2009-05-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Här har du fullständigt rätt!

Det finns tom ett Vakttorn som på framsidan har följande uppmaning:

"Sätt tro på en segerrik organisation"

Kan ev minnas något ord fel, ska försöka hitta numret senare.

Hittade en artikel på nätet som har det aktuella numret på bild.

http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/lojal.htm
Citera
2009-05-07, 16:19
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Här har du fullständigt rätt!

Det finns tom ett Vakttorn som på framsidan har följande uppmaning:

"Sätt tro på en segerrik organisation"

Kan ev minnas något ord fel, ska försöka hitta numret senare.

Ja det är bedrövligt! Det finns endast en som har vunnit Seger över världen och det är Jesus Kristus, och vi som tror på Kristus har vunnit seger över världen genom våran tro på Kristus. 1 joh 5:4-5

Det är ju uppenbart att de inte följer Guds Ord! Om de tar Guds sanning och sätter endast på sig själva, Bibeln har aldrig sagt att en organisation är sanningen utan Bibeln säger att Jesus Kristus är Vägen, Sanningen och Livet!

Jag blir så ledsen över att flera miljoner har blivit lärda att tro en helt annan sak, än det som Gud säger!
Citera
2009-05-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag blir så ledsen över att flera miljoner har blivit lärda att tro en helt annan sak, än det som Gud säger!

Vad säger Gud menar du?
Skriv ni inte vad Han inte säger, utan det han säger.
Citera
2009-05-07, 16:37
Medlem
Immuna mot Kristus

Citat:
Undrar egentligen vad många avhoppare det finns som tappar tron helt och hållet på Jesus Kristus då dem har hoppat av! Vakttornet skrämmer verkligen iväg människorna, när Jesus i själva verket är Kärleken och Fridens Gud!

Jag är självklart glad över att de lämnar Jehovas vittnen om de blir skrämda till tro, men jag hoppas ändå att de inte lämnar sin tro på Jesus!

Enligt mina iakttagelser går det rejält utför för de flesta som lämnar Jv, sett ur ett kristet perspektiv. Vakttornserfarenheten förefaller att fungera som ett vaccin så att man inte är intresserad av att finna något nytt andligt hem med kristen bekännelse. Folk som haft en kristen övertygelse innan de blev Jv verkar behålla en kristen ideologi även efter att ha lämnat rörelsen. Så är fallet mycket mindre med personer som vuxit upp bland Jv eller kommit med bland JV utan att ha haft någon kristen bakgrund. Rena skräckexempel på "förvärldsligande" skymtar inte så sällen på de debattforum som finns. Sedan finns det ytterligare en typ av avhoppare, personer som inte lever som kristna men som ändå vill att Jv skall vara "sanningen" så att rörelsen kan finnas i plånboken och tas fram om behovet skulle infinna sig. Även personer av detta slag visar sig på forumen. De är inte sällan de mest fanatiska förespråkarna för Jvs ideologi fastän de själva inte vill leva på det sätt som krävs.

En anledning till allt detta är att Jvs orgtanisation inte är kristocentrisk utan organisacentrisk - allt kretsar kring rörelsen och torra teorier. Kristus är mer än Vd i Guds rike än den personlige frälsare som han är i NTs kristendom. Och JVs andra får har ingen riktig relation till Kristus. Det har direkt sagts i Jvs litteratur att "de andra fåren" har sin trygghet i sin relation till "kvarlevan", och enbart "kvarlevan" utgör grnar i Kristus enligt Joh. 15. Så har det stått i Vakttornet. Så medan många andra bvekännare först och främst tror på en person, så tror Jv i allmänhet först och främst på en "organisdation", en som leds från Brooklyn.
Citera
2009-05-07, 16:53
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Enligt mina iakttagelser går det rejält utför för de flesta som lämnar Jv, sett ur ett kristet perspektiv. Vakttornserfarenheten förefaller att fungera som ett vaccin så att man inte är intresserad av att finna något nytt andligt hem med kristen bekännelse. Folk som haft en kristen övertygelse innan de blev Jv verkar behålla en kristen ideologi även efter att ha lämnat rörelsen. Så är fallet mycket mindre med personer som vuxit upp bland Jv eller kommit med bland JV utan att ha haft någon kristen bakgrund. Rena skräckexempel på "förvärldsligande" skymtar inte så sällen på de debattforum som finns. Sedan finns det ytterligare en typ av avhoppare, personer som inte lever som kristna men som ändå vill att Jv skall vara "sanningen" så att rörelsen kan finnas i plånboken och tas fram om behovet skulle infinna sig. Även personer av detta slag visar sig på forumen. De är inte sällan de mest fanatiska förespråkarna för Jvs ideologi fastän de själva inte vill leva på det sätt som krävs.

En anledning till allt detta är att Jvs orgtanisation inte är kristocentrisk utan organisacentrisk - allt kretsar kring rörelsen och torra teorier. Kristus är mer än Vd i Guds rike än den personlige frälsare som han är i NTs kristendom. Och JVs andra får har ingen riktig relation till Kristus. Det har direkt sagts i Jvs litteratur att "de andra fåren" har sin trygghet i sin relation till "kvarlevan", och enbart "kvarlevan" utgör grnar i Kristus enligt Joh. 15. Så har det stått i Vakttornet. Så medan många andra bvekännare först och främst tror på en person, så tror Jv i allmänhet först och främst på en "organisdation", en som leds från Brooklyn.

Ja det som du säger är säkerligen helt sant, och det smärtar verkligen mig att veta att är så, för det märker man ju på både BB och flexbärt, de kopierar mer ifrån vakttornet än från Bibeln, enligt min åsikt. Just därför att de anser att vakttornets publicationer (stavning?) går före Bibeln! Om Bibeln säger en sak och vakttornet säger en annan sak, så tror dem mer på vakttornet, ta bara detta med årtalet 607 f kr. och året 1914 då Jesus kom osynligen, trots att harmageddon skulle vara helt avslutat 1915, inget blev som vakttornet hade sagt, Men Jesus ord står mot vakttornets ord. Jesus sade att när han skulle komma, så skulle varje öga se honom, enligt vakttornet så kom Jesus osynligen. Och detta tror Jehovas vittnena skarpt på!
Citera
2009-05-07, 16:54
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad säger Gud menar du?
Skriv ni inte vad Han inte säger, utan det han säger.

Läs Bibeln! Bibeln är Guds Ord!
Citera
2009-05-07, 17:00
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ja det är bedrövligt! Det finns endast en som har vunnit Seger över världen och det är Jesus Kristus, och vi som tror på Kristus har vunnit seger över världen genom våran tro på Kristus. 1 joh 5:4-5

Det är ju uppenbart att de inte följer Guds Ord! Om de tar Guds sanning och sätter endast på sig själva, Bibeln har aldrig sagt att en organisation är sanningen utan Bibeln säger att Jesus Kristus är Vägen, Sanningen och Livet!

Citera
2009-05-07, 17:13
Medlem
Citat:
Läs Bibeln! Bibeln är Guds Ord!

Din plikt att visa mig vad Guds ord är, detta vilsegångna får.

Romarna 10:14, 16
”10 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan någon predikar. 16 Men det var då inte all som lydde de goda nyheterna. Jesaja säger nämligen: Jehova, vem trodde på det de hörde av oss?”

1 Petrus 3:15
”Men ni skall hålla Kristus helig som herre i era hjärtan och alltid vara beredd med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni ska gör det med mildhet och djup respekt.”
Citera
2009-05-07, 17:25
Medlem
Citat:

”10 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan någon predikar. 16 Men det var då inte all som lydde de goda nyheterna. Jesaja säger nämligen: Jehova, vem trodde på det de hörde av oss?”

”Men ni skall hålla Kristus helig som herre i era hjärtan och alltid vara beredd med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni ska gör det med mildhet och djup respekt.”

Antar att du inte menar att Gus ord är ett vilsegånget får?

Miljoner, och åter miljoner av människor tror på Gud och Kristus, helt oberoende av JVs predikande!

Och här gav du åter ett exempel på hur JV har skrivit in Guds namn i NT, fast det inte finns där i grundtexten!
Citera
2009-05-07, 17:30
Medlem
CronoSs avatar
Varför skulle dom vara farliga? Jävla jobbiga dörrknackare som aldrig ger sig bara.
Citera
2009-05-07, 17:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Okey!

Jesus sade i Johannes 14:6 "Jag är vägen Sanningen och Livet, ingen kommer till Fadern förutom genom mig"

Här säger alltså Jesus att ingen kommer till Fadern förutom genom honom, Håller Vakttornet med om detta? Nope de skriver:

"“A third requirement is that we be associated with God’s channel, his organization. God has always used an organization. For example, only those in the ark in Noah’s day survived the Flood, and only those associated with the Christian congregation in the first century had God’s favor. (Acts 4:12) Similarly, Jehovah is using only one organization today to accomplish his will. To receive everlasting life in the earthly Paradise we must identify that organization and serve God as part of it.”
VT 1983, 15 feb, s 12"

“We are not alone in making the changes needed to bring our lives into harmony with God’s standards. Jehovah has a people on this earth, and he expects us to serve him along with them. This brings us to the fourth requirement. We must serve Jehovah with his spirit-directed organization.”
VT 1997, 15 jan, s 27

Jesus sade att all makt på himlen och på jorden hade givits honom, Matt 28:18, Han sade att han skulle vara med lärljungarna alla dagar intill tidens slut. Matt 28:20 Han är alltså med oss genom den Heliga Anden som utgjöts på pingsten. Joh 14:15-28 och apg 2:1-13 Han har varit närvarande i snart 2000 år genom den heliga Anden, och när han kommer tillbaka skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall se MänniskorSonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Matteus 24:30
Senast redigerad av Rottweilern 2009-05-07 kl. 17:50.
Citera
2009-05-07, 22:15
Medlem
Citat:
Det gör mig så ledsen! Vi får be för dessa människor som har hoppat av och som kommer att hoppa av i framtiden, att Gud är med dem och vägleder dem så att de kan lära känna kärlekens och nådens Gud!

Kanske behöver dem några år för sig själva, utan någon tro, så att att de kan vila och finna sig själva innan de ger sig hän på tron igen? Vad tror du Gitte?

Just vila och finna sig själv är nog väldigt behövligt i en sån situation.
Man behöver tid att få ordning på alla tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in