2009-03-10, 16:38
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ett påpekande i all välmening:
F.W. Franz, som citeras är inte samme Franz som skrivit "Samvetskris"
F.W. Franz var Sällskapets president, och farbror till Ray Franz.
Heh, jag kom på det, jag känner mig som en total klant.
Citera
2009-03-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Så vad gjorde du ute i tjänsten då? Döpt eller inte då är du en Avfälling...
Välkommen på "ignorera listan"...

Oj! vad illa det går i debatten för dig Battlebitch. Det är som att betrakta en svår trafikolycka i slowmotion.

Dax att börja sköta tänkandet själv istället för att lämna över till gubbarna i Brockolyn?
Citera
2009-03-10, 17:17
Medlem
Citat:

Du slänger ur dig ordet avfälling ideligen.
Kanske dags att tänka till lite.

Var det i går vi hade vår lilla dispyt om din skyldighet att gå till de äldste om en god vän anförtrodde dig att han inte längre tror på Svaven eller på 1914.
Eller för den delen på 607

Vad har då din vän för möjligheter

1. Han kan givetvis välja att tiga. Inte svara på frågor i det aktuella ämnet. Bli sjuk om han blir tilldelad något övningstal i ämnet. Gå mindre i tjänsten för att undvika att bli tvungen att svara på denna fråga.
Tiga när han träffar vännerna och de pratar om det aktuella ämnet.
Hur mår han efter några år på det sättet?

Men han är väl ingen avfälling även om han inte tror som sällskapet, eller?

2. Han kan, för att lätta lite på trycket berätta för dig, och kanske någon mer vän.
Men risken är stor att någon av er då tycker att han måste ha hjälp, går till de äldste, och eftersom din vän fortfarande inte kan acceptera läran i fråga blir han utesluten, och stämplad som avfälling.
Han har ju pratat med ett par vänner, alltså spritt sina tvivel.

Avfälling alltså?

3. Eller han kan, efter en tids övervägande komma fram till att han inte tror att JV har "sanningen", och därför lämna församlingen frivilligt.

Men oj, vilken hemsk avfälling han då är!
Citera
2009-03-10, 17:53
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nej.

Så du LJUGER för mig?

http://www.hjalpkallan.org/forum/showthread.php?t=7155

Det visar verkligen vad jag har trott innan om avfällingar, lögnare!

----------------------------

Avslutar med vad bibeln säger:

1 Timoteus 4:1 Men det inspirerade uttalandet säger uttryckligt att i senare tidsperioder skall några avfalla från tron och ägna uppmärksamhet åt vilseledande inspirerade uttalanden och demoners läror,

2 Petrus 2:1 Men det kom också att finnas falska profeter bland folket, liksom det också kommer att finnas falska lärare bland er. Just dessa skall i hemlighet införa fördärvbringande sekter och skall till och med förneka den ägare som har köpt dem och skall därigenom dra snabb tillintetgörelse över sig själva.

Romarna 16:17 Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.
(Matteus 7:15) Se upp för de falska profeterna, som kommer till er i fårakläder men invärtes är rovlystna vargar.

Apostlagärningarna 20:29 Jag vet att sedan jag gått bort, skall förtryckande vargar komma in bland er, och de skall inte behandla hjorden skonsamt,

Matteus 24:24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt vilseleda även de utvalda.

2 Korinthierna 11:3 Men jag är rädd för att liksom ormen förledde Eva genom sin list, så skall era sinnen på ett eller annat sätt fördärvas och dras bort från den uppriktighet och den renhet som tillkommer Kristus
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-10 kl. 17:56.
Citera
2009-03-10, 17:55
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Så du LJUGER för mig?

http://www.hjalpkallan.org/forum/showthread.php?t=7155

Det visar verkligen vad jag har trott innan om avfällingar, lögnare!
Gått på Rikets sal men aldrig döpt. Det glädjer mig att du söker information på avhopparforum.
Citera
2009-03-10, 17:57
Bannlyst
Citat:
Att en tidning skriver om JV, är det bevis för att JV har gått ut med ett datum

Nu får du ju skärpa dig.... Lögnare är vad du och alla andra är som påstår att Jehovas vittnen gått ut med datum för harmageddon!!!

Nu får det vara nog.

Nej, det är ett bevis på att Jv gått ut med ett årtal. Ingen har sagt något om datum, däremot årtal.

Citat:

Vad jag gjorde i tjänsten? Vet du inte vad man gör i tjänsten?

Oh no, är jag på din ignorelista??? Vad ska jag göra nu? Livet är över...

Du påminner om ett litet barn som slår händerna för öronen och skriker "aaaaahhh" för att slippa höra obehagliga saker.

Precis som Snorlyktan säger, som vanligt när du får slut på argument och inte kan diskutera som en vuxen längre så slänger du ur dig otrevligheter och flyr undan med svansen mellan benen. Tänk att få höra och se dig "in action" i tjänsten..."Va? Lyssnar du inte på mig! Avfälling!" Och så kutar du iväg, fullt övertygad om att du har Sanningen och rätten på din sida.

Du är sannerligen en fin talesperson för Jv, äldstebröderna skulle säkert vara sprickfärdiga av stolthet om de visste hur du beter dig när du sitter bakom en datorskärm.

Var väldigt försiktig med att kalla folk avfällingar, du som själv varit utesluten och allt.
Senast redigerad av Bella_Donna 2009-03-10 kl. 17:59.
Citera
2009-03-10, 17:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Gått på Rikets sal men aldrig döpt. Det glädjer mig att du söker information på avhopparforum.

Men du ville låtsas som att du inte vart ett JV när man läser dina inlägg, känns fruktansvärt oärligt!
Citera
2009-03-10, 18:00
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Nej, det är ett bevis på att Jv gått ut med ett årtal. Ingen har sagt något om datum, däremot årtal.

Tar om det från början. Vart i litteraturen står det att "Harmageddon kommer 1975" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Vad jag gjorde i tjänsten? Vet du inte vad man gör i tjänsten?

Oh no, är jag på din ignorelista??? Vad ska jag göra nu? Livet är över...

Du påminner om ett litet barn som slår händerna för öronen och skriker "aaaaahhh" för att slippa höra obehagliga saker.

Precis som Snorlyktan säger, som vanligt när du får slut på argument och inte kan diskutera som en vuxen längre så slänger du ur dig otrevloigheter och flyr unda med svansen mellan benen. Tänk att få höra och se dig "in action" i tjänsten..."Va? Lyssnar du inte på mig! Avfälling!" Och så kutar du iväg, fullt övertygad om att du har Sanningen och rätten på din sida.

Du är sannerligen en fin talesperson för Jv, äldstebröderna skulle säkert vara sprickfärdiga av stolthet om de visste hur du beter dig när du sitter bakom en datorskärm.

Var väldigt försiktig med att kalla folk avfällingar, du som själv varit utesluten och allt.

Allt ligger i betraktarens ögon.
Ni är flertalet här som bär er så illa åt att man skäms för er.
Vuxna människor som mobbas, hånar och är elaka! Fruktansvärt!
Citera
2009-03-10, 18:04
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Men du ville låtsas som att du inte vart ett JV när man läser dina inlägg, känns fruktansvärt oärligt!
Det är inte min mening att verka oärlig, men det var ju tur att du fick forska lite själv så fick du inblick i ett forum för folk som lämnat Jehovas Vittnen, det är en oväderlig faktabank som du förhoppningsvis kommer ta del mer av.
Citera
2009-03-10, 18:05
Medlem
Golachabs avatar
Från att ha trott att Jehovas Vittnen alltid varit glada och snälla människor reviderar jag min felaktiga ståndpunkt till att de tydligen är maniska, otrevliga och rentav illsinniga också. Inte olik andra människor förvisso, men det verkar i JV's gå till extremism. Så ja då är JV farliga, framförallt på individ-nivå men även för samhället och (med)mänskligheten om JV skulle bli alltför stora och få ökat inflytande.

Tack till den som öppnat mina ögon, jag ska nu slänga min genom åren samlade bunt av Vakttornet och Vakna! jag fått då det förakt och ondska JV's utövare visar prov på nu inte ens är värd att läsas i studiesyfte.
Citera
2009-03-10, 18:06
Medlem
schabo-labos avatar
Golachab
Något speciellt som du kommit underfund med?
Citera
2009-03-10, 18:09
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Golachab
Något speciellt som du kommit underfund med?
Ja att organisationen är viktigare än individen, tydligen t om än kontakten till Jehova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in