2019-05-31, 00:08
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
En riktig noob här

Vilken knapp på denna meny för att få fram min publika nyckel? Väldigt tacksam för hjälp.

Bilden kommer snart, vvv.

Här har vi menyn:

https://imgur.com/a/R17ZFaE

EDIT! I get it! Jag högerklickar på mig i den högra kolumnen och väljer:
Bifoga markerade nycklar till text
Så det löste sig själv // mod kan kasta inlägg om denne känner för det
Senast redigerad av nicketsomgorenglad 2019-05-31 kl. 01:01.
Citera
2019-05-31, 01:00
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
En riktig noob här

Vilken knapp på denna meny för att få fram min publika nyckel? Väldigt tacksam för hjälp.

Bilden kommer snart, vvv.

Här har vi menyn:

https://imgur.com/a/R17ZFaE

EDIT! I get it! Jag högerklickar på mig i den högra kolumnen och väljer nyckeldetaljer.

Så det löste sig själv // mod kan kasta inlägg om denne känner för det
Snabb fråga bara. Varför använda ett sånt obskyrt program istället för VeraCrypt eller liknande?
Citera
2019-05-31, 05:17
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Snabb fråga bara. Varför använda ett sånt obskyrt program istället för VeraCrypt eller liknande?

Veracrypt krypterar väl hårdvaran med detta används för att skicka krypterade meddelanden?

Installerade Veracrypt på en hel laptop häromdagen och det gick bra att logga in på den första gången men nu får jag felmeddelanden. Ja, alla är vi barn i början -menar du alltså att det finns inbyggt pgp i Veracrypt, det har jag missat totalt. :/
Citera
2019-05-31, 18:31
Medlem
Flickpojkens avatar
Tyvärr är jag helt såld på Qubes. Men tror att jag, tillsvidare, lägger ner Qubes och tar debian i stället. Men hur funkar krypteringen? Som jag förstått de är hela datorn krypterad by defult om man installerar Qubes. Dvs de går i teorin i alla fall inte att komma in i dator utan lösenord. Men hur funkar krypteringen i Debian måste man göra något?
Citera
2019-05-31, 22:18
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Veracrypt krypterar väl hårdvaran med detta används för att skicka krypterade meddelanden?

Installerade Veracrypt på en hel laptop häromdagen och det gick bra att logga in på den första gången men nu får jag felmeddelanden. Ja, alla är vi barn i början -menar du alltså att det finns inbyggt pgp i Veracrypt, det har jag missat totalt. :/
Om du vill kryptera meddelanden känns ju Signal eller Wire som bättre val än att sitta och krångla med att kryptera meddelandena i GPG4USB.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Tyvärr är jag helt såld på Qubes. Men tror att jag, tillsvidare, lägger ner Qubes och tar debian i stället. Men hur funkar krypteringen? Som jag förstått de är hela datorn krypterad by defult om man installerar Qubes. Dvs de går i teorin i alla fall inte att komma in i dator utan lösenord. Men hur funkar krypteringen i Debian måste man göra något?
När du installerar det kan du välja att kryptera det med LVM. Lycka till!
Citera
2019-06-01, 11:24
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Om du vill kryptera meddelanden känns ju Signal eller Wire som bättre val än att sitta och krångla med att kryptera meddelandena i GPG4USB.

När du installerar det kan du välja att kryptera det med LVM. Lycka till!

De låter ju smidigt, tack. Vet du möjligtvis om de går att göra ett bootbart USB i Debian? Alltså om de finns något program som Rufus till Debian som är enkelt att använda.

Ska växla lite mellan operativsystem (windows debian och Qubes) och har bara två USB. Vet att går att ha flera ISO filer på samma usb minne men de är säkert krångligt. Så de absolut smidigaste skulle va om de gick att göra ett nytt bootbart usb i debian när de är dags att byta till Qubes. Alternativet är att skaffa ett till usb och bränna Qubes på detta innan jag installerar Debian på min windows dator. eller de ännu mer omständiga alternativet: installerar om windows mellan debian och qubes.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-06-01 kl. 11:28.
Citera
2019-06-01, 11:38
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Vet att går att ha flera ISO filer på samma usb minne men de är säkert krångligt.
Knappast. Finns ett program som gör det automagiskt, om du har en dator med Windows tillgängligt.

https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/
Citera
2019-06-01, 12:13
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Knappast. Finns ett program som gör det automagiskt, om du har en dator med Windows tillgängligt.

https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Tack, de va precis de jag letade efter då kan jag fixa allting i debian. Antar att de funkar i alla linux program inklusive debian? finns alla drivrutin klara i Debian? inklusive den till USB ingången?
Citera
2019-08-17, 11:45
Medlem
Bulkninjas avatar
Fråga om Bitlocker på Win10

Jag har två mekaniska diskar som jag krypterat. C: är M2/nvme ej krypterad.

Jag vill ha så att bitlocket avmonterar diskarna endast när jag startar om datorn.
Men nu har jag problem med att diskarna är låsta varje morgon och jag förstår inte varför.
Det gör att programvara som går hela natten krashar eller inte kan spara nögvändig data på dessa diskar.

Jag har satt energiläget till
Strömspar=aldrig
viloläge = aldrig
Hybernateläge ej tillåtet
Diskarna stannar jag efter 30min (Detta verkar inte ha någon betydelse för bitlocker då de snabbt snurrar igång när de ska användas. Alltså det är inte diskstoppet som aktiverar bitlocker. Inte strömsparläge heller verkar det som men jag har det avslaget ändå.

Var är det som gör att efter eventuellt någon timme så är diskarna avmonterade och måste manuellt kopplas på igen ?? har läst många timmar nu utan att hitta. Är det Scemaläggaren eller vart hittar jag när var hur man bestämmer vad som ska trigga att diskarna avmonteras ?

Alltså det enda jag vill ska trigga en avmontering är omstart.

Hjälp
Citera
2019-08-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fråga om Bitlocker på Win10

Jag har två mekaniska diskar som jag krypterat. C: är M2/nvme ej krypterad.

Jag vill ha så att bitlocket avmonterar diskarna endast när jag startar om datorn.
Men nu har jag problem med att diskarna är låsta varje morgon och jag förstår inte varför.
Det gör att programvara som går hela natten krashar eller inte kan spara nögvändig data på dessa diskar.

Jag har satt energiläget till
Strömspar=aldrig
viloläge = aldrig
Hybernateläge ej tillåtet
Diskarna stannar jag efter 30min (Detta verkar inte ha någon betydelse för bitlocker då de snabbt snurrar igång när de ska användas. Alltså det är inte diskstoppet som aktiverar bitlocker. Inte strömsparläge heller verkar det som men jag har det avslaget ändå.

Var är det som gör att efter eventuellt någon timme så är diskarna avmonterade och måste manuellt kopplas på igen ?? har läst många timmar nu utan att hitta. Är det Scemaläggaren eller vart hittar jag när var hur man bestämmer vad som ska trigga att diskarna avmonteras ?

Alltså det enda jag vill ska trigga en avmontering är omstart.

Hjälp

Hur loggar du in? Har du ett online-konto som du loggar in med hos Microsoft? Och isf sparat krypteringsnycklarna på online-kontot?
Bitlocker har så vitt jag vet inte ett automatisk låsfunktion, bara upplåsningsfunktion. Öppna Powershell som admin och skriv "manage-bde -status X:" X är din hårddiskenhet. Ifall det står nåt intressant där.
Har du provat att stänga av skärmsläckaren? Loggar den ut dig också automatiskt? Borde inte spela nån roll, men man vet ju aldrig. Du bör kolla igenom allt i schemaläggaren också ifall det finns script där som körs som låser.
Citera
2019-08-19, 21:42
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinhemnyckel
Hur loggar du in? Har du ett online-konto som du loggar in med hos Microsoft? Och isf sparat krypteringsnycklarna på online-kontot?
Bitlocker har så vitt jag vet inte ett automatisk låsfunktion, bara upplåsningsfunktion. Öppna Powershell som admin och skriv "manage-bde -status X:" X är din hårddiskenhet. Ifall det står nåt intressant där.
Har du provat att stänga av skärmsläckaren? Loggar den ut dig också automatiskt? Borde inte spela nån roll, men man vet ju aldrig. Du bör kolla igenom allt i schemaläggaren också ifall det finns script där som körs som låser.

Jag tror jag kan ha hittat orsaken, Eventuellt får jag blåskärm på nätterna. Men eftersom datorn alltid låser efter 10min utan aktivitet så hamnar jag på inloggningssidan. Och så länge jag inte avslutat med massa fönster uppe så ser man ju ingen skillnad på om datorn startat om eller bara loggat ut.
Ska testa slå på strömsparläge och sånt en efter en för att se om det håller i sig.
Tack ändå.

Och blåskärmarna berodde förmodligen på för låg spänning till minnen.

Nej jag har absolut inte sparat mina reservnycklar på microsoft.
Det känns lite som att ge koden till kassaskåpet till tjuven
Citera
2019-08-29, 12:07
Medlem
Mattsson69s avatar
Hej! Har en företagsdator med krypterad hårddisk av bitlocker, testat cmd / tmp och låsa upp genom ladda ner och USB men allt nekas av adriminstratörem. Finns det något sätt att formatera och ta bort bitlocker ? Kan göra en återställning om jag har nyckel via bios men det hjälper inte när jag inte har en nyckel eller att avaktivera bitlocker ? Datorn är 100% laglig så inga problem med det men jobbar inre kvar på kommunen längre .

Tacksam för hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in