2009-10-23, 12:02
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Nej Truecrypt funkar inte till windows 7 fullt ut. Det står även på deras hemsida.

De har släppt en ny version som stöder 7:an
Citera
2009-10-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Ah, jag förstår...

Två frågor:

-Hur lång tid tar det att kryptera runt 1 TB med en quad och 4 GB i minne?
-Min dator har någon sorts konstig epilepsi och kan ibland hänga sig för att enbart svara på en hårdvarureset (kan hända en gång i veckan), med andra ord bara starta om datorn för att den ska funka igen. Hur skulle detta påverka en kryptering om detta skulle ske mitt i processen?

1TB ...hmmm, har för mig att det tog ungefär en arbetsdag för mig att kryptera ett par sådana (externa) diskar med en betydligt enklare dator än den du har.

Nu ska jag direkt erkänna att jag inte vet helt säkert, men jag misstänker att det blir jättedåligt om datorn dyker under själva krypteringsprocessen.
Mitt tips är att för säkerhets skull backa undan sådant du är rädd om på en annan (redan krypterad) disk innan du börjar. Så brukar iallafall jag göra.
Citera
2009-10-23, 19:11
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Ah, jag förstår...

Två frågor:

-Hur lång tid tar det att kryptera runt 1 TB med en quad och 4 GB i minne?
-Min dator har någon sorts konstig epilepsi och kan ibland hänga sig för att enbart svara på en hårdvarureset (kan hända en gång i veckan), med andra ord bara starta om datorn för att den ska funka igen. Hur skulle detta påverka en kryptering om detta skulle ske mitt i processen?

Gissar på 12-13h för en standarddisk, tiden beror mindre på datorn.
Om du avbryter en kryptering "on-the-fly" eller en färdigkrypterad disk som körs gissar jag på att det utan problem går att starta om och mounta enheten. TC är väldigt stabilt med det, har i varje fall aldrig haft problem. Om du har en ny externdisk och formaterar den från scratch får du börja om igen./
Citera
2009-10-25, 02:08
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msfisken
1. Klicka på knappen "Create Volume"

2. Välj varianten "Encrypt the system partition or entire system drive"

Sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen.

Lätt som en plätt.

Vad ska jag välja i nästa steg, "Type of System Encryption"?

Kan någon försöka förklara så enkelt som möjligt, och på svenska, vad det är för skillnad mellan alternativen "Normal" och "Hidden"?

Ursäkta mina dumma frågor, men vill bara inte att någonting ska strula. Har hört skräckexempel då det blivit fel för folk och de inte kommit åt sin hårddisk efter krypteringen.

Tack på förhand! /wsb
Citera
2009-10-25, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Vad ska jag välja i nästa steg, "Type of System Encryption"?

Kan någon försöka förklara så enkelt som möjligt, och på svenska, vad det är för skillnad mellan alternativen "Normal" och "Hidden"?

Ursäkta mina dumma frågor, men vill bara inte att någonting ska strula. Har hört skräckexempel då det blivit fel för folk och de inte kommit åt sin hårddisk efter krypteringen.

Tack på förhand! /wsb

Hittade en videosnutt som förklarar exakt hur man gör för att kryptera sin systemdisk.
http://www.top-windows-tutorials.com/Disk-encryption.html

Edit : Dock inte på svenska, men filmen är så pedagogisk att man nästan inte ens behöver lyssna på ljudet för att förstå dess innehåll.
Senast redigerad av msfisken 2009-10-25 kl. 03:08. Anledning: tillägg
Citera
2009-11-13, 10:02
Medlem
Truecrypt fuckar: kommer inte in i en partition.

Har använt programmet i över ett halvår och det har fungerat bra men nu kommer jag inte in i en av mina partitioner. Datorn består av en disk uppdelad i två partitioner. Ca 40 gb har jag gett C och resterande 550 gb till en partition jag måste låsa upp med truecrypt. När jag sätter på datorn har jag satt ett login (med truecrypt) på C också och det fungerar som tidigare. Jag kan mounta den större partitionen så lösen är det inget fel på, ger heller ingen felindikation när lösen skrivs in. Det märkliga är att när partitionen visar sig i utforskaren står det att den är tom och den klickar man på den får man en förfrågan om man vill formatera om.

Sjukt oroväckande att jag inte kommer in! Vad kan jag göra?

Era upplevelser av truecrypt?
Citera
2009-11-13, 10:27
Medlem
Jäkligt konstigt det här! När jag högerklickar på partitionen i Truecryptprogrammet ges jag inte möjligheten att av dekryptera. Någon som kan kolla om ni har alternativet. På C har jag i vart fall möjligheten när jag högerklickar.
Citera
2009-11-13, 13:55
Medlem
Jag har nyligen krypterat en extern hårddisk, och när jag kollar i Utforskaren är den Tom och klickar jag på den får jag välja att formatera den.

Men ifall du öppnar TrueCrypt och trycker på Auto-Mount Devices och skriver in ditt lösenord så dyker det väl upp en till enhet i Utforskaren?
Citera
2009-11-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoWeR
Jag har nyligen krypterat en extern hårddisk, och när jag kollar i Utforskaren är den Tom och klickar jag på den får jag välja att formatera den.

Men ifall du öppnar TrueCrypt och trycker på Auto-Mount Devices och skriver in ditt lösenord så dyker det väl upp en till enhet i Utforskaren?

Ja ingen skillnad mot hur det ska se ut i just utforskaren. Problemet var att partitionen inte gick att gå in på när den mountades. Tack och lov hade jag tagit backup på de allra viktigaste dokumenten. Annars hade jag varit körd men man förlorar ju 550 gb helt i onödan.

Så här brukar det se ut i utforskaren.

D: Klickar man på den får man välja om man vill formatera den.
Mountar man D fick jag fram en ny enhet jag brukade kalla för I.
Denna gång kunde jag inte komma in i I som brukligt utan den uppförde sig som D.
Citera
2009-11-13, 14:21
Medlem
Ska tillägga att jag tog bort krypteringen på C och hoppades att det skulle lösa mitt problem. Efter det att C dekrypterades syntes partitionerna inte längre i true men D var i utforskaren låst precis som tidigare.
Citera
2009-11-13, 18:55
Medlem
Avstängbs avatar
Nu vet jag inte exakt hur diskkryptering fungerar men borde inte ett litet fel i datan kunna sabba hela volymen?
Tex om det blir ett litet fel i datan någonstans på den krypterade volymen så blir resten av den krypterade datan/delar av den okrypterbar då den är korrupt?
Citera
2009-11-13, 19:18
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avstängb
Nu vet jag inte exakt hur diskkryptering fungerar men borde inte ett litet fel i datan kunna sabba hela volymen?
Tex om det blir ett litet fel i datan någonstans på den krypterade volymen så blir resten av den krypterade datan/delar av den okrypterbar då den är korrupt?

Nej, chansen är väldigt liten, speciellt om man använder en volym skapad med version 6.0 eller nyare. Ett tidigare inlägg om detta:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=18770692&postcount=7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in