2009-03-10, 14:07
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det finns otaliga artiklar från denna tid som pekar ut år 1975.

Dessutom otaliga tabeller, som visar att 1975 hade 6000 år gått sedan människorna skapades.
OCH att de sista tusen åren av Guds sjunde dag (på 7000 år), var vikta för 1000-årsriket.
I dessa tabeller fanns inte rum för någon annan tolkning. Harmageddon måste komma 1975, för att få plats med 1000-årsriket!

OM nu Sällskapets syfte inte var att säga att Harmageddon skulle komma 1975, vad var då deras syfte med dessa artiklar, tabeller och uträkningar??

Och varför har den då så viktiga 1975-läran helt tystats ner?

Som sagt, jag minns denna tid tydligt!

Motbevisa mig istället för att svamla!
Citera
2009-03-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Tja, jag tycker nog tvärtom, eftersom det är jag som kommer med fakta, så är det du som får försöka motbevisa mig!
Citera
2009-03-10, 14:36
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Men inte sååå gammal.
Det är bara 1975 som jag personligen minns, inte 1925 eller 1914 om du trodde det!

Men jisses. Du minns något som skedde två år innan jag föddes. Ergo, you old, woman!

Jag har en krypande känsla av att du nog jäklar minns både 1925 och 18... ska sluta nu.
Citera
2009-03-10, 14:41
Medlem
BattleBitchs avatar
*raderad*ork int*
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-10 kl. 14:44.
Citera
2009-03-10, 14:51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

En liten text från -68 kanske?
http://www.strictlygenteel.co.uk/booklets/approaching.html

Här kan du köpa hela -69 års Vakna!. Kika på numret från 22 maj, sidan 15.
Där står att läsa om att mänsklig existens inte skulle komma att fortgå länge nog för att dåtidens unga skulle hinna bli äldre; världssystemet skulle upphöra "inom några år". Unga Vittnen uppmanades att inte bry sig om högre utbildning av detta skäl.

inte speciellt klyftigt, då de som var unga -69 HAR hunnit bli gamla, vissa har redan hunnit få barnbarn, och så har de struntat i högre utbildning och är fattiga som "rikets sal-råttor".

Mer exakt står det så här: If you are a young person, you also need to face the fact that you will never grow old in this present system of things. Why not? Because all the evidence in fulfillment of Bible prophecy indicates that this corrupt system is due to end in a few years. Of the generation that observed the beginning of the 'last days' in 1914, Jesus foretold:'This generation will by no means pass away until all these things occur.' Therefore, as a young person, you will never fulfill any career that this system offers.

Det jävliga är att de gjorde ett uttalande till, 1984, där de sa - lite mer försiktigt denna gång - att det fanns indikationer på att världen skulle gå under innan 1900-talet tog slut. Vi är nio år förbi den gränsen, no end in sight.

Med allt detta domedagspredikande, är inte de äldste i Brooklyn att likna vid profeter? Och vad hade Jesus att säga om sådana?
Citera
2009-03-10, 15:08
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
En liten text från -68 kanske?
http://www.strictlygenteel.co.uk/booklets/approaching.html

Här kan du köpa hela -69 års Vakna!. Kika på numret från 22 maj, sidan 15.
Där står att läsa om att mänsklig existens inte skulle komma att fortgå länge nog för att dåtidens unga skulle hinna bli äldre; världssystemet skulle upphöra "inom några år". Unga Vittnen uppmanades att inte bry sig om högre utbildning av detta skäl.

inte speciellt klyftigt, då de som var unga -69 HAR hunnit bli gamla, vissa har redan hunnit få barnbarn, och så har de struntat i högre utbildning och är fattiga som "rikets sal-råttor".

Mer exakt står det så här: If you are a young person, you also need to face the fact that you will never grow old in this present system of things. Why not? Because all the evidence in fulfillment of Bible prophecy indicates that this corrupt system is due to end in a few years. Of the generation that observed the beginning of the 'last days' in 1914, Jesus foretold:'This generation will by no means pass away until all these things occur.' Therefore, as a young person, you will never fulfill any career that this system offers.

Det jävliga är att de gjorde ett uttalande till, 1984, där de sa - lite mer försiktigt denna gång - att det fanns indikationer på att världen skulle gå under innan 1900-talet tog slut. Vi är nio år förbi den gränsen, no end in sight.

Med allt detta domedagspredikande, är inte de äldste i Brooklyn att likna vid profeter? Och vad hade Jesus att säga om sådana?

Återigen, jag ser inga profetior med datum som ni har talat om. Ljuger ni för mig?
Citera
2009-03-10, 15:11
Bannlyst
Självklart var det meningen att man skulle tro att Harmageddon skulle komma 1975. Som sagt, alla tabeller och uträkningra syftade till just detta. BattleBitch, varför skulle man, om man var ung runt 1968, inte räkna med att bli gammal i den här ordningen? Vad menar man med "några få år"?

Jo, styrande kretsen profeterade om 1975, och när 1975 passerade utan att något Harmageddon kom, och folk hade sålt sina hus helt i onödan, då bad man förstår om ursäkt, medgav att man gjort falska förutsägelser och erkände sina misstag?

Knappast...I stället skyllde man på de enskilda vittnena, sa att de "tolkat fel"!

Det kan inte varit lätt att vara vittne då, hade man inte tolkat de falska förutsägelserna som det var tänkt hade man blivit utesluten, och när man tolkade dem rätt var man ett pucko...

BattleBitch: Att du anklagar Gitte, som var med och minns vad som sades 1975, för att ljuga är ju rent otroligt. Var var du 1975? Hörde du talen från podierna?

Jag var inte med på några möten då, jag var endast 5 år gammal och hade inget med JV att göra. Men jag tror mer på Gitte än Sällskapets undanflykter.

Tänk om Sällskapet kunde säga "Vi erkänner. Vi profeterade falskt." Vilken respekt de skulle åtnjuta. Men det är väl bättre att ljuga och försöka sopa saker under mattan. Tur att de gamla publikationerna finns kvar, så att man själv kan se att Sällskapet var (är?) falska profeter...
Citera
2009-03-10, 15:16
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Självklart var det meningen att man skulle tro att Harmageddon skulle komma 1975. Som sagt, alla tabeller och uträkningra syftade till just detta. BattleBitch, varför skulle man, om man var ung runt 1968, inte räkna med att bli gammal i den här ordningen? Vad menar man med "några få år"?

Jo, styrande kretsen profeterade om 1975, och när 1975 passerade utan att något Harmageddon kom, och folk hade sålt sina hus helt i onödan, då bad man förstår om ursäkt, medgav att man gjort falska förutsägelser och erkände sina misstag?

Knappast...I stället skyllde man på de enskilda vittnena, sa att de "tolkat fel"!

Det kan inte varit lätt att vara vittne då, hade man inte tolkat de falska förutsägelserna som det var tänkt hade man blivit utesluten, och när man tolkade dem rätt var man ett pucko...

BattleBitch: Att du anklagar Gitte, som var med och minns vad som sades 1975, för att ljuga är ju rent otroligt. Var var du 1975? Hörde du talen från podierna?

Jag var inte med på några möten då, jag var endast 5 år gammal och hade inget med JV att göra. Men jag tror mer på Gitte än Sällskapets undanflykter.

Tänk om Sällskapet kunde säga "Vi erkänner. Vi profeterade falskt." Vilken respekt de skulle åtnjuta. Men det är väl bättre att ljuga och försöka sopa saker under mattan. Tur att de gamla publikationerna finns kvar, så att man själv kan se att Sällskapet var (är?) falska profeter...

Jag har föräldrar & många, många vänner som var med då så jag litar på dom mer än på Gitte.

Men snälla, dom har inte profeterat. Än mindre falskt! Vad är så svårt att förstå??

Se även nedan vad som står... Men det kanske blir lite svårt då ni uppenbarligen inte vill förstå. Då hjälper det inte med hur mycket fakta o bevis jag än lägger upp!

Citat:
Jehovas vittnen hade länge haft uppfattningen att Kristi tusenåriga styre skulle följa på 6.000 år av människans historia. Men när skulle 6.000 år av människans existens sluta? Boken Evigt liv i Guds söners frihet, som gavs ut (på engelska) vid en serie områdessammankomster år 1966, pekade på året 1975. Redan vid sammankomsten blev det många diskussioner om året 1975, allteftersom bröderna började undersöka innehållet i den nya boken.

Vid sammankomsten som hölls i Baltimore i Maryland höll F. W. Franz det avslutande talet. Han började med att säga: ”Alldeles innan jag gick upp på podiet kom en ung man fram till mig och sade: ’Säg mig, vad betyder det här med 1975?’” Broder Franz hänsyftade sedan på de många frågor som hade uppstått om huruvida det som stod i den nya boken betydde att Harmageddon skulle vara över och Satan vara bunden år 1975. Han slog fast: ”Det skulle kunna vara så. Men vi säger inte att det är så. Allting är möjligt för Gud. Men vi säger inte att det är så. Och måtte ingen av er precisera sig och säga att något bestämt skall hända från nu och fram till år 1975. Men den avgörande punkten i allt detta, kära vänner, är: Tiden är kort. Tiden håller på att rinna ut — det råder inget tvivel om det.”

Under åren efter 1966 handlade många av Jehovas vittnen i överensstämmelse med andan i detta råd. Det publicerades emellertid andra uttalanden i denna fråga, och vissa av dem var av allt att döma mer uttryckliga än som var tillrådligt. Detta erkändes i Vakttornet för 15 juli 1980* (sidan 9). Men Jehovas vittnen fick också rådet att i första hand koncentrera sig på att göra Jehovas vilja och inte fixera sig vid tidpunkter och förväntningar om en tidig räddning.

I boken ”Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig” (utgiven på engelska år 1963) sades det: ”Det är till ingen nytta att använda bibelkronologin för att spekulera i fråga om tidpunkter som ännu ligger framför oss på tidens ström. — Matt. 24:36.”

*"Vakttornet för 15*november 1976 framhölls det hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt, och så hette det vidare: ”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.

-------------------------------------------------------------------------
Jag får inte citera hela artikeln för då flippar FB ut för att det är för stort!
Citera
2009-03-10, 15:16
Medlem
Hur kan det vara så att man som JV ser detta svart på vitt...från Styrande kretsen...och inte tar misstaget till sig?? Kan det vara så att allt man lagt sitt liv på ruckas? Alla förhoppningar för framtiden...sanningen man alltid varit så säker på... Det kan nog bli för tufft för många.
Citera
2009-03-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Men jisses. Du minns något som skedde två år innan jag föddes. Ergo, you old, woman!

Jag har en krypande känsla av att du nog jäklar minns både 1925 och 18... ska sluta nu.

Då är du på ålder med mina barn.

Visst är jag gammal!

Men även om jag inte minns 1925, så har jag hört många berättelser om hur det var då, från människor som var med vid den tiden.
Citera
2009-03-10, 15:32
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Då är du på ålder med mina barn.

Visst är jag gammal!

Men även om jag inte minns 1925, så har jag hört många berättelser om hur det var då, från människor som var med vid den tiden.

Jag med, ett gäng 1900-or och så mina farföräldrar. Jag har ju som sagt också vittnen i släkten, och de äldre versionerna berättade hur de faktiskt trodde världen skulle gå under både -25 och -75.
Citera
2009-03-10, 15:34
Bannlyst
Citat:
Jag har föräldrar & många, många vänner som var med då så jag litar på dom mer än på Gitte.

Men snälla, dom har inte profeterat. Än mindre falskt! Vad är så svårt att förstå??

Se även nedan vad som står... Men det kanske blir lite svårt då ni uppenbarligen inte vill förstå. Då hjälper det inte med hur mycket fakta o bevis jag än lägger upp!

Du litar mer på dina föräldrar och vänner än vad som står i Sällskapets litteratur också?

Varför skulle en ung människa år 1969 inte räkna med att bli gammal i den här ordningen? Varför var det onödigt att skaffa sig utbildning? Vad menas med några få år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in