2009-04-03, 13:32
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vore det inte både enklare och ärligare att erkänna det vi alla inser?

Nämligen att du inte har hittat en enda länk på det du påstår!

Jag står inte ut med din pissiga attityd längre! Trampa på nån annan!

Det är uppenbart att du måste göra det för att må bra, annars hade du aldrig skrivit som du gör....

Citat:
I annat fall hade du varit ytters villig att presentera det som inte bara hade varit till gagn för dig, utan framförallt till gagn för din organisation.

Fel, jag skiter i vad du tycker eller tror.
Jag behöver inte bevisa någon för någon mer än mig själv, när jag har gjort det är jag nöjd.

Du får leta själv efter dina svar...
Men det är du uppenbarligen för lat för att göra...

Citat:
Inte ens organisationen har ju mycket att komma med i den vägen, så tänk vilken hjälp de kunde ha av dig!
Citera
2009-04-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Varför måste jag det! Jag har inget behov av att ni skall tro mig...
Jag googlade och hittade sidor som trodde på det, har inte den blekaste om hur jag hittade dit.... Den som vill hitta får googla själv. Hur svårt kan det vara att förstå!!!

Då får du väl anstränga dig lite vettja ...

Jag har googlat.
De sidor som du talar om är alla relaterade till JV
Utom ett par sidor av någon ensam amatör som vill svara på bibelfrågor.

Men vid närmare koll visade det sig att det var en annan händelse som han förlade till 607.
Inte samma åsikt som JV alltså.
Citera
2009-04-03, 13:51
Medlem
Citat:

Det är uppenbart att du måste göra det för att må bra, annars hade du aldrig skrivit som du gör....

Jag behöver inte bevisa någon för någon mer än mig själv, när jag har gjort det är jag nöjd.

Jag har absolut inte något behov av att trampa på någon.

Det var du som självsäkert påstod att det finns fler som tror som JV ang 607.

Och att jag hade visst det om jag hade studerat ämnet.

Ett sådant uttalande kräver faktiskt att du kan bevisa det du säger.

Vad gör du om du möter den här invändningen i tjänste.

Säger du då att: Jag står inte ut med din pissiga attityd längre! Trampa på nån annan!

Tack, Jag har hittat mina svar.
Senast redigerad av Gitte 2009-04-03 kl. 14:02.
Citera
2009-04-03, 14:56
Medlem
Golachabs avatar
Måste säga att jag är lite konfunderad över Jehovas vittnen och dess medlemmar. Utan att dra upp namn här så visar de en väldigt stor skillnad i hur de beter sig mot andra människor. Jag hade alltid trott att de mer eller mindre är stöpta i samma form och då blivit harmlösa, trevliga människor, lite försynta på gränsen till menlösa (vi pratar individ-nivå nu), men ser nu att de är som alla andra förutom att förkärleken att döma andra människor som inte delar tron för vissa av dess anhängare är så pass att de visar ren fientlighet.
Citera
2009-04-03, 16:13
Medlem
Citat:
Varför måste jag det! Jag har inget behov av att ni skall tro mig...
Jag googlade och hittade sidor som trodde på det, har inte den blekaste om hur jag hittade dit.... Den som vill hitta får googla själv. Hur svårt kan det vara att förstå!!!

Då får du väl anstränga dig lite vettja ...

Det är inte det saken gäller...att vi ska tro dig.

Saken gäller att om man påstår en sak så säkert så tar man med stöd för det i det man skriver.
Speciellt när folk ber om det, speciellt när du är ett JV -som ska vittna om sanningen.
Sen utifrån det får folk tro vad de vill.

Att du helt plötsligt backar och oxå blir aggressiv när andra vill se vad som finns att ta fram...ja då faller din trovärdighet.
Du kan ju inte göra så i tjänsten från dörr till dörr.

Jag har oxå letat lite efter svar på detta (607) men inte hittat ngt annat än det JV har i sina publikationer.
Jag frågade äldste om det för ett gäng år sen och det jag fick va ngn kopierad sida ur ngn av sällskapets litteratur.

Sen har andra JV bara sagt det jag skrivit tidigare, att det handlar om tro eftersom det inte finns historiskt oklanderliga bevis.

Att folk inte håller med dig eller att de ifrågasätter dig ska du ju inte bry dig om...om du har din sanning helt klar för dig.
Att du blir arg visar snarare på att du inte känner att du har svaren. Så tolkar jag det iaf, för det kan jag till del känna igen mig i.

Du behöver inte heller ha alla svar bara för att du är ett JV.
Och tron ska egentligen bygga på "inte det man ser utan det man inte kan se".
Citera
2009-04-03, 16:17
Medlem
Citat:

Ursäkta att jag lägger mig i detta ditt svar till Gitte...

Men det hon har gjort är att be dig komma med xempel på fler som tror på 607.
Hon har visserligen frågat efter det mer än en gång, vilket kan låta tjatigt för dig...men varför har hon frågat flera ggr?
För att hon fått svar?? Neeee....

Och det där med lat vet jag väl inte om det kom från rätt person, i det här fallet iaf.

Jag måste bara säga att jag inte tycker att ngn har trampat på dig i den här frågan.
Citera
2009-04-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Måste säga att jag är lite konfunderad över Jehovas vittnen och dess medlemmar. Utan att dra upp namn här så visar de en väldigt stor skillnad i hur de beter sig mot andra människor. Jag hade alltid trott att de mer eller mindre är stöpta i samma form och då blivit harmlösa, trevliga människor, lite försynta på gränsen till menlösa (vi pratar individ-nivå nu), men ser nu att de är som alla andra förutom att förkärleken att döma andra människor som inte delar tron för vissa av dess anhängare är så pass att de visar ren fientlighet.

Håller tyvärr med dig.
Citera
2009-04-03, 16:20
Medlem
Golachabs avatar
För mig som inte är bibeltroende alls, varför är årtalet 607 eller vad nu som är det korrekta så viktig? Jag menar, mycket annat som står i bibeln finns det ju inte några historiska belägg för, som utdrivningen ur Egypten t ex.
Citera
2009-04-03, 16:23
Medlem
Citat:
För mig som inte är bibeltroende alls, varför är årtalet 607 eller vad nu som är det korrekta så viktig? Jag menar, mycket annat som står i bibeln finns det ju inte några historiska belägg för, som utdrivningen ur Egypten t ex.

Därför att hela tron om de yttersta dagarna för den här världen grundas och räknas ut från år 607.

År 1914 som JV menar är början på de sista dagarna kommer ur det hela.
Citera
2009-04-03, 17:22
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit upp alla länkar! Eller tror du att jag kan dom utantill?

Jag har googlat och sökt vidare från länkar till sajter osv...
Jag har har varken tid eller intresse att leta fram något, för när man har lagt ner en halv dag på vissa grejer som man presenterar på forumet så får man bara skit tillbaka... Jag gör inte det längre!

Visst finns det sajter som argumenterar för 607. Ingen har sagt något annat. Frågan är bara hur oberoende de är.

När jag skriver in 607 och jerusalem på google så är den allra första sajt som kommer upp

http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/

Den tycks alltså vara välbesökt.
Den ser först ut att vara en bra genomarbetad sajt men man upptäcker omgående att den är skriven av ett JV.Under introduktionen står det

"Why is this date so important to Jehovah's Witnesses, why is the favourite point-of-attack for apostates, and what is the fuss about the 587 BCE date?"

apostate = avfälling är ett nedvärderande favorituttryck som JV använder om avhoppare från organisationen

En annan sajt som finns högt upp på listan är

http://thetruthaboutthetruthaboutthetruth.blogspot.com/2005/11/jerusalems-destruction-587-or-607.html

Redan i andra stycker faller dess trovärdighet ihop.

"Jehovah's Witnesses agree with secular historians that 539BCE is the year in which Babylon was conquered by Medo-Persia. There is so much evidence that it is called an absolute date and there is no Biblical evidence that would contradict this date."

Här gör sajten exakt samma fel som Sällskapet gör.Den använder forskarnas ord om att 539 är ett historiskt fastställt årtal samtidigt som den ignorerar att samma forskare anser att 587 är ett ännu starkare bevisat årtal med hjälp av precis samma källor som används för att fastställa 539.

En annan sak som snabbt avslöjar dessa sajter som partsinlagor från JV är språkbruket. JV har en unik vokabulär som man kallar för det "teokratiska språket". När man granskar dessa sajter så ser man lätt exempel på dessa uttryck som är så typiska för JV. Så ingen ifrågasätter att det inte finns sajter som argumenterar för 607. Det som ifrågasätts är dessa sajters oberoende och objektivitet.
Citera
2009-04-03, 17:52
Medlem
Tack för det Kalten, ska ut och kolla lite på de där länkarna.
Citera
2009-04-04, 03:02
Bannlyst
Citat:

Jag förstår att det kan verka så, och vissa JV kanske inte är de bästa "ambassadörerna" för Sällskapet. Samtidigt har jag viss förståelse för att man som JV kan känna sig extremt motarbetad och "påhoppad", man vill ju sina medmänniskor väl och så vill ingen lyssna. Kunde få samma känsla när jag kände mig motarbetad som nyblivet vittne...

Det är naturligtvis ingen ursäkt, men kanske en förklaring. Och som du ser är inte alla vittnen här sådana, Leviticus t ex är ju en mycket ödmjuk och sansad "broder" som är lätt att prata med och som verkligen inte visar någon fientlighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in