2009-05-10, 13:51
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenmedhatten
Tips? Jag använder trucrypt från terminalen vilket fungerar bra, än så länge.

LUKS för dm-crypt bl.a.
Citera
2009-05-10, 13:56
Medlem
mannenmedhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
LUKS för dm-crypt bl.a.

Har tittat lite på det men fick det inte att fungera.. Hade problem med att partitionen "försvann" efter omstart av systemet :S
Citera
2009-05-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XM177
jag pratar inte om att en hårddisk går sönder utan att det kan hända att när man mountar hårddisken så känner inte truecrypt igen att du har en en krypterad hårddisk utan ger nå fel medelande med att du inte har "volume" eller nåt sådant.

Detta skulle kunna vara för att headern blir korrupt, vilket skulle göra hela disken oläsbar, dock så har TrueCrypt en funktion för "backup-header" vilket gör att du kan laga den, så det är i det avseendet lika pålitlig som en okrypterad disk.
Citera
2009-05-15, 22:25
Medlem
NBGs avatar
Tjena folks!

Jag har precis skaffat Truecrypt och hade tänkt kryptera en av mina partitioner som ligger på 500GB.

Måste partitionen vara tom innan jag börjar kryptera den? Jag har en del saker på den redan nu som jag inte vill att företag i och med IPRED-lagen ska kunna komma åt. Dessa raderas om jag försöker kryptera partitionen, eller? Det vill jag inte!

Hur fungerar det isåfall om man vill kryptera system-partitionen? Där kan ju inte allt formateras och raderas liksom.

Jag har också läst en del om prestanda hit och dit. Är enbart AES en pålitlig algoritm? Jag hade tänkt köra AES-Twofish-Serpent med SHA-2 ... på vilket sätt ger detta sämre prestanda än enbart AES? Är inte riktigt haj på detta.

Tack på förhand!
Citera
2009-05-15, 22:31
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NBG
Tjena folks!

Jag har precis skaffat Truecrypt och hade tänkt kryptera en av mina partitioner som ligger på 500GB.

Måste partitionen vara tom innan jag börjar kryptera den? Jag har en del saker på den redan nu som jag inte vill att företag i och med IPRED-lagen ska kunna komma åt. Dessa raderas om jag försöker kryptera partitionen, eller? Det vill jag inte!

Hur fungerar det isåfall om man vill kryptera system-partitionen? Där kan ju inte allt formateras och raderas liksom.

Jag har också läst en del om prestanda hit och dit. Är enbart AES en pålitlig algoritm? Jag hade tänkt köra AES-Twofish-Serpent med SHA-2 ... på vilket sätt ger detta sämre prestanda än enbart AES? Är inte riktigt haj på detta.

Tack på förhand!
Du kan inte kryptera en vanlig partition utan att radera dess innehåll. System-partitionen kan krypteras utan dataförlust. Enbart AES får anses väldigt säker. Kaskader som AES-Twofish är en väldig overkill. Prestandaförlusten på AES-Twofish-Serpent kan uppskattas till 1/3 av hastigheten som enbart AES erbjuder.
Citera
2009-05-15, 22:40
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Du kan inte kryptera en vanlig partition utan att radera dess innehåll. System-partitionen kan krypteras utan dataförlust. Enbart AES får anses väldigt säker. Kaskader som AES-Twofish är en väldig overkill. Prestandaförlusten på AES-Twofish-Serpent kan uppskattas till 1/3 av hastigheten som enbart AES erbjuder.

Tack för ett väldigt snabbt svar! Nu förstår jag det där angående partitionerna, jag får väl låna en kompis externa hårddisk och föra över innan jag krypterar den. Hur ser det ut när man krypterat en hel partition? Är den gömd eller liknande? Vad mountar man den med? Jag har själv bara lekt med att skapa "TC-filer/container" och mountat dessa. (Har tack vare denna tråden lyckats lura systemet så det visar att min .txt-container bara är på ett par kb trots att partitionen är på 500mb) Då dyker det ju upp en "ny" partition när man skrivit in lösenordet.

Så du personligen anser att AES-Twofish är ett mycket säkert system som man kan köra på? AES-Twofish-Serpent är dvs mega-overkill-onödigt?

Låt säga att någon random anti-pirat-organisation får tag på min dator. Hur stor är chansen att de dels knäcker min kryptering eller att de ens orkar lägga ner energi på det? Kan de tvinga mig att ge de lösenordet? Det ända problematiska jag ser i detta är att de bara för att jävlas skulle radera min container-fil eller liknande. Fast det antar jag att man hade kunnat anmäla de för.

tack på förhand
Senast redigerad av NBG 2009-05-15 kl. 22:42.
Citera
2009-05-15, 22:46
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Tack för ett väldigt snabbt svar! Nu förstår jag det där angående partitionerna, jag får väl låna en kompis externa hårddisk och föra över innan jag krypterar den. Hur ser det ut när man krypterat en hel partition? Är den gömd eller liknande? Vad mountar man den med? Jag har själv bara lekt med att skapa "TC-filer/countainer" och mountat dessa. (Har tack vare denna tråden lyckats lura systemet så det visar att min .txt-container bara är på ett par kb trots att partitionen är på 500mb ) Då dyker det ju upp en "ny" partition när man skrivit in lösenordet.

Så du personligen anser att AES-Twofish är ett mycket säkert system som man kan köra på? AES-Twofish-Serpent är dvs mega-overkill-onödigt?

Låt säga att någon random anti-pirat-organisation får tag på min dator. Hur stor är chansen att de dels knäcker min kryptering eller att de ens orkar lägga ner energi på det? Kan de tvinga mig att ge de lösenordet? Det ända problematiska jag ser i detta är att de bara för att jävlas skulle radera min container-fil eller liknande. Fast det antar jag att man hade kunnat anmäla de för.

tack på förhand
Du mountar din partition precis som du mountar din vanliga container. Det är ingen spontan risk idag att någon av algoritmer TrueCrypt erbjuder skulle knäckas.

Angående anti-piratorganisationerna så är risken enormt liten att de skulla knäcka din kryptering. Svagheten ligger förstås i lösenordet. Tänk på att inte ha ett lösenord som T.ex "katt". Ett lösenord med 25+ tecken blandat med gemener, versaler och specialtecken är ett hopplöst fall att knäcka med dagens mått.

Några old fashioned smällar på käften och diverse tortyrmetoder skulle nog dock räcka för att få dig att kläcka ur dig lösenordet

Lycka till!
Senast redigerad av Integralus 2009-05-15 kl. 22:49.
Citera
2009-05-15, 22:53
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Du mountar din partition precis som du mountar din vanliga container. Det är ingen spontan risk idag att någon av algoritmer TrueCrypt erbjuder skulle knäckas.

Angående anti-piratorganisationerna så är risken enormt liten att de skulla knäcka din kryptering. Svagheten ligger förstås i lösenordet. Tänk på att inte ha ett lösenord som T.ex "katt". Ett lösenord med 25+ tecken blandat med gemener, versaler och specialtecken är ett hopplöst fall att knäcka med dagens mått.

Lycka till!

Okej, då har jag bara en fråga till angående mounta partitionen. Använder man sig av en tc-fil för att mounta partitonen? Likt det jag nämnde med containern? Man vill ju ogärna att där ska finnas en fil som är på 500GB eller att partitionen visar att 500GB av 500GB utrymme redan är upptaget utan att en ända fil syns på partitionen. Det är liksom uppenbart att det är en kryptering då :P

Lösenordet har jag redan inlärt. Har runt 35 tecken liknande "Lols2#(kdSfX21?%" osv...

Sjyst med hjälp såhär på en fredagkväll. Tackar!

*edit* Hell no, jag är av Jack Bauer-material.
Citera
2009-05-15, 22:54
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Okej, då har jag bara en fråga till angående mounta partitionen. Använder man sig av en tc-fil för att mounta partitonen? Likt det jag nämnde med containern? Man vill ju ogärna att där ska finnas en fil som är på 500GB eller att partitionen visar att 500GB av 500GB utrymme redan är upptaget utan att en ända fil syns på partitionen. Det är liksom uppenbart att det är en kryptering då :P

Lösenordet har jag redan inlärt. Har runt 35 tecken liknande "Lols2#(kdSfX21?%" osv...

Sjyst med hjälp såhär på en fredagkväll. Tackar!
Nej, du använder dig av knappen under "Select file", dvs "Select Device" istället. Då kommer det upp en lista på anslutna hårddiskar och partitioner på din dator. Sen är det bara att köra på!
Citera
2009-05-15, 22:59
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Nej, du använder dig av knappen under "Select file", dvs "Select Device" istället. Då kommer det upp en lista på anslutna hårddiskar och partitioner på din dator. Sen är det bara att köra på!

Då hänger jag med. Partitionen försvinner alltså från "Den här datorn/ Enhetshanteraren/Utforskaren" etc etc sålänge den inte är mountad? Eller ligger den kvar men visas som tom?

Nu ska jag inte störa med. Hejhopp
Citera
2009-05-15, 23:01
Medlem
Integraluss avatar
Citat:
Då hänger jag med. Partitionen försvinner alltså från "Den här datorn/ Enhetshanteraren/Utforskaren" etc etc sålänge den inte är mountad? Eller ligger den kvar men visas som tom?

Nu ska jag inte störa med. Hejhopp
Här störs ingen Partitionen kommer att synas men det kommer att stå att den behöver formateras - inget att bry sig om. Tror dock att det går att gömma den.
Citera
2009-05-15, 23:08
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Här störs ingen Partitionen kommer att synas men det kommer att stå att den behöver formateras - inget att bry sig om. Tror dock att det går att gömma den.

Ja, jag tror att man kan leka lite i enhetshanteraren för att gömma de. På min förra burk hade jag stora problem med att de ibland försvann helt utan anledning utan att jag ville det. Då fick man in i enhetshanteraren och pilla.

Jag hade provat mig fram själv om det inte hade varit så att min hårddisk för närvarande är fullsmockad med grejor, vilket innebär att det raderas om jag provar. Då får man lära sig teoretiskt istället för praktiskt ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in