2009-03-10, 20:54
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Sanningen finns oavsett vad ngn här tycker, och troligen finns det mkt att tillägga till det JV tror på, JV vet inte heller allt. Ingen kan veta allt.

Vi knallar alla omkring på denna lilla planet i det enorma universum och vet bäst...lite komiskt!
Bland det bästa jag läst på länge!
Citera
2009-03-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jo visst kan jag det, och det har jag också. Dock inte med just den kvinnan jag nämnde, vet inte varför riktigt...Funderar på att höra av mig till henne och fråga om hon vill ha kontakt, vill ju inte utsätta henne för obehag!

Har väldigt bra kontakt med en annan kvinna dock, den som "egentligen" började studera med mig (hon "hoppade av ganska snabbt pga tidsbrist och den äldre kvinnan "tog över" mig), hon brukar skicka tidskrifter osv.

Det känns bara lite som att hon vill "ha med mig igen", och att hennes vänskap på något vis är villkorad. Äh, jag vet inte...

He he, det vill hon nog, konstigt vore det annars. Huvudsaken är väl att hon inte är på dig om det.

Varför tror du att hon (i första stycket) skulle tycka det va obehagligt?
Om du gillade henne är hon antagligen en bra person...?
Citera
2009-03-10, 20:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Och det gör inte andra heller!

Varför reagerar du så kraftigt när du blir ifrågasatt?
Bläddra tillbaka till min början i januari -08 får du se hur det gick till då.

Har man sin tro och vet vem man är och var man står så behövs inga upprörda känslor.
Sanningen finns oavsett vad ngn här tycker, och troligen finns det mkt att tillägga till det JV tror på, JV vet inte heller allt. Ingen kan veta allt.

Vi knallar alla omkring på denna lilla planet i det enorma universum och vet bäst...lite komiskt!

Jag har aldrig sagt att jag vet bäst, det är det mest komiska
Jag försvarar bara min tro från lögner och fula påhopp, då blir det lätt att jag "taggar i lite för hårt". Klart jag blir sur när 3 vuxna attackerar mig och ifrågasätter typ allt från min skostorlek, till vem min Gud är o vad jag äter för frukost.

Men du har rätt, ska "tagga av" helt enkelt... Kommer inte att säga ifrån som jag gjort innan längre, utan då knatar jag ifrån och skiter i att svara så får det bli som det blir... Men alla lögner att jag inte kan svara på frågor osv osv...

Man kan välja att skita i att svara på frågor oxå har jag insett nu!
Citera
2009-03-10, 20:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ska kolla!

Tack o bock!
Citera
2009-03-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Men du har rätt, ska "tagga av" helt enkelt... Kommer inte att säga ifrån som jag gjort innan längre, utan då knatar jag ifrån och skiter i att svara så får det bli som det blir... Men alla lögner att jag inte kan svara på frågor osv osv...

Man kan välja att skita i att svara på frågor oxå har jag insett nu!

Heja heja!

Citera
2009-03-10, 21:30
Bannlyst
Citat:
He he, det vill hon nog, konstigt vore det annars. Huvudsaken är väl att hon inte är på dig om det.

Varför tror du att hon (i första stycket) skulle tycka det va obehagligt?
Om du gillade henne är hon antagligen en bra person...?

Jo det är klart att hon vill. Grejen är att jag vill inte tillbaka, och vill inte fejka ett intresse som inte finns bara för att få umgås med henne. Det skulle kännas väldigt hycklande och fel, och någon hycklare är jag inte.

Jag menade mer om "kvinna nr 1", (kallar henne R och den andra B, så vi håller isär begreppen!) kanske inte vill ha kontakt med en avhoppare, jag vet inte hur hon ser på mig numera. Iofs så har jag ju träffat R flera ggr efter att jag "hoppade av" och hon har alltid varit lika trevlig och gullig, så det är nog egentligen ingen fara.

Men jag vill inte ge några falska förhoppningar om att jag kanske vill "komma tillbaka", som det ser ut nu kommer det inte ske.

Funderar dock på att gå på Åminnelsen i år. Om jag får för min man....Jag var väldigt "antiJv" när vi möttes, och sa tvärsäkert att jag aldrig mer ville ha med dem att göra, han gillar verkligen inte Jv och vill inte att jag varken umgås med några Jv, läser tidingarna eller går på möten.

Rätt jobbigt...

Som sagt, jag vill inte "tillbaka", inte som det ser ut nu, men jag vill inte säga aldrig heller...
Citera
2009-03-10, 22:06
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Tror du inte att Gud har en utvald organisation på jorden

Värt för Gud att vi efterliknar Jesus:
-Predikar
-Sätter Guds kungarike främst
-Är redo att dö för vår tro
-Älskar alla människor

Vet att detta inte var riktat till mig, men det häpnar mig att det viktigaste
för JV är att predika (dörr knackning).

Den ultimata kristna handlingen är att ge sitt liv åt syndare.

- Finns olika sätt att predika, genom sitt handling sätt, genom att vara ett
föredömme som kristen medmänniska och stå för sin kristna tro. Inte unikt för JV.
Tänkvärt i alla fall för mig:
http://web.telia.com/~u38010778/predika.htm

- Många kristna sätter inte Guds Kungarike främst utan Kristi Kärlek och
kärleken. Det känns som om det eviga livet i paradiset är viktigare att
fokusera på än att vara en god medmänniska här på jorden.

- Många kristna är redo att dö för Gud.
Inte unikt för JV. Intressant dock att du skriver tro, eftersom min upplevelse
som Jv var att man hade större kärlek till organsiationen och trosuppfattningar
än till Gud.

- Att vara kristen på riktigt innebär att du har kärlek innbördes då är det lätt
att älska alla människor och även sig själv. Definitivt inte unikt för JV.
Citera
2009-03-10, 22:19
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Kan vi bevisa vår tro med belägg ifrån Bibeln så är jag övertygad om att vi har ryggen fri!

Jätte intressant mening....

Jesus som du känner till var enormt avskydd av fariseérna för att han
inte följde skrifterna i Gamla testamentet.

Tror du att Fariseérna tänkte, så länge vi håller alla bud så har vi ryggarna fria?

Fariseerna och Jesus låg i ständig fejd mot varandra. Fariseerna var ett
judiskt religiöst parti som höll noga på reglerna och buden inom den judiska
lagen.
När Jesus och hans lärjungar ifrågasatte en del av dessa lagar blev de
fiender till fariseerna. (AVFÄLLINGAR I FARISEÈRNAS ÖGON KANSKE?)

Det fanns omkring 4 000 - 5 000 fariseer i Jerusalem när Jesus levde. Några
av dessa var präster och skriftlärda men många var vanligt folk, fromma och
rättroende, som ville följa Gud
. En av de mer kända fariseerna var Paulus som
innan sin omvändelse hatiskt jagade de kristna.

Super intressant... Tycker jag. Hade fariseérna ryggarna fria när de följde
gamla testamentet till varje pris?

Det fick tiden utvisa....
Citera
2009-03-10, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jätte intressant mening....

Jesus som du känner till var enormt avskydd av fariseérna för att han
inte följde skrifterna i Gamla testamentet.

Tror du att Fariseérna tänkte, så länge vi håller alla bud så har vi ryggarna fria?

Fariseerna och Jesus låg i ständig fejd mot varandra. Fariseerna var ett
judiskt religiöst parti som höll noga på reglerna och buden inom den judiska
lagen.
När Jesus och hans lärjungar ifrågasatte en del av dessa lagar blev de
fiender till fariseerna. (AVFÄLLINGAR I FARISEÈRNAS ÖGON KANSKE?)

Det fanns omkring 4 000 - 5 000 fariseer i Jerusalem när Jesus levde. Några
av dessa var präster och skriftlärda men många var vanligt folk, fromma och
rättroende, som ville följa Gud
. En av de mer kända fariseerna var Paulus som
innan sin omvändelse hatiskt jagade de kristna.

Super intressant... Tycker jag. Hade fariseérna ryggarna fria när de följde
gamla testamentet till varje pris?

Det fick tiden utvisa....

Mycket bra inlägg!

BattleBitch, alla kan ju "bevisa" sina ståndpunkter med Bibeln, Koranen eller vilken helig text man nu använder...Då har ju alla ryggen fri.

Och som Tuzz påpekar i sitt andra bra inlägg: Inget av det du listar är unikt för Jv.
Citera
2009-03-10, 22:55
Medlem
Citat:
Om man har tillhört en församling och känner till sanningen och sen vänder sig i från och börjar motarbeta det, så blir jag oerhört besviken, precis som Jehova.

Känns inte heller ärligt att säga att man "inte är JV" ... det är som en "vit lögn"...

Hur vet du att den här Jehova blir besviken? Har du varit uppe och fikat en sväng?
Citera
2009-03-11, 00:02
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Två välklädda unga kvinnor från Jehovas vittnen, kom nyss förbi. Jag ryggade genast tillbaka och svarade; "Nej, jag är inte intresserad av sådant där". Jag har alltid tyckt de varit suspekta och t.o.m. en sekt. Alltid har jag varit på min vakt gällande deras avsikter.

Kan de även vara farliga? (Helt allvarlig är jag inte, litet med glimten i ögat, men en smula allvarlig.)

Om man är lätt påverkad så ja så är dom farliga och vill du bara bli av med dom så kunde du ha bjudit in damer till en 3:a vilket som du vinner på det hela
Citera
2009-03-11, 01:04
Medlem
Som alltid så älskar jag att läsa om religiösa sekter och liknande, och som alltid så blir man lika förbluffad över alla dumma svar som finns med.

Till att börja med så säger jag ja på första frågan, jag anser att om man är "fel" person som är svag och som inte riktigt vet vars han är i livet, och som vill hitta nån/några att "vara med" så ska man akta sig för dessa människor. Anser inte att dem är ett spår bättre än vilddjur som tar den svagaste i grupperna och "omvänder" dem. Ne fy fasen vill inte alls ha med dessa människor att göra, om det inte gäller för att driva med dem.

Och ja jag anser att det är helt rätt att driva med folk som försöker att tränga på mig en trosuppfattning som jag inte vill ha. Om jag vill vara med i Jehovas vittne eller någon annan lära så lovar jag att söka upp dem och inte vänta tills dem står utanför min dörr och pratar skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in