2009-05-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ursäkta mig Flexbärt, men nu måste jag ställa dig samma fråga som både jag och andra har ställt BattleBitch: Talar du så till de människor du möter i tjänsten också? "Är du nykter?" ?! Vad är det för sak att säga till en medmänniska när han/hon ställer en fråga?

Jag har tappat tålamodet ett par gånger, och det är jag ledsen för så här i efterhand, men det där var ju inte ens framprovocerat, du högg direkt.

Är det så Jesus vill att hans efterförljare ska bemöta människor...?

Inte lätt att leva om man ska vara så snarstucken och vi får tåla mycket i tjänsten må du tro och jag är oerhört spontan, så det har hänt att jag frågat om någon var nykter, men ord är inte så sterila som skrift.

På detta forum kan man inte skriva ett ord utan det feltolkas .
Om du inte har tålamod är det svärt att finna sanningen.
Du kan inte skylla ifrån dig genom att skylla på andra.
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
Citera
2009-05-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Areyoulost
Det är ju inte han som skrivit ner dom?

Bibeln skrevs av 40 skribenter och består 66 böcker, 1189 kapitel, 35 690 verser; och skrevs under 1600 år.
Bibeln består av 66 böcker, gamla testamentet 39 böcker och nya testamentet 27 böcker.
Citera
2009-05-07, 13:09
Medlem
Läsvärd artikel!

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article429918/Antligen-fri-fran-skracken.html
Citera
2009-05-07, 13:12
Medlem
Och en artikel till:

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article429921/Svensk-sjukvard-star-handfallen.html
Citera
2009-05-07, 13:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Läsvärd artikel!

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article429918/Antligen-fri-fran-skracken.html

Undrar egentligen vad många avhoppare det finns som tappar tron helt och hållet på Jesus Kristus då dem har hoppat av! Vakttornet skrämmer verkligen iväg människorna, när Jesus i själva verket är Kärleken och Fridens Gud!

Jag är självklart glad över att de lämnar Jehovas vittnen om de blir skrämda till tro, men jag hoppas ändå att de inte lämnar sin tro på Jesus!
Citera
2009-05-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Undrar egentligen vad många avhoppare det finns som tappar tron helt och hållet på Jesus Kristus då dem har hoppat av! Vakttornet skrämmer verkligen iväg människorna, när Jesus i själva verket är Kärleken och Fridens Gud!

Jag är självklart glad över att de lämnar Jehovas vittnen om de blir skrämda till tro, men jag hoppas ändå att de inte lämnar sin tro på Jesus!

Ja, tyvärr är det nog så att de flesta som lämnar JV, även lämnar all tro bakom sig.
Det hänger nog ihop med att många JV, vad de än påstår om motsatsen, i första hand tror på organisationen, på SLAVEN, och bara genom dessa redskap tror på Gud och Kristus.
En följd av detta blir att när tron på organisationen är borta, så är all tro borta. För väldigt många!
Givetvis finns det också många som fortsätter att tro även efter uppbrottet från JV!
Citera
2009-05-07, 13:44
Medlem
Citat:
Och en artikel till:

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article429921/Svensk-sjukvard-star-handfallen.html

Tack för länkarna.
Jag tror att ju mer trogen man har varit mot organisationen desto svårare får man det när det rasar ihop.
Den som tex följt alla råd om att inte ha ett "världsligt umgänge" kan helt sakna sociala kontakter när JV-livet tar slut.

Jag fastnade för den lilla faktarutan om definitionen på sekter.
Det är slående hur mycket av dessa som stämmer på pricken in på JV.
Det finns även andra definitioner som är lika träffsäkra.
JV kontrar med att de inte följer några mänskliga ledare. Styrande kretsen är inte mänskliga?
Citera
2009-05-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ja, tyvärr är det nog så att de flesta som lämnar JV, även lämnar all tro bakom sig.
Det hänger nog ihop med att många JV, vad de än påstår om motsatsen, i första hand tror på organisationen, på SLAVEN, och bara genom dessa redskap tror på Gud och Kristus.
En följd av detta blir att när tron på organisationen är borta, så är all tro borta. För väldigt många!
Givetvis finns det också många som fortsätter att tro även efter uppbrottet från JV!

Exakt! Tänkte precis skriva nåt liknande.
En annan sak kan också vara att om man bara har Sällskapets bild av Gud så är det inte en särskilt sympatisk Gud att tro på.
Han kan utan problem utrota nästan hela mänskligheten bara för att de aldrig fattade att den enda sanningen fanns hos ett udda litet tryckeriföretag i New York.
Hur kan man mena att en sån Gud personifierar kärleken?
Så när tron på Sällskapets tolkningar rasar så rasar även förtroendet för en sån Gud.
Då behöver man ha kollat lite själv och sett att det inte är den Guden som beskrivs i Bibeln.
Citera
2009-05-07, 14:45
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Det gör mig så ledsen! Vi får be för dessa människor som har hoppat av och som kommer att hoppa av i framtiden, att Gud är med dem och vägleder dem så att de kan lära känna kärlekens och nådens Gud!

Kanske behöver dem några år för sig själva, utan någon tro, så att att de kan vila och finna sig själva innan de ger sig hän på tron igen? Vad tror du Gitte?
Citera
2009-05-07, 14:50
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Exakt! Tänkte precis skriva nåt liknande.
En annan sak kan också vara att om man bara har Sällskapets bild av Gud så är det inte en särskilt sympatisk Gud att tro på.
Han kan utan problem utrota nästan hela mänskligheten bara för att de aldrig fattade att den enda sanningen fanns hos ett udda litet tryckeriföretag i New York.
Hur kan man mena att en sån Gud personifierar kärleken?
Så när tron på Sällskapets tolkningar rasar så rasar även förtroendet för en sån Gud.
Då behöver man ha kollat lite själv och sett att det inte är den Guden som beskrivs i Bibeln.

Det stora problemet som vakttornet har gjort är att sätta sanningen på sin egen organisation och inte på Jesus. Vi som är kristna vet ju att Jesus är sanningen och tror man på Jesus som enligt Bibeln är Sanningen då har man ju sanningen.

Sanningen för en kristen är Jesus Kristus. Sanningen för ett jehovas vittne är bibelsällskapet vakttornet! Det är ju uppenbart att vakttornet inte följer Bibeln!

Kalten kan inte du berätta om din resa ut ur vakttornet? Vad var det som fick dig att hoppa av? Och hur har du det idag?

Önskar dig Guds kärlek, frid och Glädje i Vår Herre Jesus Kristus!=)
Citera
2009-05-07, 15:24
Medlem
Citat:
Det gör mig så ledsen! Vi får be för dessa människor som har hoppat av och som kommer att hoppa av i framtiden, att Gud är med dem och vägleder dem så att de kan lära känna kärlekens och nådens Gud!

Kanske behöver dem några år för sig själva, utan någon tro, så att att de kan vila och finna sig själva innan de ger sig hän på tron igen? Vad tror du Gitte?

Ja, kanske är det så.
Det är åtminstone så, att väldigt få fd JV skulle, direkt efter avhoppet, kunna tänka sig att söka sig till någon annan kyrka!

En sak som är märklig med fd JV är att många måste, direkt efter avhoppet, börja med div dåliga vanor som har varit tabu.
Jag tänker på sånt som rökning, att använda svordomar mm.

Kan inte förstå detta. Om man har levt hela sitt liv som ett JV, så kan man ju inte ha något större behov av att röka tex.
Varför inte behålla de nyttiga och bra vanor som man har levt med hela sitt liv?
Men det är väl ett sätt att fira och demonstrera sin nyvunna frihet.
Citera
2009-05-07, 15:29
Medlem
Citat:
Det stora problemet som vakttornet har gjort är att sätta sanningen på sin egen organisation och inte på Jesus. Vi som är kristna vet ju att Jesus är sanningen och tror man på Jesus som enligt Bibeln är Sanningen då har man ju sanningen.

Sanningen för en kristen är Jesus Kristus. Sanningen för ett jehovas vittne är bibelsällskapet vakttornet! Det är ju uppenbart att vakttornet inte följer Bibeln!

Kalten kan inte du berätta om din resa ut ur vakttornet? Vad var det som fick dig att hoppa av? Och hur har du det idag?

Önskar dig Guds kärlek, frid och Glädje i Vår Herre Jesus Kristus!=)

Här har du fullständigt rätt!

Det finns tom ett Vakttorn som på framsidan har följande uppmaning:

"Sätt tro på en segerrik organisation"

Kan ev minnas något ord fel, ska försöka hitta numret senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in