Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Din plikt att visa mig vad Guds ord är, detta vilsegångna får.
Romarna 10:14, 16
”10 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan någon predikar. 16 Men det var då inte all som lydde de goda nyheterna. Jesaja säger nämligen: Jehova, vem trodde på det de hörde av oss?”
1 Petrus 3:15
”Men ni skall hålla Kristus helig som herre i era hjärtan och alltid vara beredd med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni ska gör det med mildhet och djup respekt.”
Okey!
Jesus sade i Johannes 14:6 "Jag är vägen Sanningen och Livet, ingen kommer till Fadern förutom genom mig"
Här säger alltså Jesus att ingen kommer till Fadern förutom genom honom, Håller Vakttornet med om detta? Nope de skriver:
"“A third requirement is that we be associated with God’s channel, his organization. God has always used an organization. For example, only those in the ark in Noah’s day survived the Flood, and only those associated with the Christian congregation in the first century had God’s favor. (Acts 4:12) Similarly, Jehovah is using only one organization today to accomplish his will. To receive everlasting life in the earthly Paradise we must identify that organization and serve God as part of it.”
VT 1983, 15 feb, s 12"
“We are not alone in making the changes needed to bring our lives into harmony with God’s standards. Jehovah has a people on this earth, and he expects us to serve him along with them. This brings us to the fourth requirement. We must serve Jehovah with his spirit-directed organization.”
VT 1997, 15 jan, s 27
Jesus sade att all makt på himlen och på jorden hade givits honom, Matt 28:18, Han sade att han skulle vara med lärljungarna alla dagar intill tidens slut. Matt 28:20 Han är alltså med oss genom den Heliga Anden som utgjöts på pingsten. Joh 14:15-28 och apg 2:1-13 Han har varit närvarande i snart 2000 år genom den heliga Anden, och när han kommer tillbaka skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall se MänniskorSonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Matteus 24:30