2019-03-31, 12:58
Medlem
Lite spännande tycker jag också att det ska bli när "La familia" gemensamt ska släpa på pelletspallar eller samla sin egen ved från skogen (med tillåtelse från skogsägaren förstås), för att hålla värmen när vintern kommer.

Kan inte ens i min livligaste fantasi tro att de kör med elpatron i pannan...det skulle ju kosta skjortan det!
Kanske har de solceller eller luft/luft anläggning som komplement?
Eller rent UTAV bergvärme?

Spänningen är OLIDLIG!
Tror aldrig jag sett fram emot så många brutna lösnaglar, eller så många utslitna löshår som kommande vinter kommer att bjuda på....

Mera popcorn till folket!!!
Citera
2019-03-31, 13:28
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Lite spännande tycker jag också att det ska bli när "La familia" gemensamt ska släpa på pelletspallar eller samla sin egen ved från skogen (med tillåtelse från skogsägaren förstås), för att hålla värmen när vintern kommer.

Kan inte ens i min livligaste fantasi tro att de kör med elpatron i pannan...det skulle ju kosta skjortan det!
Kanske har de solceller eller luft/luft anläggning som komplement?
Eller rent UTAV bergvärme?

Spänningen är OLIDLIG!
Tror aldrig jag sett fram emot så många brutna lösnaglar, eller så många utslitna löshår som kommande vinter kommer att bjuda på....

Mera popcorn till folket!!!

Ja, just det. Stod det något om uppvärmningen av huset i annonsen? Är det pellets blir det att kånka och fylla i säckar dagligen för annars blir det kallt i huset.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-03-31 kl. 13:35.
Citera
2019-03-31, 13:39
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Ja, just det. Stod det något om uppvärmningen av huset i annonsen? Är det pellets blir det att kånka och fylla i säckar dagligen för annars blir det kallt i huset.
Svar på din fråga (och lite till):
Citat:
Typ av byggnad: 1-plansvilla med souterrainplan
Boarea: 91 kvm
Biarea: 114 kvm
Byggnadsår: 1961
Vatten & avlopp: Enskilt vatten året om. Enskilt avlopp
Stomme: Trä
Fasad: Puts
Fönster: 2-glas i öp och 3-glas i sp
Bjälklag: Betong
Utvändigt plåtarbete: Koppar
Grundmur: Betong
Tak: Betongpannor
Grundläggning: Betongplatta
Uppvärmning: Luftvattenvärmepump
Ventilation: Självdrag
Övriga byggnader: Ca 15 m² stor verkstad med nytt tak. kan byggas om till gästhus.
Finns möjlighet att få garage eller carport till låg kostnad (ca 100 000 kr för ett enkelgarage).
Källa: Mäklarens annons.
Citera
2019-03-31, 13:50
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Tack
Luftvärmepump alltså och självdrag.

Jag hittade en annan annons på huset där jag har en fundering kring bostadens säljhistorik.
Det står ju tre datum för försäljning: 17 nov 2017, 19 nov 2018 och 18 mars 2019. Vad menas med det?
2017 måste ju huset köpts för renovering men de andra två datumen då? Har den 18 mars 2019 något med första betalningen på huset att göra?
https://www.booli.se/annons/3234594?...e=hittamaklare
Citera
2019-03-31, 14:57
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Tack
Luftvärmepump alltså och självdrag.

Jag hittade en annan annons på huset där jag har en fundering kring bostadens säljhistorik.
Det står ju tre datum för försäljning: 17 nov 2017, 19 nov 2018 och 18 mars 2019. Vad menas med det?
2017 måste ju huset köpts för renovering men de andra två datumen då? Har den 18 mars 2019 något med första betalningen på huset att göra?
https://www.booli.se/annons/3234594?...e=hittamaklare

Min förståelse är att Book & kompani fick välja ut detaljer till husets inredning och annat, så gissningsvis så köpte de den 19 november, men överlåtelsedatumet med allt fixat blev 18 mars.

Villan var alltså från början 91 kvm och med utbygget så blev den 171 kvm. Detta är alltså "herrgården". Mina föräldrar äger ett större hus, så jag antar att de bor i slott...
Citera
2019-03-31, 14:57
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Det måste väl finnas någon mer uppvärmning också? Har för mig att luftvärmepump inte tål hur låga temperaturer som helst?
Citera
2019-03-31, 15:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Min förståelse är att Book & kompani fick välja ut detaljer till husets inredning och annat, så gissningsvis så köpte de den 19 november, men överlåtelsedatumet med allt fixat blev 18 mars.

Villan var alltså från början 91 kvm och med utbygget så blev den 171 kvm. Detta är alltså "herrgården". Mina föräldrar äger ett större hus, så jag antar att de bor i slott...

Tack för förklaringen. Det var alltså därför sonen sade att huset inte var färdigbyggt i en av sina livesändningar. Hehe, du får kalla din far för slottsherre och greve nästa gång du hälsar på dem
Citera
2019-03-31, 15:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det måste väl finnas någon mer uppvärmning också? Har för mig att luftvärmepump inte tål hur låga temperaturer som helst?

Ja, det är väl runt -15 eller så som luftvärmepumpen slutar värma och då får man ha vanliga element för att värma huset med. Förr så fick man sova i köket om det var för kallt i huset så det kanske är något att fundera kring för dem.
Citera
2019-03-31, 15:10
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Tack för förklaringen. Det var alltså därför sonen sade att huset inte var färdigbyggt i en av sina livesändningar. Hehe, du får kalla din far för slottsherre och greve nästa gång du hälsar på dem
Jag oroar mig lite för att de vräkiga möblerna som Anna svärmar för inte kommer att rymmas/passa i stugan...
Citera
2019-03-31, 15:11
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ja, det är väl runt -15 eller så som luftvärmepumpen slutar värma och då får man ha vanliga element för att värma huset med. Förr så fick man sova i köket om det var för kallt i huset så det kanske är något att fundera kring för dem.

Fast om hon har en luftvatten-pump så måste hon väl ha vattenburen värme. Då kan hon väl knappast ha el-element också? Det måste väl finnas en el-patron?
Citera
2019-03-31, 15:13
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Länge sen det var en sanning. Luft/luft idag klarar svenska förhållanden utmärkt om planlösning tillåter.
Citera
2019-03-31, 15:18
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Länge sen det var en sanning. Luft/luft idag klarar svenska förhållanden utmärkt om planlösning tillåter.

Jasså ja då ordnar det ju sig förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in