Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Du kan inte kryptera en vanlig partition utan att radera dess innehåll. System-partitionen kan krypteras utan dataförlust. Enbart AES får anses väldigt säker. Kaskader som AES-Twofish är en väldig overkill. Prestandaförlusten på AES-Twofish-Serpent kan uppskattas till 1/3 av hastigheten som enbart AES erbjuder.
Tack för ett väldigt snabbt svar! Nu förstår jag det där angående partitionerna, jag får väl låna en kompis externa hårddisk och föra över innan jag krypterar den. Hur ser det ut när man krypterat en hel partition? Är den gömd eller liknande? Vad mountar man den med? Jag har själv bara lekt med att skapa "TC-filer/container" och mountat dessa. (Har tack vare denna tråden lyckats lura systemet så det visar att min .txt-container bara är på ett par kb trots att partitionen är på 500mb

) Då dyker det ju upp en "ny" partition när man skrivit in lösenordet.
Så du personligen anser att AES-Twofish är ett mycket säkert system som man kan köra på? AES-Twofish-Serpent är dvs mega-overkill-onödigt?
Låt säga att någon random anti-pirat-organisation får tag på min dator. Hur stor är chansen att de dels knäcker min kryptering eller att de ens orkar lägga ner energi på det? Kan de tvinga mig att ge de lösenordet? Det ända problematiska jag ser i detta är att de bara för att jävlas skulle radera min container-fil eller liknande. Fast det antar jag att man hade kunnat anmäla de för.
tack på förhand