[quote=Einar-Fredrik]
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Därför att du hade fel om Einstein, det var därför jag snöade in på honom.
Som jag sa, Einsteins gud var Spinozas gud. Ska jag lägga upp en wiki-artikel om Spinoza? Jag gör det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza#Metafysik
1. Det återstår att se om jag har fel om Einstein eller inte. Han har fortfarande hävdat att det finns en enda Gud och att denna styr och (därmed) är universum.
2. Bara för att han gick bet där så är det inte bevisat hur det verkligen är?
3. Enkelt, om du inte kan nå Gud kan han heller inte finnas. För kan du inte nå honom kan du heller inte söka honom. Alla som är religiösa har nått honom och fått svar. Svårare än så är det inte men man måste söka ärligt.

1. Jag har aldrig hävdat annat. Jag rättade dig och ditt påstående att Einstein var troende jude. Det var han inte. Han trodde på gud, enligt Spinozas definition.
Han trodde INTE på judendom, och han trodde INTE på en personlig gud.
Är skillnaden så svår att greppa?
2. Einstein försökte motbevisa kvantmekaniken. Med tanke på att din dator fungerar enligt kvantmekaniska principer skulle jag vilja påstå att han gick bet, jo. Fånigt argument förresten, du har ju tankeförmåga, du borde kunna bättre.
3. Och det faktum att folk trott sig höra röster i eviga tider har inget med saken att göra? Hur är det man säger? Hör man röster är man galen, hör man gud är man religiös.