2009-03-12, 20:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad kallar du Judas....om inte avfälling. Honom delade Jesus måltid med.
Så din övertygelse faller platt.....men antagligen så håller du fast vid den ändå.

Jesus visste ju om vad som skulle komma, Judas var den del av vad som skulle hända, så att sluta umås med honom var uteslutet ... vad som skulle ske måste få ske. Så han blev ju förmodligen en avfälling sen.
Citera
2009-03-12, 20:30
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej jag tror inte han bara passerade och tittade åt ett annat håll när han mötte människor.
Finns det ngt bibelställe där det kanske kan bli synliggjort på ett bra sätt...där det gäller människor som först följt honom och sen lämnat...?

Judas lämnade Honom. Det är nog det enda jag kan komma på.
Citera
2009-03-12, 20:35
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jesus visste ju om vad som skulle komma, Judas var den del av vad som skulle hända, så att sluta umås med honom var uteslutet ... vad som skulle ske måste få ske. Så han blev ju förmodligen en avfälling sen.

Du säger ju emot dig själv Det är klart Jesus redan visste att Judas i sitt hjärta var en sk avfälling.....men Han umgicks med honom ändå. Varför skulle det vara uteslutet för Jesus att sluta umgås med Honom?
Menar du att Jesus struntade i sin egen lära??
Citera
2009-03-12, 20:43
Medlem
Citat:

Vad är det för lära Johannes pratar om i vers 7?

Att bedragare inte bekänner att Jesus kommit i köttet? Detta är bedragaren och antikrist.

Och med denna vers vill ni säga vad....?
Citera
2009-03-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Han tog livet av sig.
Citera
2009-03-12, 20:47
Medlem
schabo-labos avatar
Kors/påle

Jag saknar en diskussion om korset, det brukar bli livat eftersom detta är ett trosfundamente och en viktig detalj i Jehovas Vittnes läror. Bland får man frågan innan man döper sig så det är klargjort att man tror att Jesus dog på en påle. Vittnena har samlat ihop en fin artikel på sin hemsida med lite hård fakta om detta;
Citat:
Matteus, Markus, Lukas och Johannes använder i sina evangelieskildringar det grekiska ordet stauro´s om det avrättningsredskap som Jesus dog på. (Matteus 27:40; Markus 15:30; Lukas 23:26) Ordet stauro´s avser en upprättstående påle eller stolpe. I boken The Non-Christian Cross av J. D. Parsons heter det: ”Det finns inte en enda mening i någon av de många skrifter som utgör Nya testamentet som i den ursprungliga grekiska texten innehåller ens några indirekta bevis för att den stauros som användes i Jesu fall var något annat än en vanlig stauros; än mindre att den bestod av två trästycken hopspikade till ett kors och inte av ett enda stycke.”

http://www.watchtower.org/z/200604a/article_01.htm

Min fråga till Er vittnen är; Har ni fått nåra nya fakta kring pålen eller är det fortfarande Parson som ni förlitar er på som er främsta källa när det gäller korset? Har ni behandlat detta ämne på siståne och kan komma med lite färsk och ny information kring detta?
Citera
2009-03-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag saknar en diskussion om korset, det brukar bli livat eftersom detta är ett trosfundamente och en viktig detalj i Jehovas Vittnes läror. Bland får man frågan innan man döper sig så det är klargjort att man tror att Jesus dog på en påle. Vittnena har samlat ihop en fin artikel på sin hemsida med lite hård fakta om detta;
http://www.watchtower.org/z/200604a/article_01.htm

Min fråga till Er vittnen är; Har ni fått nåra nya fakta kring pålen eller är det fortfarande Parson som ni förlitar er på som er främsta källa när det gäller korset? Har ni behandlat detta ämne på siståne och kan komma med lite färsk och ny information kring detta?

Resoneraboken är fortfarande densamma... Tyvärr?

Och jag har samma ståndpunkt till detta som jag alltid haft.
Att det är sak samma vad han hängde på.
Citera
2009-03-12, 20:55
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Resoneraboken är fortfarande densamma... Tyvärr?

Och jag har samma ståndpunkt till detta som jag alltid haft.
Att det är sak samma vad han hängde på.
Ok, tack.
Citera
2009-03-12, 21:07
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Du säger ju emot dig själv Det är klart Jesus redan visste att Judas i sitt hjärta var en sk avfälling.....men Han umgicks med honom ändå. Varför skulle det vara uteslutet för Jesus att sluta umgås med Honom?
Menar du att Jesus struntade i sin egen lära??

Men vad spelar egentligen detta för roll?

Bibeln är full med bevis på att vi skall utesluta en syndare o inte tala med den ... För mig räcker det!
Citera
2009-03-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Ok, tack.

Men det är som alltid skoj när du kommer med dina inlägg om allt möjligt!
Inget annat du kan ta upp till diskussion?
Citera
2009-03-12, 21:35
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Tror du att du får svar med sådant tal?

Då säger du ångrar dig, men det visar du inte.

Jag ångrade det jag gjorde, tack vare uteslutningen började jag tvivla
ca 1-2 år senare.

Många år senare har jag insett att JV inte är utvalda som organisation.
Jehova kan inte ha sin välsignelse i en organisation som förutsäger
harmageddon och har fel, gång efter gång.

Hur känner man igen en falsk profet? Enligt 5 Mos. 18:22 (NV) är svaret
mycket enkelt:

"När profeten talar i Jehovas namn och ordet inte inträffar eller blir verklighet,
[då] är detta det ord som Jehova inte har talat. I förmätenhet har profeten
talat det. Du skall inte bli förskräckt för honom."

Sen vet jag ju hur ni resonerar, "jag ångrar mig bara om jag accepterar JV:s
alla läror". Men vid uteslutningstillfället hade jag äkta ånger. Det vet
Jehova och jag, det kan bara vi veta...

Men nu köper jag inte alla läror JV har, tyvärr.

Vill bara tillägga att jag önskar verkligen att det vore annorlunda...
Senast redigerad av Tuzz 2009-03-12 kl. 21:50.
Citera
2009-03-12, 21:38
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Men det är som alltid skoj när du kommer med dina inlägg om allt möjligt!
Inget annat du kan ta upp till diskussion?
Nä inte just nu, ibland får jag blodsockerfall och då kan jag få för mig att posta ogenomtänkta saker (så du vet). Men jag kommer nog på något smaskigt så du får försvara dig, men problemet är ju att vi gått igenom det mesta redan, så jag behöver ett nytt offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in