2009-03-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Avstår att tala med en avfälling!
The end

!?!

Vem är du???
Citera
2009-03-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik

En sak jag alltid undrat vad gäller Jehovas vittnen är om det är så att ni anser att alla som erkänner Jesus som varandes Gud själv och enda vägen till frälsning också kommer att upptas i himmelriket eller om det bara är några få stycken utvalda?

Jesus är inte Gud.

Enligt JV är det endast JV som kommer till himlen, ett begränsat antal om 144000.
Citera
2009-03-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag måste vara riktigt trög.
Det står att "När det som är fullständigt kommer" ... Så Jesus var det som var fullständigt?

Jag fattar inte heller mkt (ngt alls) av detta....

Den där poletten har inte ens kommit upp så den kan ramla ner.
Citera
2009-03-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggressiv
åh, jag förstår mig ärligt inte på JV, för att hålla mig till topic.

Jag har en yngre vän som är med, och det helvete han genomlider får mig att må illa.

Inte nog med små saker som att växa upp som barn i sverige utan att fira jul eller liknande trots att det är naturligt för honom, alla hans vänner gör det ju och liknande. eller sin födelsedag.
Deras tre gudstjänstliknande möten varje vecka. Och det faktum att han studerat tron och inte samtycker. Då ställs han inför ett val.

Antingen blir han äldre och måste gå i tjänst (dvs knacka dörr), fast samtycker han inte får han inte göra det och gör han det inte får han inte vara med.

Det borde sluta med att han inte gör det, i vilket fall.

Går han då ur jehovas måste den del av hans släkt (dvs alla utom hans far, egentligen (han har sklda föräldrar)) bryta kontakten med honom. Han blir utesluten.

Detta är ju bara en bit av det hela. Jag tycker det är sjukt.

Den mesta religion känns krass för mig, människan bevisar att hon är vek genom att sätta sitt hopp till en fiktiv högre makt.

Tyvärr finns det väldigt många unga JV som befinner sig i samma dilemma som din vän.
Citera
2009-03-12, 19:55
Medlem
fotos avatar
Citat:
Det stod att han "drev ut" folk ur templet.

Ja och? Tror du att Han inte pratade med dom sen om dom kom till Honom eller att Han låtsades om att han inte såg dom ifall Han mötte dom på gatan? Som ni gör mot uteslutna.
Knappast att Jesus sjönk så lågt i sitt sätt.
Citera
2009-03-12, 20:05
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Ja och? Tror du att Han inte pratade med dom sen om dom kom till Honom eller att Han låtsades om att han inte såg dom ifall Han mötte dom på gatan? Som ni gör mot uteslutna.

Om det hade gällt en avfälling så är jag övertygad om att han inte hade pratat/ umgåtts med personen.

Men nu var det ju lite annorlunda på hans tid då han startade upp den sanna Kristendomen, det tog ett tag innan avfällingar kom....

Så tror jag
Citera
2009-03-12, 20:06
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag fattar inte heller mkt (ngt alls) av detta....

Den där poletten har inte ens kommit upp så den kan ramla ner.

Jag tror inte att Flexbärt är skarpaste kniven i lådan direkt...

Jag kommer att fortsätta forska tills jag får svar
Citera
2009-03-12, 20:09
Medlem
Citat:

Nej jag tror inte han bara passerade och tittade åt ett annat håll när han mötte människor.
Finns det ngt bibelställe där det kanske kan bli synliggjort på ett bra sätt...där det gäller människor som först följt honom och sen lämnat...?

Den rike mannen som hade gjort allt utom att sälja sina ägodelar?
Jesus konstaterade då det där med kamel genom nålsöga osv...men hade mannen senare kommit till Jesus hade han blivit mottagen. Fast då hade han ju kommit med en tanke om att ändra sitt sätt och kanske lämna sina saker...

Det här med uteslutning finns väl inte omskrivet på det sättet i evangelierna.
Citera
2009-03-12, 20:11
Medlem
fotos avatar
Citat:
Läran Bibeln lär ut, den Jesus talade om.

Bibeln är ingen klippbok. Är det ingen som har upplyst dig om det.
Du kan ju plocka ut verser ur Johannes brev och och stoppa in dom i nåt annat brev i Bibeln. Gör ni vittnen så??

Vad är det för lära Johannes pratar om i vers 7?
Citera
2009-03-12, 20:14
Medlem
Citat:
Bibeln är ingen klippbok. Är det ingen som har upplyst dig om det.
Du kan ju plocka ut verser ur Johannes brev och och stoppa in dom i nåt annat brev i Bibeln. Gör ni vittnen så??

Vad är det för lära Johannes pratar om i vers 7?

Johannes vers 7...och kapitlet?

Vill bara hänga med här...
Citera
2009-03-12, 20:20
Medlem
fotos avatar
Citat:
Om det hade gällt en avfälling så är jag övertygad om att han inte hade pratat/ umgåtts med personen.

Men nu var det ju lite annorlunda på hans tid då han startade upp den sanna Kristendomen, det tog ett tag innan avfällingar kom....

Vad kallar du Judas....om inte avfälling. Honom delade Jesus måltid med.
Så din övertygelse faller platt.....men antagligen så håller du fast vid den ändå.
Citera
2009-03-12, 20:23
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Johannes vers 7...och kapitlet?

Vill bara hänga med här...

2Joh 1:7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera