Citat:
Ursprungligen postat av deathpierceme
Ja du, av alla galna knarkare är du den jag om någon är minst rädd för. Det har varit en intressant resa att följa dig i början av tråden där du sätt upp ditt fina schema och nojade sönder. Nu sitter du här och frågar vilken nål du ska använda, ett typ exempel på en knarkare.
Men vi var väl också varnade? Försök att tänka att det känns förnedrande för missbrukaren att hela tiden bli moraliskt uppläxad. Det är omöjligt att lägga av med något som man vill och att man skiter i konsekvenser. Alla knarkare idag vet vad de gör. Men frågan är om omgivningen ska hålla på att terrorisera knarkande med moralism? Det är både bra och dåligt. En sak är klar iaf och det är att man inte slutar för att någon annan säger att det är fel eller skadligt. Det fungerar inte.
Men å andra sidan kan jag förstå dig, eftersom du identifierar dig med alla heroinister. Så det gör ont i dig när han knarkar. Jag tror han är så pass intelligent att han lägger av och det beror på att han inte har tunga trauma - som t.ex. jag har, att bära på. Man tror inte dem spelar så stor roll, men att blivit slagen i ansiktet många gånger av sin far t.ex. Efter det har man ingen känsla över sin kropp, den är som en stridsvagn, eller ett vapen, en sköld eller en labbråtta...
Harm Reduction - med respekt, är det jag närmast ansluter mig till. Men jag förstår din och andras maktlöshet, men också Ovcharkas ilska tillbaka. Egentligen är det ju hans ensak. Men samtidigt så bryr ju sig andra folk, i synnerhet f d heroinister.
Det blir en konstig konflikt, där båda egentligen inte har en verklig konflikt med varandra.