2009-03-09, 14:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Då talar vi om synd, som sex, röka, alkoholmissbruk osv.
Som du såg av min text så ska man fortsätta att visa personen barmhärtighet!
Ok, tack för klargörandet.
Citera
2009-03-09, 14:22
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jooo, men om du tittar på hur vissa personer skriver. Dom diskuterar inte, dom attackerar, mobbar och beter sig allmänt illa åt. Sånt ska ingen behöva ta...

Tycker du är trevlig och saklig att skriva med även om vi tror, tycker och tänker olika!

Å andra sidan, hade du kommit in och varit trevlig till att börja med hade du nog fått stå ut med färre människor som tröttnat och blivit otrevliga mot dig.

Gyllene regeln är tillämpbar även på internetforum, né?
Citera
2009-03-09, 14:27
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
2 Joh 10; det gäller ju irrläror och falserier. Kommer en person utan irrläror så gäller ej skriftstället. Alltså om man inte har läran om Kristus är man inte välkommen, med andra ord är merparten av jordens befolkning (1 miljard) kristna välkomna.

2 Thess 3:14; Gäller församlingsmedlemmar, ej uteslutna.

Resten handlar ju om bröder, och är man utesluten är man inte längre broder, alltså gäller ej skriftstället.

Jag håller inte med, därför har jag flikat in hur jag ser på det!

2 Johannes 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

-Dvs, om någon inte vill vara JV längre och har lämnat den tron så ska vi inte ta emot den i våt hem.

2 Thessalonikerna 3:14
Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas.

-Om någon(står inte broder ) inte är lydig så skall vi sluta umgås...

2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte enligt den tradition som ni mottog från oss.

-En broder som vandrar oordentligt skall v dra oss bort ifrån. När man gör den handlingen så bli Brodern utesluten, och är då inte längre broder. Men först måste vi dra oss bort i från brodern!

Romarna 16:17
Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.

-Dem, kan med andra ord vara bröder, fd bröder och allmänna motståndare till sanningen.

1 Kror.5:5 överlämnar en sådan man åt Satan till köttets undergång, för att anden skall bli räddad på Herrens dag.

-Överlämna till Satan, om man gör det så visar det klart att personen inte kan vara en del av Guds organisation samtidigt. Eller hur?

1 kor.5: 9-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan.*För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför, medan Gud dömer dem som är utanför? ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.”

-Kallas broder. Ja precis, det är en som kallats broder, han ska man avlägsna ur församlingen. Rätt solkart?

1 Tim. 1:19,20 *i det att du har tro och ett gott samvete, vilket några har skjutit åt sidan och därigenom lidit skeppsbrott i sin tro. *Till dem hör Hymenẹus och Alexander, och jag har överlämnat dem åt Satan, för att de genom tuktan skall lära sig att inte häda.

-Visar att när det är illa o personen inte ångrar sig så måste de tuktas och uteslutas, o därmed lämnas åt Satan...

Titus 3:10,11 10
*En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning, eftersom du vet att en sådan har vänts bort från vägen och syndar och har dömt sig själv.

-Här visar det att man först skall varna personen, dvs uppmuntra personen att ångra sig. Går det inte så finns det bara en väg o det är uteslutning...

1 Tim.5:20 Dem som bedriver synd skall du tillrättavisa inför allas ögon, för att också de andra skall känna fruktan

-Rätt hårt, men för att visa hur allvarligt det verkligen är så skall det bli allmänt känt att personen har tillrättavisats även om den ångrat sig.
Citera
2009-03-09, 14:50
Medlem
Personlig sammanfattning

Nu när debatten varat i 57 sidor så vill jag skriva ner MIN personliga sammanfattning.

Är jag religiös?

Nej, men jag är inte ateist heller... Jag är som min avatar, mig själv. Jag och mina val i livet skapar mitt egna öde.

Min kunskap om JV innan tråden skapades:

Ganska vag.... jag har som jag skrivit tidigare bekantas bekanta som är JV, och sedan är en av mina arbetskamrater en avhoppad JV.

Med detta som bakgrund anser jag detta:

Jehovas Vittnen ÄR en sekt.

Detta baserar jag på Infid3l´s inlägg tidigare.

"professorn Roy Wallis minimidefinition i sju punkter för vad som gör en sekt.

1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.

2.Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.

3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.

4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

5.Inom sig är sekten vanligen egalitär det vill säga alla troende är ett prästerskap.

6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.

7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv."

Alla sekter ÄR farliga.

Se FlexBärts inlägg tidigare i tråden "jag skulle kunna dö för min tro".

Luktar det inte lite Bombbälte om det uttalandet?

Sedan detta osammanhängande rabblande av bibelord, och andra ord som jag inte riktigt vet var dom kommer ifrån, känns inte helt friskt.

En röd tråd i tråden, om man konfronterar ett vittne med klara bevis mot det dom tror på, så blundar h*n och rabblar goja.

Om JV säger att himlen är RÖD, så går alla vittnen med näsan riktad mot marken och håller med. Fy den som tittar upp och ser att den är BLÅ!!

En fritt tänkande och klarsynt människa tittar på beviset och reviderar sin åsikt efter detta nya.

Kanhända att jag ändrar åsikt senare, vi får se åt vilket håll tråden leder.
Citera
2009-03-09, 15:11
Medlem
schabo-labos avatar
2 Johannes 10, användas till uteslutning?

2 Joh 7 Ty många villolärare hava gått ut i världen, vilka icke bekänna att Jesus är Kristus, som skulle komma i köttet; en sådan är Villoläraren och Antikrist.
2 Joh 8 Tagen eder till vara, så att I icke förloren det som vi med vårt arbete hava kommit åstad, utan fån full lön.
2 Joh 9 Var och en som så går framåt, att han icke förbliver i Kristi lära, han har icke Gud; den som förbliver i den läran, han har både Fadern och Sonen.
2 Joh 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

Det står om någon kommer till er utan kristi lära, så ta inte emot honom i ert hem. det handlar om Krisit lära, dvs nån som kommer med irrläror, ta inte emot honom i hemmet. Redan i sitt första brev hade Johannes beskrivit dessa personer som antikrister, det var sådana "antikrister" de kristna inte skulle hälsa välkomna när de kom till deras hus, kanske för att få tillfälle att föra ut sitt budskap på de församlingsmöten, som på den tiden hölls i enskilda kristnas hem.

Genom att fullständigt ignorera textens sammanhang låter Sällskapet Vakttornet uttrycket "Kristi lära" syfta på Vakttornets egna läror och tolkningar. Johannes uppmaning att undvika de 'antikrister' som förnekade Jesus Kristus kan då användas för att utesluta och frysa ut de Vittnen som inte längre kan godta vissa av Sällskapets tolkningar. Man drar sig alltså inte för att grovt missbruka Guds ord för att kunna stödja sin policy att krossa oliktänkande medlemmar.
Citera
2009-03-09, 15:12
Medlem
schabo-labos avatar
Övriga uteslutningsskriftställena.

2 Thess 3:13 Och I, käre bröder, mån icke förtröttas att göra vad gott är.
2 Thess 3:14 Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas.
Åter igen pratar bibelskribenten (Paulus?) till församlingsmedlemmarna, där det står broder. Är man utesluten är man inte längre broder.

2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte enligt den tradition som ni mottog från oss.
Åter igen gäller detta församlingsmedlemmar, dvs bröder i församlingen.

Romarna 16:17 Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.
Åter igen bröder.
Citera
2009-03-09, 17:19
Medlem
schabo-labos avatar
Man ändrar sin historia - till det bättre

I "Studier i skriften - Tiden är nära" på sidan 74-76 sägs det var som skall hända 1914. Man radade upp sju händelser som skulle inträffa.

1) "Guds Rike...skall uppnå full världsomfattande kontroll, och att då det under den nya tidsperioden skall upprättas eller fast grundas på jorden på ruinerna av nuvarande institutioner."
2) "han vilkens rätt det är...krossar dem som lerkärl och i deras ställe upprättar sin egen rättfärdiga regering"
3) "före slutet av år 1914 e.kr. kommer den siste medlemmen av den av Gud erkända Kristi församling att förhärligas med Kristus, ty varje medlem skall regera med Kristus.."
4) Jerusalem (här menade man den bokstavliga staden) från den tiden och framåt inte längre skall vara förtrampad av hedningar
5) Israels blindhet skulle börja avvändas vid eller före den tiden
6) Den stora tid av nöd..kommer då att nå sin höjdpunkt i en värlsvid anarki.. och de nya himlarna och den nya jorden med sina fridfulla välsignelser skall börja att bli erkända av den av nöd slagna mänskligheten
7) Före detta datum kommer Guds rike, organiserat i makt att vara på jorden och skall krossa den hedniska bildstoden samt fullständigt tillintetgöra dessa kungars makt.

Russel tilläggat att om en enda förutsägelse inte inträffar så har Guds ande inte talat genom honom. Faktum är att inte en enda av de förutsägelser som gjordes inträffade. Ändå så försöker Vakttornet få det att se ut som om man profeterat rätt. Detta kallas historieförfalskning. Resultatet av de felslagna profetiorna blev att mängder av människor lämnade organisationen. Vakttornet var väl medvetna om fiaskot och 1930 erkänner man också detta i boken, Ljus sid 206:

Citat:
"Att Herrens folk blickade hän emot 1914 med glada förväntningar. När den tiden kom och gick förbi, blev det mycket missräkning, harm och sorg, och Herrens folk fick lida stor smälek. De blevo särskilt förlöjligade av prästerskapet, och dess förbundna och utpekade med hån, eftersom de hade sagt så mycket om 1914 och vad som då skulle inträffa och deras "profetior" inte hade gått i uppfyllelse"

År 1971 har de flesta som upplevde 1914 dött och nu kunde man göra om fiaskot till en succé. I Vakttornet från det året 15 dec. sid 563 säger man nu:

Citat:
Det kritiska året 1914 kom och med det första världskriget... Hur kunde Jehovas vittnen så långt i förväg ha känt till det som inte ens världens ledande män kände till? Endast genom att Guds heliga ande gjorde sådana profetiska sanningar kända för dem.....om dessa händelser var svåra att förutsäga, hur kommer det sig då att politikerna, de religiösa ledarna och de ekonomiska experterna inte gjorde det? Varför sade de raka motsatsen till folket? Och varför förföljde de Jehovas vittnen för att dessa sade sådant som man senare såg vara sanningen?
Citera
2009-03-09, 17:24
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Har du sök hjälp enligt Jakob 5:14, 15

I uppriktig bön och med ödmjukeht och öppet sinne, jag har kontaktat äldste
bröderna men de har inte svar på frågorna kring 1914 och 1975.

Om huruvida de tror att Jehova kan välsigna en organisation som missbrukat
hans namn, med tanke på hur han handlade mot sitt folk Israeliterne när de
svek Jehova.

Vad tror du, har du något svar på det?

Kanske också svara på varför man slaviskt följer vissa bibelställen men
glömmer andra?
Citera
2009-03-09, 17:35
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Visst representerar jag något bra.

Men om en utesluten person anklagar bröderna för att ha gjort fel och i samma andetag anklagar bröderna o sanningen, och påstår till mig att JV har gjort fel så kan jag inte hålla med.
För om hon hade den inställningen hon skrev och sen påstår att hon hade rätt hjärtinställning, så stämmer det inte! Jehova ser sånt.

Jehova ser allas våra hjärtan, och tur är väl det...

Beklagar om du ser det som att reta upp folk...

Jag känner så väl igen mig i ditt resonemang, tänkte exakt lika dömmande som
du förut. Jehova ser garanterat till mitt hjärta och jag ska be för dig att han
inte dömmer dig lika hårt som du dömmer mig.

Vid tidpunkten av min uteslutning hade jag en enorm kärlek till organisationen
och Gud. Ångrade mig djupt. Idag flera år senare har jag en annan insikt i
Jehovas organisation. Om det stämmer eller ej enligt dig som inte känner mig
kan jag inte göra något åt, men att påstå att jag ljuger på grund av din tro
på att du kommer ur en fullkomlig organisation som inte kan göra fel gör inte
bara mig lessen.

Utan garanterat också Jehova....
Citera
2009-03-09, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jag känner så väl igen mig i ditt resonemang, tänkte exakt lika dömmande som
du förut. Jehova ser garanterat till mitt hjärta och jag ska be för dig att han
inte dömmer dig lika hårt som du dömmer mig.

Vid tidpunkten av min uteslutning hade jag en enorm kärlek till organisationen
och Gud. Ångrade mig djupt. Idag flera år senare har jag en annan insikt i
Jehovas organisation. Om det stämmer eller ej enligt dig som inte känner mig
kan jag inte göra något åt, men att påstå att jag ljuger på grund av din tro
på att du kommer ur en fullkomlig organisation som inte kan göra fel gör inte
bara mig lessen.

Utan garanterat också Jehova....

Det är ju helt fantastiskt, du är utesluten men ger en långt mycket bättre bild av hur ett vittne "bör" uppträda än FlexBärt och BattleBitch !

Var är "bitterheten" och "lögnerna om Organisationen"?

Bra gjort, Tuzz!

Jag passar på att för fjärde gången frågan om BattleBitch är ett passande nick för en kristen?.
Citera
2009-03-09, 18:09
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
2 Thess 3:13 Och I, käre bröder, mån icke förtröttas att göra vad gott är.
2 Thess 3:14 Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas.
Åter igen pratar bibelskribenten (Paulus?) till församlingsmedlemmarna, där det står broder. Är man utesluten är man inte längre broder.

Men poängen är ju att om en broder inte lyder, det är då han skall bli märkt/utesluten. Det är ju ointressant om någon som inte är broder inte lyder, det är ju inte församlingens problem. Problemet blir när en broder syndar utan att ångra sig, så måsta han märkas/uteslutas.

Citat:
Åter igen gäller detta församlingsmedlemmar, dvs bröder i församlingen.

Återigen. Det hade vart ointressant om det inte var bröder. Det är församlingsmedlemmarna som måste lyda Jehova, och gör de inte det så stod det här att vi skulle dra oss bort ifrån dem.

Citat:
Romarna 16:17 Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.
Åter igen bröder.

Återigen, se ovan...
Citera
2009-03-09, 18:10
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
2 Joh 7 Ty många villolärare hava gått ut i världen, vilka icke bekänna att Jesus är Kristus, som skulle komma i köttet; en sådan är Villoläraren och Antikrist.
2 Joh 8 Tagen eder till vara, så att I icke förloren det som vi med vårt arbete hava kommit åstad, utan fån full lön.
2 Joh 9 Var och en som så går framåt, att han icke förbliver i Kristi lära, han har icke Gud; den som förbliver i den läran, han har både Fadern och Sonen.
2 Joh 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

Det står om någon kommer till er utan kristi lära, så ta inte emot honom i ert hem. det handlar om Krisit lära, dvs nån som kommer med irrläror, ta inte emot honom i hemmet. Redan i sitt första brev hade Johannes beskrivit dessa personer som antikrister, det var sådana "antikrister" de kristna inte skulle hälsa välkomna när de kom till deras hus, kanske för att få tillfälle att föra ut sitt budskap på de församlingsmöten, som på den tiden hölls i enskilda kristnas hem.

Genom att fullständigt ignorera textens sammanhang låter Sällskapet Vakttornet uttrycket "Kristi lära" syfta på Vakttornets egna läror och tolkningar. Johannes uppmaning att undvika de 'antikrister' som förnekade Jesus Kristus kan då användas för att utesluta och frysa ut de Vittnen som inte längre kan godta vissa av Sällskapets tolkningar. Man drar sig alltså inte för att grovt missbruka Guds ord för att kunna stödja sin policy att krossa oliktänkande medlemmar.

▪ Avsåg 2 Johannes, vers 10, där det heter att man inte skall ta emot i sitt hem eller hälsa på somliga, bara dem som hade främjat falska läror?

Enligt sammanhanget gällde detta råd de ”många bedragare”, som hade gått ut, ”sådana som inte bekänner Jesus Kristus såsom kommen i köttet”. (2 Johannes, vers 7) Aposteln Johannes gav anvisningar om hur kristna på den tiden skulle behandla någon som förnekade att Jesus hade funnits till eller att han var Kristus och Återlösaren. Johannes anvisade: ”Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar.” (2 Johannes, vers 10, 11) Men det visas på andra ställen i bibeln att detta hade en vidare tillämpning.

Bland de kristna i Korint var det en gång en man som utövade omoraliskhet, och aposteln Paulus skrev till dem att ”sluta upp att vara i sällskap med någon så kallad broder som är en otuktsman eller en girig människa eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utpressare, ja att inte ens äta med en sådan”. (1 Korintierna 5:11) Var nu detta tillämpligt på tidigare bröder, som hade blivit uteslutna bara för de allvarliga överträdelser som anförs där?

Nej. I Uppenbarelseboken 21:8 visas det att sådana individer som oförbätterliga mördare, spiritister och lögnare är inbegripna bland dem som förtjänar den andra döden. Rådet i 1 Korintierna 5:11 skulle visst och sant också ha blivit tillämpat med motsvarande kraft på tidigare kristna som var skyldiga till dessa överträdelser. Johannes skrev ytterligare att en del ”gick ut från oss, men de var inte av vår sort; för om de hade varit av vår sort, skulle de ha blivit kvar hos oss. Men de gick ut för att det skulle påvisas att inte alla är av vår sort.” (1 Johannes 2:18, 19) Johannes sade inte att de hade blivit uteslutna för allvarlig synd. Kanske en del av dem bara gick sin väg och bestämde sig för att de inte längre önskade vara i församlingen, eftersom de inte instämde i en viss lära. Andra kan ha blivit trötta och gett tappt. — 1 Korintierna 15:12; 2 Tessalonikerna 2:1—3; Hebréerna 12:3, 5.
Om en broder hade börjat förirra sig ut i synd, skulle ju mogna kristna ha försökt att hjälpa honom. (Galaterna 6:1; 1 Johannes 5:16) Om han hade hyst tvivel, skulle de ha försökt rycka honom ur elden. (Judas, vers 23) Även om han hade blivit overksam, inte kommit till mötena och inte tagit del i den offentliga tjänsten, skulle andligen starka ha försökt återställa honom. Han kanske hade sagt till dem att han inte brydde sig om att vara i församlingen, något som skulle ha återspeglat hans försvagade tro och svaga andlighet. De skulle inte ha ansatt honom, men de kanske tillfälligtvis hade gjort vänliga besök hos honom. Sådana kärleksfulla, tålmodiga, barmhärtiga ansträngningar skulle ha återspeglat Guds intresse för att ingen skall gå förlorad. — Lukas 15:4—7.

Som motsats därtill utvisar Johannes’ ord att några gick längre än till andlig svaghet och overksamhet. De vägrade faktiskt att erkänna Guds församling. Någon kan ha trätt fram i öppet motstånd mot Guds folk och förklarat att han inte längre önskade vara i församlingen. Han kan till och med formellt ha avsagt sig sin tidigare tro, till exempel genom ett brev. Församlingen skulle givetvis ha godtagit hans beslut att själv ta avstånd. Men hur skulle de sedan ha behandlat honom?

Johannes säger: ”Var och en som tränger sig fram och inte förblir i den Smordes lära, han har inte Gud. Den som förblir i denna lära, han är den som har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.” (2 Johannes, vers 9, 10) Dessa ord skulle sannerligen ha varit tillämpliga på en person som blev avfälling genom att sluta sig till en falsk religion eller genom att sprida falska läror. (2 Timoteus 2:17—19) Men hur förhöll det sig med dem om vilka Johannes sade att de ”gick ut från oss”? De kristna i det första århundradet visste alltså att de inte skulle umgås med en utesluten överträdare eller med en verksam avfälling, men handlade de likadant med någon som inte hade blivit utesluten, utan som uppsåtligt hade dragit sig bort från den kristna vägen?

I Aid to Bible Understanding visas det att ordet ”avfall” kommer från ett grekiskt ord, som ordagrant betyder ”’avhållande från’, men som har innebörden ’rymning, övergivande eller uppror’”. I boken Aid tillfogas det: ”Bland de skilda orsaker till avfall som anges i de apostoliska varningarna var: brist på tro (Hebr. 3:12), brist på uthållighet inför förföljelse (Hebr. 10:32—39), övergivande av rätta moralnormer (2 Petr. 2:15—22), att lyssna till falska lärares ’falska ord’ och till ’vilseledande inspirerade uttalanden’ (... 1 Tim. 4:1—3). ... Sådana som uppsåtligt övergav den kristna församlingen blev därigenom en del av ’antikrist’. (1 Johannes 2:18, 19)”

Den beskrivningen skulle ha passat in på en person som uppsåtligt och formellt hade tagit avstånd från församlingen. Genom att med berått mod vägra att erkänna Guds församling och genom att ge upp det kristna levnadssättet skulle han göra sig till avfälling. En lojal kristen skulle inte ha önskat umgås som kamrat med en avfälling. Även om de hade varit vänner, var det så att när någon vägrade att erkänna församlingen, blev avfälling, försmådde han grunden till förtrolighet med bröderna. Johannes gjorde det klart att han själv i sitt hem inte skulle ha någon som inte hade Gud och som inte var ”av vår sort”.

Skriftenligt sett blev en person som vägrade att erkänna Guds församling mera ansvarig än de som befinner sig i världen. Varför det? Jo, Paulus visade att de kristna i den romerska världen dagligen var i kontakt med otuktsmän, utpressare och avgudadyrkare. Men han sade att de kristna måste ”sluta upp att vara i sällskap med någon så kallad broder” som återgick till ett ogudaktigt handlingssätt. (1 Korintierna 5:9—11) Petrus konstaterade likaledes att de som hade ”kommit undan världens befläckelser” men sedan återgått till sin tidigare levnadskurs var lika en sugga, som återvände till smutsen. (2 Petrus 2:20—22) Johannes gav således harmonierande råd, när han ledde de kristna till att inte ta emot i sina hem någon som uppsåtligt gått ut från dem. — 2 Johannes, vers 10.

Johannes tillfogade: ”Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar.” (2 Johannes, vers 11) Johannes använde här det grekiska ordet för hälsning, khai′ro, i stället för ordet a•spa′zo•mai, som förekommer i vers 13

fortsättning följer....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in