2009-03-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Är du säker? Enligt en artikel i den Israeliska dagstidningen Yedioth Ahronoth så skrev Einstein i ett brev att tron på Gud var "barnslig vidskepelse":

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3542818,00.html

Citat:
Ursprungligen postat av Från artikeln:
Powell said the letter being sold this week gave a clear reflection of Einstein's real thoughts on the subject. "He's fairly unequivocal as to what he's saying. There's no beating about the bush," he added.

Ok, var är brevet nu? Finns det publicerat? Är detta bara påhitt?
Citera
2009-03-12, 18:00
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik

Med tanke på att brevet bekräftar vad Einstein skrivit på andra ställen, som finns publicerade, notera källhänvisningarna i slutet på mina citat, är det knappast relevant.
Citera
2009-03-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Därför att du hade fel om Einstein, det var därför jag snöade in på honom.
Som jag sa, Einsteins gud var Spinozas gud. Ska jag lägga upp en wiki-artikel om Spinoza? Jag gör det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza#Metafysik

Det återstår att se om jag har fel om Einstein eller inte. Han har fortfarande hävdat att det finns en enda Gud och att denna styr och (därmed) är universum.

Citat:
Både Bach och Newton var religiösa.

Yep. Han menar Spinozas gud här också. Einstein menade alltså att naturlagarna i det materialistiska universum som är gud inte är slumpbaserade, något Bohr (som för övrigt VAR religiös) påstod. Bohr fick dessutom rätt, och Einstein sa senare att uttalandet och hans hårda arbete med att bevisa det var hans livs största blunder.

Bara för att han gick bet där så är det inte bevisat hur det verkligen är?

Citat:
Jag förstår för övrigt inte hur Einsteins klara uttalande (första citatet) om att han inte tror på en personlig gud skulle motsägas av ett annat han uttalade i en upphettad debatt? Använd den där tankeverksamheten du säger andra saknar, för fan.

Einstein trodde inte på en personlig gud. Bara där bryter han klart och tydligt mot judendomen.

Enkelt, om du inte kan nå Gud kan han heller inte finnas. För kan du inte nå honom kan du heller inte söka honom. Alla som är religiösa har nått honom och fått svar. Svårare än så är det inte men man måste söka ärligt.

Snart får vi tillsägelse för OT så jag vill härmed rikta in debatten på grundfrågan och hävda att Jehovas Vittnen inte är ett dugg farliga sålänge deras äldste (plural) har makten över familjen så att säga. De är i stället några av Herrens vapendragare som jag har rejäl respekt för då de verkligen försöker att nå och göra Herrens vilja. Därmed inte sagt att denna goda vilja inte skulle kunna missbrukas av mörka krafter som i fallet i den där lilla byn vad den nu hette där det sköts folk etc.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-03-12 kl. 18:07.
Citera
2009-03-12, 18:06
Medlem
BlueStars avatar
Citat:

Brevet såldes i London till en privat investerare utomlands med intresse för teoretisk fysik, enligt Haaretz nätupplaga:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/984283.html

Detta gör det naturligtvis svårt att verifiera brevets äkthet och att det verkligen stod så i brevet. Vi kan bara hoppas att köparen en dag visar brevet för allmänheten så att det här kan bekräftas. Tills dess får väl var och en tro vad den vill.
Citera
2009-03-12, 18:09
Medlem
Snorlyktans avatar
[quote=Einar-Fredrik]
Citat:
Därför att du hade fel om Einstein, det var därför jag snöade in på honom.
Som jag sa, Einsteins gud var Spinozas gud. Ska jag lägga upp en wiki-artikel om Spinoza? Jag gör det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza#Metafysik

1. Det återstår att se om jag har fel om Einstein eller inte. Han har fortfarande hävdat att det finns en enda Gud och att denna styr och (därmed) är universum.

2. Bara för att han gick bet där så är det inte bevisat hur det verkligen är?

3. Enkelt, om du inte kan nå Gud kan han heller inte finnas. För kan du inte nå honom kan du heller inte söka honom. Alla som är religiösa har nått honom och fått svar. Svårare än så är det inte men man måste söka ärligt.

1. Jag har aldrig hävdat annat. Jag rättade dig och ditt påstående att Einstein var troende jude. Det var han inte. Han trodde på gud, enligt Spinozas definition.

Han trodde INTE på judendom, och han trodde INTE på en personlig gud.

Är skillnaden så svår att greppa?

2. Einstein försökte motbevisa kvantmekaniken. Med tanke på att din dator fungerar enligt kvantmekaniska principer skulle jag vilja påstå att han gick bet, jo. Fånigt argument förresten, du har ju tankeförmåga, du borde kunna bättre.

3. Och det faktum att folk trott sig höra röster i eviga tider har inget med saken att göra? Hur är det man säger? Hör man röster är man galen, hör man gud är man religiös.
Citera
2009-03-12, 18:14
Medlem
[quote=Snorlyktan]
Citat:

1. Jag har aldrig hävdat annat. Jag rättade dig och ditt påstående att Einstein var troende jude. Det var han inte. Han trodde på gud, enligt Spinozas definition.

Han trodde INTE på judendom, och han trodde INTE på en personlig gud.

Är skillnaden så svår att greppa?

2. Einstein försökte motbevisa kvantmekaniken. Med tanke på att din dator fungerar enligt kvantmekaniska principer skulle jag vilja påstå att han gick bet, jo. Fånigt argument förresten, du har ju tankeförmåga, du borde kunna bättre.

3. Och det faktum att folk trott sig höra röster i eviga tider har inget med saken att göra? Hur är det man säger? Hör man röster är man galen, hör man gud är man religiös.

1. Om Gud finns så är han allsmäktig och allerstädes närvarande, omnipotent och omnipresent. I så fall har han en djup insikt i dig, ditt personliga liv och du lever av hans kärlek allena, inget annat. Gäller inte detta så spelar det ingen roll om han finns, svårt att förstå?

2. Så du menar på fullt allvar att kvantmekaniken är bevisad? Suck.

3. Med andra ord menar du att Newton, Leibniz och Bach, bara för att ta några genier som exempel, skulle ha varit galna?
Citera
2009-03-12, 18:22
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

1. Om Gud finns så är han allsmäktig och allerstädes närvarande, omnipotent och omnipresent. I så fall har han en djup insikt i dig, ditt personliga liv och du lever av hans kärlek allena, inget annat. Gäller inte detta så spelar det ingen roll om han finns, svårt att förstå?

2. Så du menar på fullt allvar att kvantmekaniken är bevisad? Suck.

3. Med andra ord menar du att Newton, Leibniz och Bach, bara för att ta några genier som exempel, skulle ha varit galna?

1. Vad vet du om det? Vi kan inte ens veta om gud är självmedveten. Att du drar en massa slutsatser baserad på felaktig logik gör det inte så. En sak håller jag med om, det spelar ingen roll om gud finns.

2. Inte som helhet, men Heisenbergs osäkerhetsprincip (just den biten som Einstein ogillade) är så bevisad den kan bli.

3. Varför inte? Det finns många genier som var galna. Ta van Gogh som exempel. Tveklöst ett geni, och tveklöst en galning (få andra skulle skära av sig örat och skicka till ett fruntimmer).
Citera
2009-03-12, 18:25
Medlem
Citat:
1. Vad vet du om det? Vi kan inte ens veta om gud är självmedveten. Att du drar en massa slutsatser baserad på felaktig logik gör det inte så. En sak håller jag med om, det spelar ingen roll om gud finns.

2. Inte som helhet, men Heisenbergs osäkerhetsprincip (just den biten som Einstein ogillade) är så bevisad den kan bli.

3. Varför inte? Det finns många genier som var galna. Ta van Gogh som exempel. Tveklöst ett geni, och tveklöst en galning (få andra skulle skära av sig örat och skicka till ett fruntimmer).

1. Fråga honom istället så får du veta själv.

2. Heisenbergs osäkerhetsprincip är som du säger inte ett bevis i sig för att allt är slumpmässigt. Det finns ju även ordning i kaos...

3. Så i så fall skulle alla religiösa tänkare vara spritt språngande galna då menar du? Helt klart en kul tanke.
Citera
2009-03-12, 18:32
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
1. Fråga honom istället så får du veta själv.

2. Heisenbergs osäkerhetsprincip är som du säger inte ett bevis i sig för att allt är slumpmässigt. Det finns ju även ordning i kaos...

3. Så i så fall skulle alla religiösa tänkare vara spritt språngande galna då menar du? Helt klart en kul tanke.

1. Nu tar du dig för stora friheter. Inga bevis finns för att gud finns. Att folk tycker sig få svar är inget bevis, då folk har samtal med Elvis också.

2. Ingen har sagt att allt är slumpmässigt, det finns ju som sagt naturlagar. Einsteins citat handlar om subatomiska partiklar, och hur dessa slumpmässigt ändrar egenskaper från partikel till vågrörelse, och att det är omöjligt att känna till både position och hastighet exakt.

3. Spritt språngande galna är det du som säger. Jag säger att de hör röster. Graden av galenhet det innebär lämnar jag till psykologer.
Citera
2009-03-12, 18:44
Medlem
Citat:
1. Nu tar du dig för stora friheter. Inga bevis finns för att gud finns. Att folk tycker sig få svar är inget bevis, då folk har samtal med Elvis också.

2. Ingen har sagt att allt är slumpmässigt, det finns ju som sagt naturlagar. Einsteins citat handlar om subatomiska partiklar, och hur dessa slumpmässigt ändrar egenskaper från partikel till vågrörelse, och att det är omöjligt att känna till både position och hastighet exakt.

3. Spritt språngande galna är det du som säger. Jag säger att de hör röster. Graden av galenhet det innebär lämnar jag till psykologer.

1. Du menar att du inte kan tänka dig att söka efter något innan det finns bevis för att det finns?

2. Kan slump genereras eller är slump slump och inget annat än slump?

3. Psykologer lär inte ha någon större insikt i det där, det behövs nog en metodisk naturvetare som t.ex. en överläkare inom psykiatrin. Intressant dock att en galning hittat på den Newtonska fysiken och sammanställt dess naturlagar.
Citera
2009-03-12, 18:50
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
1. Du menar att du inte kan tänka dig att söka efter något innan det finns bevis för att det finns?

2. Kan slump genereras eller är slump slump och inget annat än slump?

3. Psykologer lär inte ha någon större insikt i det där, det behövs nog en metodisk naturvetare som t.ex. en överläkare inom psykiatrin. Intressant dock att en galning hittat på den Newtonska fysiken och sammanställt dess naturlagar.

1. Du sa inget om att söka. Du sa att jag skulle fråga honom. Vilka billiga argument du kör med.

2. Slump kan genereras, men resultatet är ändå slump, inte sant?

3. Tja, det finns många dokumenterade fall där genier, speciellt specialicerade genier har drag som leder tankarna till sinnessjukdom.

Men ska vi återgå till påståendet som startade det här? Var Einstein troende jude? Det var liksom allt jag ville ha fram. Att du försöker slingra dig börjar jag tröttna på.
Citera
2009-03-12, 19:03
Medlem
åh, jag förstår mig ärligt inte på JV, för att hålla mig till topic.

Jag har en yngre vän som är med, och det helvete han genomlider får mig att må illa.

Inte nog med små saker som att växa upp som barn i sverige utan att fira jul eller liknande trots att det är naturligt för honom, alla hans vänner gör det ju och liknande. eller sin födelsedag.
Deras tre gudstjänstliknande möten varje vecka. Och det faktum att han studerat tron och inte samtycker. Då ställs han inför ett val.

Antingen blir han äldre och måste gå i tjänst (dvs knacka dörr), fast samtycker han inte får han inte göra det och gör han det inte får han inte vara med.

Det borde sluta med att han inte gör det, i vilket fall.

Går han då ur jehovas måste den del av hans släkt (dvs alla utom hans far, egentligen (han har sklda föräldrar)) bryta kontakten med honom. Han blir utesluten.

Detta är ju bara en bit av det hela. Jag tycker det är sjukt.

Den mesta religion känns krass för mig, människan bevisar att hon är vek genom att sätta sitt hopp till en fiktiv högre makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in