Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det ni visar är inte kärlek, det är förakt. Lär av Jesus vad kärlek är.
Visst lärde han ut kärlek, man han lärde även ut vad han tyckte om fariseérna, hycklarna och de som påstod sig tjäna Gud, dom "gulli gullade" han inte med.
Jesus sa flera gånger "
Ve er, skriftlärda och fariséer,
hycklare"
Matteus 15:3-9 Till svar sade han[
Jesus] till dem: ”Och ni, varför överträder ni Guds bud på grund av er tradition? Gud har till exempel sagt: ’Ära din far och din mor’; och: ’Den som förolämpar far eller mor, han skall sluta i döden.’ Men ni säger: ’Vemhelst som säger till sin far eller mor: ”Vad jag än har, som du kunde få nytta av genom mig, är en gåva tillägnad Gud”,*han behöver inte alls ära sin far.’ Och så har ni gjort Guds ord ogiltigt på grund av er tradition.*
Ni hycklare, träffande profeterade Jesaja om er när han sade:*’
Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta håller sig långt borta från mig. Förgäves fortsätter de att dyrka mig, eftersom de som lärosatser lär ut människobud.’
Johannes 2:13-17 Nu var judarnas påsk nära, och Jesus gick upp till Jerusalem.*Och i templet fann han dem som sålde nötkreatur och får och duvor och dem som satt där och växlade mynt.*
Och sedan han gjort en piska av rep drev han ut dem alla ur templet med deras får och nötkreatur, och han slog ut penningväxlarnas mynt och stötte omkull deras bord. Och till dem som sålde duvor sade han: ”Ta bort detta härifrån! Sluta upp med att göra min Faders hus till ett marknadshus!” Hans lärjungar drog sig till minnes att det står skrivet: ”
Nitälskan för ditt hus skall förtära mig.”