2009-03-10, 10:34
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Har ju visat ett par vakttornetcitat jag också, men läsandet är tydligen väldigt selektivt.
Verkligen.
Citera
2009-03-10, 10:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det ni visar är inte kärlek, det är förakt. Lär av Jesus vad kärlek är.

Visst lärde han ut kärlek, man han lärde även ut vad han tyckte om fariseérna, hycklarna och de som påstod sig tjäna Gud, dom "gulli gullade" han inte med.
Jesus sa flera gånger "Ve er, skriftlärda och fariséer, hycklare"

Matteus 15:3-9 Till svar sade han[Jesus] till dem: ”Och ni, varför överträder ni Guds bud på grund av er tradition? Gud har till exempel sagt: ’Ära din far och din mor’; och: ’Den som förolämpar far eller mor, han skall sluta i döden.’ Men ni säger: ’Vemhelst som säger till sin far eller mor: ”Vad jag än har, som du kunde få nytta av genom mig, är en gåva tillägnad Gud”,*han behöver inte alls ära sin far.’ Och så har ni gjort Guds ord ogiltigt på grund av er tradition.*Ni hycklare, träffande profeterade Jesaja om er när han sade:*’Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta håller sig långt borta från mig. Förgäves fortsätter de att dyrka mig, eftersom de som lärosatser lär ut människobud.’

Johannes 2:13-17 Nu var judarnas påsk nära, och Jesus gick upp till Jerusalem.*Och i templet fann han dem som sålde nötkreatur och får och duvor och dem som satt där och växlade mynt.*Och sedan han gjort en piska av rep drev han ut dem alla ur templet med deras får och nötkreatur, och han slog ut penningväxlarnas mynt och stötte omkull deras bord. Och till dem som sålde duvor sade han: ”Ta bort detta härifrån! Sluta upp med att göra min Faders hus till ett marknadshus!” Hans lärjungar drog sig till minnes att det står skrivet: ”Nitälskan för ditt hus skall förtära mig.”
Citera
2009-03-10, 10:43
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Att slutet skulle komma var det ingen tvekan om det framkommer i klartext i detta Vakna från 22 maj 1969, s.15 (amerikansk utgåva);

Några få år - klart och tydligt.

"Några få år" ... Men ännu inget datum!
Plus att du har gjort misstaget att rycka få väl valda meningar ur en av våra tidskrifter som avfällingarna gör, när dom inte vill ha med hela artikeln.
Varför? Jo därför att då faller alla deras lögner!
Citera
2009-03-10, 10:55
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
2 Johannes 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

Vilken lära tror du Johannes menar? Den han nämner i vers 7 eller den som ni vittnen har hittat på?

Citat:
2 Thessalonikerna 3:14 Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må
skämmas.

"Men betrakta honom som en broder" står antyder slutet på den versen. Du hejar väl på och pratar med dina bröder?

Citat:
2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte
enligt den tradition som ni mottog från oss.

Vad menar Paulus för traditioner?

Citat:
Romarna 16:17 Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat;
undvik dem.

Frågar igen. Vilken lära tror du Paulus menar?

Citat:
1 kor.5: 9-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare
eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan.

Det står inte att du inte får prata med eller heja på en sån.
Citera
2009-03-10, 10:59
Medlem
fotos avatar
Citat:
Visst lärde han ut kärlek, man han lärde även ut vad han tyckte om fariseérna, hycklarna och de som påstod sig tjäna Gud, dom "gulli gullade" han inte med.
Jesus sa flera gånger "Ve er, skriftlärda och fariséer, hycklare"

Matteus 15:3-9 Till svar sade han[Jesus] till dem: ”Och ni, varför överträder ni Guds bud på grund av er tradition? Gud har till exempel sagt: ’Ära din far och din mor’; och: ’Den som förolämpar far eller mor, han skall sluta i döden.’ Men ni säger: ’Vemhelst som säger till sin far eller mor: ”Vad jag än har, som du kunde få nytta av genom mig, är en gåva tillägnad Gud”,*han behöver inte alls ära sin far.’ Och så har ni gjort Guds ord ogiltigt på grund av er tradition.*Ni hycklare, träffande profeterade Jesaja om er när han sade:*’Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta håller sig långt borta från mig. Förgäves fortsätter de att dyrka mig, eftersom de som lärosatser lär ut människobud.’

Johannes 2:13-17 Nu var judarnas påsk nära, och Jesus gick upp till Jerusalem.*Och i templet fann han dem som sålde nötkreatur och får och duvor och dem som satt där och växlade mynt.*Och sedan han gjort en piska av rep drev han ut dem alla ur templet med deras får och nötkreatur, och han slog ut penningväxlarnas mynt och stötte omkull deras bord. Och till dem som sålde duvor sade han: ”Ta bort detta härifrån! Sluta upp med att göra min Faders hus till ett marknadshus!” Hans lärjungar drog sig till minnes att det står skrivet: ”Nitälskan för ditt hus skall förtära mig.”

Jesus stötte aldrig bort någon som kom till Honom. Vad för fruktansvärt den människan än hade gjort. Tänk på det innan du börjar jämföra dig med Honom.
Citera
2009-03-10, 11:01
Medlem
BattleBitchs avatar
”Säg mig, vad betyder det här med 1975?”

Jehovas vittnen hade länge haft uppfattningen att Kristi tusenåriga styre skulle följa på 6.000 år av människans historia. Men när skulle 6.000 år av människans existens sluta? Boken Evigt liv i Guds söners frihet, som gavs ut (på engelska) vid en serie områdessammankomster år 1966, pekade på året 1975. Redan vid sammankomsten blev det många diskussioner om året 1975, allteftersom bröderna började undersöka innehållet i den nya boken.

Vid sammankomsten som hölls i Baltimore i Maryland höll F. W. Franz det avslutande talet. Han började med att säga: ”Alldeles innan jag gick upp på podiet kom en ung man fram till mig och sade: ’Säg mig, vad betyder det här med 1975?’” Broder Franz hänsyftade sedan på de många frågor som hade uppstått om huruvida det som stod i den nya boken betydde att Harmageddon skulle vara över och Satan vara bunden år 1975. Han slog fast: ”Det skulle kunna vara så. Men vi säger inte att det är så. Allting är möjligt för Gud. Men vi säger inte att det är så. Och måtte ingen av er precisera sig och säga att något bestämt skall hända från nu och fram till år 1975. Men den avgörande punkten i allt detta, kära vänner, är: Tiden är kort. Tiden håller på att rinna ut — det råder inget tvivel om det.”

Under åren efter 1966 handlade många av Jehovas vittnen i överensstämmelse med andan i detta råd. Det publicerades emellertid andra uttalanden i denna fråga, och vissa av dem var av allt att döma mer uttryckliga än som var tillrådligt. Detta erkändes i Vakttornet för 15 juli 1980* (sidan 9). Men Jehovas vittnen fick också rådet att i första hand koncentrera sig på att göra Jehovas vilja och inte fixera sig vid tidpunkter och förväntningar om en tidig räddning.

I boken ”Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig” (utgiven på engelska år 1963) sades det: ”Det är till ingen nytta att använda bibelkronologin för att spekulera i fråga om tidpunkter som ännu ligger framför oss på tidens ström. — Matt. 24:36.”

*"Vakttornet för 15*november 1976 framhölls det hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt, och så hette det vidare: ”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.

-------------------------------------------------------------------------
Jag får inte citera hela artikeln för då flippar FB ut för att det är för stort!
Citera
2009-03-10, 11:02
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Jesus stötte aldrig bort någon som kom till Honom. Vad för fruktansvärt den människan än hade gjort. Tänk på det innan du börjar jämföra dig med Honom.

Det stod att han "drev ut" folk ur templet.
Citera
2009-03-10, 11:08
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Vilken lära tror du Johannes menar? Den han nämner i vers 7 eller den som ni vittnen har hittat på?
Läran Bibeln lär ut, den Jesus talade om. Den som jag anser att JV är närmast av alla religioner att följa, ja!

Citat:
"Men betrakta honom som en broder" står antyder slutet på den versen. Du hejar väl på och pratar med dina bröder?

Jag har bröder o systrar som är uteslutna...

Citat:
Vad menar Paulus för traditioner?

Frågar igen. Vilken lära tror du Paulus menar?

Se svaren högst upp.

Här nedan ser du mina kommentarer till Skriftställena.

Citat:
Jag håller inte med, därför har jag flikat in hur jag ser på det!

2 Johannes 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

-Dvs, om någon inte vill vara JV längre och har lämnat den tron så ska vi inte ta emot den i våt hem.

2 Thessalonikerna 3:14
Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas.

-Om någon(står inte broder ) inte är lydig så skall vi sluta umgås...

2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte enligt den tradition som ni mottog från oss.

-En broder som vandrar oordentligt skall v dra oss bort ifrån. När man gör den handlingen så bli Brodern utesluten, och är då inte längre broder. Men först måste vi dra oss bort i från brodern!

Romarna 16:17
Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.

-Dem, kan med andra ord vara bröder, fd bröder och allmänna motståndare till sanningen.

1 Kror.5:5 överlämnar en sådan man åt Satan till köttets undergång, för att anden skall bli räddad på Herrens dag.

-Överlämna till Satan, om man gör det så visar det klart att personen inte kan vara en del av Guds organisation samtidigt. Eller hur?

1 kor.5: 9-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan.*För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför, medan Gud dömer dem som är utanför? ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.”

-Kallas broder. Ja precis, det är en som kallats broder, han ska man avlägsna ur församlingen. Rätt solkart?

1 Tim. 1:19,20 *i det att du har tro och ett gott samvete, vilket några har skjutit åt sidan och därigenom lidit skeppsbrott i sin tro. *Till dem hör Hymenẹus och Alexander, och jag har överlämnat dem åt Satan, för att de genom tuktan skall lära sig att inte häda.

-Visar att när det är illa o personen inte ångrar sig så måste de tuktas och uteslutas, o därmed lämnas åt Satan...

Titus 3:10,11 10
*En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning, eftersom du vet att en sådan har vänts bort från vägen och syndar och har dömt sig själv.

-Här visar det att man först skall varna personen, dvs uppmuntra personen att ångra sig. Går det inte så finns det bara en väg o det är uteslutning...

1 Tim.5:20 Dem som bedriver synd skall du tillrättavisa inför allas ögon, för att också de andra skall känna fruktan

-Rätt hårt, men för att visa hur allvarligt det verkligen är så skall det bli allmänt känt att personen har tillrättavisats även om den ångrat sig.
Citera
2009-03-10, 11:11
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Hur tycker du att en sann Kristen församling skall vara?

Ska man godkänna synder? Ska man tillrättavisa någon? Utesluta någon?
Ska man umgås med någon som begår äktenskapsbrott/har sex när det passar med olika?
Citera
2009-03-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Damn, woman, you OLD.

Men inte sååå gammal.
Det är bara 1975 som jag personligen minns, inte 1925 eller 1914 om du trodde det!
Citera
2009-03-10, 13:44
Medlem
Citat:
Samma visa varje gång. Jag har haft den här diskussionen tidigare så jag vet vad som står i litteraturen och vad bröderna sa!

Många av vännerna trodde att harmageddon skulle komma 1975, men sällskapet gick inte ut med det datumet

Ändens tid är en period som vi har levt länge under, från början av 1900-talet till där vi är nu... Vi uppmanas regelbundet att förenkla våra liv, satsa mer på sanningen, att "sätta Guds Kungarike först"... Så har det ALLTID vart, inte bara 1925 eller 1975 som ni försöker på skina!!

Så Ytterst märkligt!
Att JV över hela jorden vid samma tid började tro att Harmageddon skulle komma 1975
Utan att sällskapet hade gått ut med det?
Citera
2009-03-10, 13:57
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen hade länge haft uppfattningen att Kristi tusenåriga styre skulle följa på 6.000 år av människans historia. Men när skulle 6.000 år av människans existens sluta? Boken Evigt liv i Guds söners frihet, som gavs ut (på engelska) vid en serie områdessammankomster år 1966, pekade på året 1975. Redan vid sammankomsten blev det många diskussioner om året 1975, allteftersom bröderna började undersöka innehållet i den nya boken.

Vid sammankomsten som hölls i Baltimore i Maryland höll F. W. Franz det avslutande talet. Han började med att säga: ”Alldeles innan jag gick upp på podiet kom en ung man fram till mig och sade: ’Säg mig, vad betyder det här med 1975?’” Broder Franz hänsyftade sedan på de många frågor som hade uppstått om huruvida det som stod i den nya boken betydde att Harmageddon skulle vara över och Satan vara bunden år 1975. Han slog fast: ”Det skulle kunna vara så. Men vi säger inte att det är så. Allting är möjligt för Gud. Men vi säger inte att det är så. Och måtte ingen av er precisera sig och säga att något bestämt skall hända från nu och fram till år 1975. Men den avgörande punkten i allt detta, kära vänner, är: Tiden är kort. Tiden håller på att rinna ut — det råder inget tvivel om det.”

Under åren efter 1966 handlade många av Jehovas vittnen i överensstämmelse med andan i detta råd. Det publicerades emellertid andra uttalanden i denna fråga, och vissa av dem var av allt att döma mer uttryckliga än som var tillrådligt. Detta erkändes i Vakttornet för 15 juli 1980* (sidan 9). Men Jehovas vittnen fick också rådet att i första hand koncentrera sig på att göra Jehovas vilja och inte fixera sig vid tidpunkter och förväntningar om en tidig räddning.

I boken ”Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig” (utgiven på engelska år 1963) sades det: ”Det är till ingen nytta att använda bibelkronologin för att spekulera i fråga om tidpunkter som ännu ligger framför oss på tidens ström. — Matt. 24:36.”

*"Vakttornet för 15*november 1976 framhölls det hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt, och så hette det vidare: ”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.

-------------------------------------------------------------------------
Jag får inte citera hela artikeln för då flippar FB ut för att det är för stort!

Det finns otaliga artiklar från denna tid som pekar ut år 1975.

Dessutom otaliga tabeller, som visar att 1975 hade 6000 år gått sedan människorna skapades.
OCH att de sista tusen åren av Guds sjunde dag (på 7000 år), var vikta för 1000-årsriket.
I dessa tabeller fanns inte rum för någon annan tolkning. Harmageddon måste komma 1975, för att få plats med 1000-årsriket!

OM nu Sällskapets syfte inte var att säga att Harmageddon skulle komma 1975, vad var då deras syfte med dessa artiklar, tabeller och uträkningar??

Och varför har den då så viktiga 1975-läran helt tystats ner?

Som sagt, jag minns denna tid tydligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in