha rätt till en del av huset vid en ev separation. Avlider han delas dock huset enligt arvsbalken mellan henne och barnen.
Citera
2019-03-31, 09:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Han kan köpa huset för gemensamt bruk men skriva det som enskild egendom om tex pengar till huset är ett förskott på arv. Hans pappa kan ha skrivit det som motkrav på arvet tex. De kan också ha skrivit ett äktenskapsförord.

Finns inga papper skrivna KAN hon ha rätt till en del av huset vid en ev separation. Avlider han delas dock huset enligt arvsbalken mellan henne och barnen.

Jag ställde min fråga för att driva med den i ämnet fullständigt okunniga PinkLacey och för att föra tråden i rätt riktning angående Annas och Robertos juridiska situation kring boendet.

Anna och Roberto är gifta, inte sambor!!

Både du och PinkLacey blandar ihop allt, "för gemensamt bruk" hör inte hit, det uttrycket har ingenting att göra med Anna och Roberto.

Jag orkar inte förklara utförligt, men lite kort, allt Anna och Roberto äger, även det som är anskaffat innan äktenskapet, är giftorättsgods om det inte är enskild egendom, för gifta par spelar det ingen roll om bostaden är anskaffad för gemensamt bruk.

Den som är intresserad kan läsa mera i länken: https://www.juridex.se/giftorattsgods/
Senast redigerad av trottwell 2019-03-31 kl. 10:23.
Citera
2019-03-31, 10:38
Medlem
Jag hoppas för säljarens skull att han sålde huset med friskrivningsklausul
Citera
2019-03-31, 10:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Med tanke på Tunnans juridiska kunskaper samt hennes obefintliga ekonomiska muskler, så lär det bara bli massa tomma innehållslösa ord. Precis som vanligt.
Citera
2019-03-31, 11:35
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Med tanke på Tunnans juridiska kunskaper samt hennes obefintliga ekonomiska muskler, så lär det bara bli massa tomma innehållslösa ord. Precis som vanligt.

Ord...Nää, det kommer bli en massa bölande, där ingen kommer kan
riktigt tyda vad hon försöker säga,
vilket leder till frustration och ännu mer bölande från Annas sida.
Därefter kommer Anna att lägga sig ned och sparka med sina
ben och vifta med sina armar och möjligtvis skrika otydliga ord, det är
väl därför hon är lite hes, för att hon får argutbrott så ofta.

Skillnaden mellan en trotsig unge på två år och Anna är väl inte så
stor, hon brukar ju prata bebisspråk ibland,
Citera
2019-03-31, 11:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Anna kommer att göra sig osams med alla som vanligt, sedan är det Roberto som får alla problem och kostnader, det är han som är fastighetsägare. Jag hoppas att han har en ordentlig ekonomisk buffert.

Jag tror att vi har ett intressant år framför oss, på sommaren brukar allt vara frid och fröjd, men med kylan kommer problemen.
Citera
2019-03-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi

AB hittar säkerligen ändå fel och brister
vi får säkert läsa mängder om det.

Som hon då får lära sig att leva med i deras
”herrgård”.
Citera
2019-03-31, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Anna kommer att göra sig osams med alla som vanligt, sedan är det Roberto som får alla problem och kostnader, det är han som är fastighetsägare. Jag hoppas att han har en ordentlig ekonomisk buffert.

Jag tror att vi har ett intressant år framför oss, på sommaren brukar allt vara frid och fröjd, men med kylan kommer problemen.

Så tror även jag det kommer att bli.
Citera
2019-03-31, 12:45
Medlem
Lite skoj kommer nog fastighetsägarna, boende efter den enskilda vägen, att ha när de årliga mötena om samfälligheten och kommande års utgifter ska avhandlas.

Ser framför mig hur Annas haka kommer att glappa som en fågelholk när hon får klart för sig att snöröjning, sandning, sandupptagning, buskröjning, dikesröjning, potthålslagning osv, kommer att kosta familjen mer än de 20 metrarna till deras hus...surt när hon inser att de även får vara med och betala för hela den enskilda sträckan, även för de grannar som bor längst bort.

Tja, så är det när man bosätter sig vid en "Privat Väg"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in