2009-03-10, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det kan jag svara på.
Jäg kände flera personer som var kritiska till uträkningarna om 1975.
Och de sågs som omogna, obekväma, dåligt umgänge!
Någon fick tom höra att h-n hädade, när h-n sa att h-n inte trodde på 1975.

De var inte lojala mot slaven.

Själv ställde jag en gång den, i mina egna ögon, oskyldiga frågan: Hur kan man veta att den 7-dagen är exakt 7000 år, och att de sista 1000 åren skulle vara vikta åt 1000-års-riket.

Svaret var att det var väl tydligt och klart att det var så!

Jodå, jag vet att det vittnet nog hade fått sig en rejäl uppsträckning, Eller rentav blivit uteslutet. Ville kolla om vår lilla Bitch visste. Och kunde förklara varför det var så om det det inte var fråga om en regelrätt profetia. En falsk, dessutom.
Citera
2009-03-10, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
När jag citerar här så är jag alltid noga med att göra det direkt från litteraturen, jag har det mesta. Och JV vägrar ju att läsa länkar som de kan misstänka är avfälliga.

Men eftersom jag inte tror att du har sådan problem så lägger jag in en länk i stället:

http://www.christerjohansson.se/JV/1975/innehall.htm

Jag har inga problem med länkar, nej. Det är så skönt att få tänka själv!
Citera
2009-03-10, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Ja vad sa JV egentligen om 1975? Den ansedda tidningen Time skrev en artikel om vad VT:s dåvarande president Knorr sade från podiet vid en sammankomst i usa 1969. Intressant läsning. Kul med ett opartiskt referat eller hur?

"In fact, they fully expect the cataclysm of Armageddon within the next few years. The latest calculations of this energetic, eschatology-minded sect date the end of the world in autumn, 1975."

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,901074-1,00.html

Ser man på. Vad tycker du om det här, BattleBitch?
Citera
2009-03-10, 16:16
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ser man på. Vad tycker du om det här, BattleBitch?

Är inte du utesluten?
Skaffa dig ett liv då istället för att tracka JV, du är bara sååå tragisk att läsa ska du veta. Du befäster bara mina tankar om avfällingar ... FY FÖR!!
Citera
2009-03-10, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Är inte du utesluten?
Skaffa dig ett liv då istället för att tracka JV, du är bara sååå tragisk att läsa ska du veta. Du befäster bara mina tankar om avfällingar ... FY FÖR!!

Nej, jag är inte utesluten. Det har ju däremot du varit, om jag minns rätt.
Citera
2009-03-10, 16:19
Bannlyst
Citat:
Är inte du utesluten?

Förresten, kallar du mig tragisk? Jag som vill, får och kan tänka själv är alltså den tragiska?

Så fort du inte har svar på frågor blir du aggressiv. Svara i stället, vad säger du om beviset som Schabo-labo lade fram? Eller är Time avfällingar?
Citera
2009-03-10, 16:22
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Nej, jag är inte utesluten. Det har ju däremot du varit, om jag minns rätt.

Så vad gjorde du ute i tjänsten då? Döpt eller inte då är du en Avfälling...
Välkommen på "ignorera listan"...

Citat:
Nej, man tror inte att internet är Satans påfund. Däremot varnar man för farorna med att chatta för mycket, risken med att stöta på "avfällingar" på internet osv.

När du berättar om födelsedags"firandet" kommer jag ihåg en lite rolig händelse från när jag var "ute i tjänsten" (har varit vittne, dock ej döpt). Jag och en "syster" var ute och knackade dörr, klädda i klänning/kjol som brukligt är när kvinnliga vittnen går i tjänsten. När vi kom till en dörr slängdes den upp på vid gavel och en man utbrast glatt "Hej och välkomna!" och bjöd oss stiga in. Detta var ju inte ett allt för vanligt mottagande, så vi klev försiktigt in.

Det visade sig vara ett födelsedagskalas i full gång, mannen trodde vi var inbjudna gäster!

Det blev inga sura miner, missförståndet utreddes snabbt och vi gick vidare.
Citera
2009-03-10, 16:25
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Förresten, kallar du mig tragisk? Jag som vill, får och kan tänka själv är alltså den tragiska?

Så fort du inte har svar på frågor blir du aggressiv. Svara i stället, vad säger du om beviset som Schabo-labo lade fram? Eller är Time avfällingar?

Att en tidning skriver om JV, är det bevis för att JV har gått ut med ett datum

Nu får du ju skärpa dig.... Lögnare är vad du och alla andra är som påstår att Jehovas vittnen gått ut med datum för harmageddon!!!

Nu får det vara nog.
Citera
2009-03-10, 16:27
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Vid sammankomsten som hölls i Baltimore i Maryland höll F. W. Franz det avslutande talet. Han började med att säga: ”Alldeles innan jag gick upp på podiet kom en ung man fram till mig och sade: ’Säg mig, vad betyder det här med 1975?’” Broder Franz hänsyftade sedan på de många frågor som hade uppstått om huruvida det som stod i den nya boken betydde att Harmageddon skulle vara över och Satan vara bunden år 1975. Han slog fast: ”Det skulle kunna vara så. Men vi säger inte att det är så. Allting är möjligt för Gud. Men vi säger inte att det är så. Och måtte ingen av er precisera sig och säga att något bestämt skall hända från nu och fram till år 1975. Men den avgörande punkten i allt detta, kära vänner, är: Tiden är kort. Tiden håller på att rinna ut — det råder inget tvivel om det.”

*"Vakttornet för 15*november 1976 framhölls det hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt, och så hette det vidare: ”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.

Lustigt att du väljer att citera Franz när han i sin bok Samvetskris skriver om denna tid så talar han inte om ett förskjutande av ansvar utan om ett förnekande av misstag:
Citat:
”Det hade tagit nästan fyra år för organisationen att genom sin administration slutligen erkänna att den hade tagit miste, att den under ett helt decennium hade byggt upp falska förhoppningar. Inte så att ett så rättframt, men sannfärdigt uttalande kunde göras. Vad som än skrevs måste vara acceptabelt för den styrande kretsen som helhet för att kunna publiceras. Jag vet, därför att jag tilldelades uppgiften att skriva uttalandet, och liksom i tidigare fall måste jag låta mig vägledas – inte av vad jag hade velat säga eller ens av vad jag trodde att bröderna behövde höra – utan av vad som kunde sägas för att bli godkänt av två tredjedelar av den styrande kretsen när det förelades den.”
(Crisis of Conscience, sid. 212)
Citera
2009-03-10, 16:29
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Är inte du utesluten?

Där var argumenten slut, och istället för att acceptera att kunskaperna om den egna sekten var otillräckliga går man till personangrepp.

Du är dig lik, Battle. Bättre fly än illa fäkta, right?
Citera
2009-03-10, 16:33
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Visst har jag frågat dig innan... men jag kan inte hitta det nu. Har du varit JV?
Nej.
Citera
2009-03-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Lustigt att du väljer att citera Franz när han i sin bok Samvetskris skriver om denna tid så talar han inte om ett förskjutande av ansvar utan om ett förnekande av misstag: (Crisis of Conscience, sid. 212)

Ett påpekande i all välmening:
F.W. Franz, som citeras är inte samme Franz som skrivit "Samvetskris"
F.W. Franz var Sällskapets president, och farbror till Ray Franz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in