2009-10-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Jag är 100% rookie på det här, så ta mina frågor med en nypa salt.

Behöver kryptera min hårddisk där data gällande min Internetanvändning lagras. Antar att det endast är systemhårddisken (C: ).

När jag öppnar TrueCrypt så är den första hårddisken i bokstavsordning som till synes är möjliga att behandla, F: . Hur gör jag för att kryptera hårddisk C: , kort och gott och helt enkelt?

Tack på förhand.

1. Klicka på knappen "Create Volume"

2. Välj varianten "Encrypt the system partition or entire system drive"

Sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen.

Lätt som en plätt.
Citera
2009-10-08, 20:23
Medlem
fotbollsplans avatar
Citat:
Jag är 100% rookie på det här, så ta mina frågor med en nypa salt.

Behöver kryptera min hårddisk där data gällande min Internetanvändning lagras. Antar att det endast är systemhårddisken (C: ).

När jag öppnar TrueCrypt så är den första hårddisken i bokstavsordning som till synes är möjliga att behandla, F: . Hur gör jag för att kryptera hårddisk C: , kort och gott och helt enkelt?

Tack på förhand.

Du klickar på menyn "System" och väljer "Encrypt System Partition/Drive...".
Citera
2009-10-08, 20:57
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msfisken
1. Klicka på knappen "Create Volume"

2. Välj varianten "Encrypt the system partition or entire system drive"

Sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen.

Lätt som en plätt.

Vad är skillnaden mellan de båda (systempartitionen kontra hela systemhårddisken)? Krypterar jag alla hårddiskar med den ena och endast C: med den andra?

Som sagt, jag kan ingenting om detta, vet inte ens vad en partition är.
Citera
2009-10-08, 21:09
Medlem
fotbollsplans avatar
Citat:
Vad är skillnaden mellan de båda (systempartitionen kontra hela systemhårddisken)? Krypterar jag alla hårddiskar med den ena och endast C: med den andra?

Som sagt, jag kan ingenting om detta, vet inte ens vad en partition är.

Antag att du har en hårddisk uppdelad i två partitioner, C: och D:. Du har då valet att kryptera HELA hårddisken (och därmed båda partitionerna) eller bara C:, systempartitionen.
Citera
2009-10-09, 17:11
Medlem
Kan man utöka utrymmet på en container eller måste jag skapa en ny, större container och föra över filerna från den gamla till den nya?
Citera
2009-10-09, 23:12
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Kan man utöka utrymmet på en container eller måste jag skapa en ny, större container och föra över filerna från den gamla till den nya?
Du måste skapa en ny.
Citera
2009-10-20, 10:29
Medlem
templers avatar
Jag har en extern hårdisk för lagring som är krypterad med truecrypt, kan jag dekryptera den utan att radera innehållet och hur gör jag då?
Citera
2009-10-20, 11:11
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
Jag har en extern hårdisk för lagring som är krypterad med truecrypt, kan jag dekryptera den utan att radera innehållet och hur gör jag då?
Det ska gå, testa System --> Permanently decrypt partition/drive
Citera
2009-10-20, 11:26
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Det ska gå, testa System --> Permanently decrypt partition/drive

Fungerar endast på disken med operativsystemet (går på automatiskt). Har provat. Jag har en usbdisk med hela partionen krypterad.
Citera
2009-10-23, 09:50
Medlem
Hankes avatar
Expert knäcker skyddet i Truecrypt

Jag som precis tänkte kryptera min disk:

http://www.idg.se/2.1085/1.261852/expert-knacker-skyddet-i-truecrypt
Citera
2009-10-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Jag som precis tänkte kryptera min disk:

http://www.idg.se/2.1085/1.261852/expert-knacker-skyddet-i-truecrypt

Har "fienden" haft fysisk tillgång till själva datorn är den datorn nog att betrakta som förbrukad och bör förstöras omgående, om man vill vara lite paranoid.
Detta har inte så mycket med TrueCrypt att göra.

Kryptera på du. Chanserna att få ha sin data ifred från nyfikna är fortfarande mycket goda i jämförelse med att inte kryptera alls.
Citera
2009-10-23, 12:01
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msfisken
Har "fienden" haft fysisk tillgång till själva datorn är den datorn nog att betrakta som förbrukad och bör förstöras omgående, om man vill vara lite paranoid.
Detta har inte så mycket med TrueCrypt att göra.

Kryptera på du. Chanserna att få ha sin data ifred från nyfikna är fortfarande mycket goda i jämförelse med att inte kryptera alls.

Ah, jag förstår...

Två frågor:

-Hur lång tid tar det att kryptera runt 1 TB med en quad och 4 GB i minne?
-Min dator har någon sorts konstig epilepsi och kan ibland hänga sig för att enbart svara på en hårdvarureset (kan hända en gång i veckan), med andra ord bara starta om datorn för att den ska funka igen. Hur skulle detta påverka en kryptering om detta skulle ske mitt i processen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in