2007-02-20, 16:01
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Keyfiles är en trevlig sak.
Tills du formaterar USB-minnet med den på

Jag brukade köra Blowfish när jag körde med TC, hade bäst prestanda på min dator. Lösenordet var en blandning av 5 ord och ett lösenord med siffror, separerat med _.
Typ:

röd_gubbe_aoeu21_tå_jultomte
Det var därför jag tänkte att man kunde ha en backup skiva stashad någonstans, eller ett extra usb minne. dom är ju inte dyra

Ok ska köra en install lite senare, sitter o bränner ut 90 gig film som jag tänkte konvertera till en kryprerad del.
Tack för svaret
Citera
2007-02-20, 21:18
Medlem
call3s avatar
Kan man byta pass på en partition senare eller måste man göra om allt då ?
Citera
2007-02-20, 22:57
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Kan man byta pass på en partition senare eller måste man göra om allt då ?

Ja, men det tar tid
Citera
2007-08-11, 10:34
Medlem
Truecrypt hjälp.

Sitter här och hade tänkt kryptera mina diskar här hemma.Till att börja med så är jag verkligen en nybörjare på det här ämnet, därför vänder jag mig till er lite kunnigare nu.

Har läst igenom guiden på TC's hemsida och tror att jag är ganska så med i matchen. Det jag dock undrar över är följande, (citerat från hemsidan...)

STEP 9: "Here we specify that we wish the size of our TrueCrypt container to be 1 megabyte. You may, of course, specify a different size. After you type the desired size in the input field (marked with a red rectangle), click Next."

Har verkligen inte en aning om vad detta är, hur stor ska containern egentligen vara? :/ Beror detta på hur stor disk som ska krypteras?
Citera
2007-08-11, 10:43
Medlem
Om du inte väljer att kryptera en hel partition med truecrypt så kan du välja att skapa en "container" istället som lagras som en fil på något av dina befintliga filsystem. Filen kan du sedan flytta runt och spara på vilket medium du vill (beroende på storlek givet). När du sedan monterar filen med truecrypt så får du upp en ny "enhet" som innehåller dina krypterade filer.

Från http://www.truecrypt.org/faq.php:
Citera
2007-08-11, 10:52
Medlem
Få se om jag fattat det hela korrekt. Säg att jag vill kryptera en hel disk á 750 GB's, ska jag bara skriva i det högsta möjliga talet då, (dvs. c:a 750 GB omvandlat till diskens exakta MB's...) ?

Blir det inte en über-stor fil sparad någonstans då?
Citera
2007-08-11, 11:48
Medlem
Ska du kryptera en hel disk så skapar du en partition på den och väljer att kryptera den partitionen. Då väljer du ingen storlek alls. Det är enbart när du vill spara det som en container som du behöver ange storlek.
Citera
2007-08-13, 07:35
Medlem
Efter lite pillande hit och dit så har mina diskar sakta men säkert börjat bli klara. Allt verkar hur smidigt och bra som helst. Det är dock en sak jag stör mig på. Varje gång jag startar om windows så för diskarna nya enhets-beteckningar.

(om jag mountar t.ex d: som är en krypterad enhet så får den beteckningen p: , nästa gång jag startar upp windows och mountar d: så får disken q: osv osv.)

Ganska irriterande med tanke på att man har ju ändå lagt ut sin share i DC till dessa mappar samt neddningsväg från ftp, torrents osv. Jobbigt att behöva hascha om +1tb varje gång datorn har startats om. :/

Eller är det så att originaldisknamnen, (i detta fallet d, ska anges i programmet?

EDIT: Sökte lite på TC egna forum och fann http://forums.truecrypt.org/viewtopic.php?p=31505#31505
Citera
2007-10-23, 19:38
Medlem
Truecrypt, en liten fråga

Läste igenom FAQ'n på deras hemsida men förstod inte riktigt.

Vad händer om man har en Krypterad disk som man sedan formaterar, blir den vanlig och kan användas igen då, utan något krypteringsmjs?
Citera
2007-10-23, 20:00
Medlem
flirs avatar
klart

Ja.
Du formaterar ju den krypterade partitionen, då är det klart all data försvinner även krypteringen.
Men skapar inte truecrypt en container utav redan ledig utrymme.
Citera
2007-10-24, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flir
Ja.
Du formaterar ju den krypterade partitionen, då är det klart all data försvinner även krypteringen.
Men skapar inte truecrypt en container utav redan ledig utrymme.

den tar väl ledigt utrymme men flyttar du sedan filer till containern så går det väl inte åt mer utrymme? asså du har containern, låt oss säga att den är 1gb stor. flyttar du en fil som är 1gb stor från tex mina dokument så räknas inte den 1gb, såvida du inte kopierar den.
Citera
2007-10-24, 15:38
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flir
all data försvinner

Förutom detta så hade du rätt. Att bara formatera en disk gör inte direkt att datat 'försvinner'. Det går att delvis återskapa ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in