2009-03-08, 12:06
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Om man inte går i tjänsten all ledig tid utan faktiskt har ett intressant liv som inte innefattar ngt teokratiskt.

Japp det har jag! Flera fritidsintressen tom...

Citat:
Om man säger sin åsikt vad gäller bibeltolkning, där en annan nitisk medtroende har den "traditionella" tolkningen.

Så länge du inte tvingar andra att anamma din tolkning så ser jag inte problemet, jag har många tankar o funderingar som jag brukar avsluta med "den som lever får se"

Citat:
Om man inte är med i "skolan".

Det är många som inte är. Jag har haft en paus på många år... Men nu tycker jag det är kul igen och jag har orken, så jag skrev in mig nyligen igen....

Citat:
Är man helt enkelt inte mönstermedlemmen så kan man få räkna med ett utanförskap.
Om man inte tillhör en poppis familj i församlingen då.

Nejdå... allt handlar om vad man själv vill. Vill jag umgås och vara i "centrum" så måste jag engagera mig, vara stolt över vem jag är och vara säker på att Jehova är med mig även om jag inte är som alla andra... Då är det aldrig några problem!

Det är när du börjar stämpla dig själv som "udda", dra dig undan och så att säga gräva ner dig själv... Vem vill vara med dig då om du inte ens själv vill det?

Citat:
Lite klubben för inbördes beundran.

Så är det överallt i samhället tyvärr, och det finns även blan de kristna. Men om man avslöjar den klubben så blir de svårt för dom att fortsätta, eller så ignorerar man dom och ser till alla andra som finns!

Det är min filosofi!
Citera
2009-03-08, 12:08
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Leviticus, ja du har ju förändrats väldigt mycket sen jag först såg dina inlägg.
Jag vet att jag ibland har varit väldigt hård mot dig, och det beklagar jag, åtminstone delvis.
Blev förskräckt när jag läste ditt svar till mig i den andra tråden, för min avsikt har verkligen aldrig varit att få någon att förlora fotfästet.

Hoppas att du kan hantera svårigheterna, och att det hela i slutändan leder till det bästa.

Leviticus förtjänar all respekt. Han är en av väldigt få riktigt troende som i diskussioner om just noak, eller evolution stannat upp och sagt, "det har jag inte tänkt på, det som står i bibeln låter ju inte så vettigt när man tänker på det på det viset". Jag bugar mig.
Citera
Medlem
Citat:
Leviticus, ja du har ju förändrats väldigt mycket sen jag först såg dina inlägg.
Jag vet att jag ibland har varit väldigt hård mot dig, och det beklagar jag, åtminstone delvis.
Blev förskräckt när jag läste ditt svar till mig i den andra tråden, för min avsikt har verkligen aldrig varit att få någon att förlora fotfästet.

Hoppas att du kan hantera svårigheterna, och att det hela i slutändan leder till det bästa.

Vilket svar i vilken tråd?! Förlora fotfästet?? Va?

He he...nu är det inte så att jag är i svårigheter, inte alls. Livet är toppen!
Jag har bara lyssnat på andra JV och deras umbäranden, jag har hittat fler och nya sätt att tänka på och jag är övertygad om att allt är så mkt mer och större än att ha rätt kläder på mötena.

Jag anser fortfarande att det bara blir galet när man blir en robot.
Citera
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Dessa meningar passar inte ihop med dina förra.

Vad säger du om vilka som ska få överleva Harmageddon?

Vilken mening tänker du på då, jag skriver många

De som skall få överleva är de som Jehova väljer ut... Så skönt att jag slipper tänka på det!
Citera
2009-03-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jo det är sant tyvärr!!

Får jag fråga;
Vad har du för relation till JV då du låter både insatt och väldigt bitter!?

Tja, vi kan väl uttrycka det så här, jag har levt hela mitt liv i skuggan av Organisationen.
Citera
2009-03-08, 12:12
Medlem
Citat:
Nejdå... allt handlar om vad man själv vill. Vill jag umgås och vara i "centrum" så måste jag engagera mig, vara stolt över vem jag är och vara säker på att Jehova är med mig även om jag inte är som alla andra... Då är det aldrig några problem!

Det är när du börjar stämpla dig själv som "udda", dra dig undan och så att säga gräva ner dig själv... Vem vill vara med dig då om du inte ens själv vill det?

Så kan det nog vara för en del.
Men alla är inte lika som sagt.
Citera
2009-03-08, 12:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Det behöver inte alls vara sådana frågor det gäller.
Det kan tex vara att man inte längre är övertygad om att JV har rätt i sin uträkning av "hedningarnas tider".
Alla JV ska tro på denna uträkning, som det trots detta inte finns något Bibliskt stöd för.

Jamen ok. Vem har sagt att du måste tro på det?
Finns flera saker som jag är tveksam till men som jag skrev innan "den som lever får se", en dag kanske ljuset kastas på just den saken jag har tänkt på... Eller så kanske jag en vacker dag får insikt i hur fel jag haft Det gäller att ha tålamod.

Citat:
Eller att man har svårt att ta till sig skrymteriet i blodfrågan, att vissa bloddelar är en samvetssak, medan andra bloddelar leder till uteslutning. En uppdelning som helt uppenbart är godtycklig från Organisationens sida, men som alla JV förväntas godta!

Se vad jag skrev ovan...

Citat:
Eller att man, när man studerar JVs historia, får svårt att tro på att Gud utvalde denna organisation 1919, vid en tid när de predikade att slutet skulle komma 1925!
Dessutom finns det inget annat bevis för att Organisationen är utvald av Gud än just deras eget påstående om detta!
Ändå förväntas alla JV tro på att denna organisation är utvalda av Gud.

Men om du inte tror att JV är Guds organisation så har du ju ett stort problem!!!

Citat:
Eller kanske man inte sväljer Organisationens förklaringar om slaven, kvarlevan, de 144 000, vilket är svårt att göra när man studerar ämnet.
Men som JV måste man svälja detta!
Förstår du?
Att få tvivel , att inte tro på Organisationen, behöver inte alls betyda att man förkastar Gud, Jesus elller Bibeln, inte heller att man vill ha fri sex, eller börjar röka mm.

Vad rekommenderar du personer att göra som hamnar i sådana tvivel?

Fast där förkastar du ju bibelbefästa fakta
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-08 kl. 12:17.
Citera
2009-03-08, 12:16
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Eller att man, när man studerar JVs historia, får svårt att tro på att Gud utvalde denna organisation 1919, vid en tid när de predikade att slutet skulle komma 1925!
Det är en viktig detalj som jag själv helt har glömt. Hur låter deras förklaring till detta?

Citat:
Dessutom finns det inget annat bevis för att Organisationen är utvald av Gud än just deras eget påstående om detta!
Ändå förväntas alla JV tro på att denna organisation är utvalda av Gud.
Japp jag håller med dig!
Citate från mitt inlägg talar klarspråk om vad de själva anser om sig själva, de har ju trots allt godkänt den litteratur som beskriver om dem själva och deras anspråk om att vara Guds kanal på jorden.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15488167&postcount=309
Citera
2009-03-08, 12:17
Medlem
Citat:
Vilken mening tänker du på då, jag skriver många

De som skall få överleva är de som Jehova väljer ut... Så skönt att jag slipper tänka på det!

Ditt sätt att skriva var inte lika dogmatiskt. Men sen kom det lite av den varan igen.

Org lär ut att det finns begränsningar i vilka som ska få överleva. Är det inte så?

Om du blir utesluten...tänker du då att du får överleva? (t ex)

De som avvisar dig i tjänsten, går du därifrån med tanken att du kommer att kunna prata vidare med den personen i paradiset?
Citera
2009-03-08, 12:17
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Tja, vi kan väl uttrycka det så här, jag har levt hela mitt liv i skuggan av Organisationen.

Som utesluten?
Citera
2009-03-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Leviticus förtjänar all respekt. Han är en av väldigt få riktigt troende som i diskussioner om just noak, eller evolution stannat upp och sagt, "det har jag inte tänkt på, det som står i bibeln låter ju inte så vettigt när man tänker på det på det viset". Jag bugar mig.

...bugar mig tillbaka.

Har varit många mkt intressanta resonemang.
Citera
2009-03-08, 12:20
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ditt sätt att skriva var inte lika dogmatiskt. Men sen kom det lite av den varan igen.

Org lär ut att det finns begränsningar i vilka som ska få överleva. Är det inte så?

Om du blir utesluten...tänker du då att du får överleva? (t ex)

De som avvisar dig i tjänsten, går du därifrån med tanken att du kommer att kunna prata vidare med den personen i paradiset?

Bibeln lär ut kraven, Jehova kommer att döma och organisationen framhåller vad som bibeln säger.

Om jag är utesluten så har jag syndat och inte ångrat mig, då har jag ett problem!

Jag kan tänka som så, "vad synd att h*n inte lyssna då h*n verkade ha hjärtat på rätt plats... Hoppas att någon annan når fram till h*n"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in