Stavanger
Det ligger en "fiskrestaurant" pa hundvag utanfor Stavanger, dar jag atit en par ganger. Sist jag var dar utspelade sig foljande (oversatt till svenska)
Jag: "Vad ar dagens fisk?"
Kvasiservitrisen: "Det ar olika varje dag"
(Redan har borde jag ha anat ugglor i mossen)
J "Ok, och vad har vi for speciellt idag?"
KS "Inte sa speciellt egentligen, det ar panerad rodspatta med ris och rak-och-ortsas"
J "Ok, da provar vi den tack"
KS "Alltsa om du bestaller sa maste du betala for hela portionen, vi serverar inte smakprov"
(Nej, hon skamtade inte, och nej, det var inte bara sprakforbistring)
J "Tack, jag tar en dagens fisk, och en Sprite tack"
Pa gnekande skor forflyttar hon sig mot koket i parkeringsboterfart.
Efter c:a 20 minuter kommer hon ut med en tallrik, som inneholl foljande:
2 st kokta potatisar som sag ut som om dom var buljong-kokta, helt javligt, en "panerad" rodspatta som i sjalva verket var friterad, och en liten sassnipa med smalt smor, inte ens skirat.
J "Ursakta, men det har var inte vad jag bestallde"
KS "Nej, jag vet. Kocken hade fatt fel instruktioner av dagkocken"
J "Ok, sant hander, men jag vill inte ha den har maten. "
KS" Varfor inte? Det dar ar ocksa gott. "
J "Nja, det ar alldeles for fett, det rinner flott av alltihop, och jag sag fram emot ortsasen"
KS "Men da maste hon ju gora om maten?"
J "Eeeeh...ja?"
KS (suckar) "Jaha. "
Varpa hon tar min tallrik, "snor" pa klacken, och reumatismar sig tillbaks till koket.
Ytterliggare 20 minuter gar, sen kommer min sprite (den hade ni glomt va? Hon ocksa). Det var en coca cola. Jag lat den saken vara, dumt att stressa koket for mycket...
Sa kom "maten". Samma fisk. Pa samma tallrik. Sparen fran potatisen dom hade hallt av tallriken var fortfarande kvar. Sa lag det en stor klick ris dar istallet. Jag ar nastan saker att dom anvant grotris istallet. Nar jag satte kniven i den blev det alldeles slatt, inte ett spar av nagon konsistens alls, helt sonderkokt, och ruskigt ackligt. Och sa det basta av allt..."sasen".
Dom hade tgit samma smalta smor, slangt i nagra rakor, och skakat en burk salladskrydda over den, med sa dalig precision att det faktiskt lag salladskrydda pa tallriken...sa otroligt dumt.
Sa dit lar jag inte ga tillbaks nagot mer....
Priset: 398 kronor.....norska...