2009-03-09, 18:10
Medlem
BattleBitchs avatar
fortsätter...

Khai′ro betydde att glädjas. (Lukas 10:20; Filipperna 3:1; 4:4) Det användes också som en hälsning, uttalad eller skriven. (Matteus 28:9; Apostlagärningarna 15:23; 23:26) A•spa′zo•mai betydde ”att omsluta med armarna, således att hälsa, att välkomna”. (Lukas 11:43; Apostlagärningarna 20:1, 37; 21:7, 19) Båda kunde ha varit en hälsning, men a•spa′zo•maikan ha inneburit mera än ett artigt ”hej” eller ”god dag”. Jesus uppmanade de 70 lärjungarna att inte a•spa′se•sthe någon. Han visade således att deras angelägna verk inte tillät någon tid för det österländska hälsningssättet med kyssar, famntag och långa samtal. (Lukas 10:4) Petrus och Paulus gav uppmaningen: ”Hälsa [a•spa′sa•sthe] varandra med en kärlekens kyss” eller ”en helig kyss”. — 1 Petrus 5:14; 2 Korintierna 13:12, 13; 1 Tessalonikerna 5:26.

Johannes kan alltså avsiktligt ha använt khai′ro i 2 Johannes, vers 10, 11, i stället för a•spa′zo•mai (vers 13). Om det förhöll sig så, då uppmanade Johannes inte de kristna att bara undvika att varmt hälsa(med famntag, kyss och samtal) en person som lärde ut det som var falskt eller som drog sig bort från församlingen (avföll). Johannes sade i stället att de inte ens borde hälsa på en sådan individ med khai′ro, ett vanligt ”god dag”.

Det allvarliga i detta råd framgår av Johannes’ ord: ”Den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar.” Ingen sann kristen skulle önska att Gud betraktade honom som delaktig i onda gärningar genom att han skulle umgås med en utesluten överträdare eller med en som förkastade Hans församling. Hur mycket förträffligare är det inte att ha delaktighet med den kärleksrika kristna brödraskaran, som Johannes skrev: ”Det som vi har sett och hört berättar vi nu om också för er, för att ni också må ha delaktighet med oss. Denna vår delaktighet är dessutom med Fadern och med hans Son, Jesus Kristus.” — 1 Johannes 1:3.
Citera
2009-03-09, 18:12
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
I "Studier i skriften - Tiden är nära" på sidan 74-76 sägs det var som skall hända 1914. Man radade upp sju händelser som skulle inträffa.

1) "Guds Rike...skall uppnå full världsomfattande kontroll, och att då det under den nya tidsperioden skall upprättas eller fast grundas på jorden på ruinerna av nuvarande institutioner."
2) "han vilkens rätt det är...krossar dem som lerkärl och i deras ställe upprättar sin egen rättfärdiga regering"
3) "före slutet av år 1914 e.kr. kommer den siste medlemmen av den av Gud erkända Kristi församling att förhärligas med Kristus, ty varje medlem skall regera med Kristus.."
4) Jerusalem (här menade man den bokstavliga staden) från den tiden och framåt inte längre skall vara förtrampad av hedningar
5) Israels blindhet skulle börja avvändas vid eller före den tiden
6) Den stora tid av nöd..kommer då att nå sin höjdpunkt i en värlsvid anarki.. och de nya himlarna och den nya jorden med sina fridfulla välsignelser skall börja att bli erkända av den av nöd slagna mänskligheten
7) Före detta datum kommer Guds rike, organiserat i makt att vara på jorden och skall krossa den hedniska bildstoden samt fullständigt tillintetgöra dessa kungars makt.

Russel tilläggat att om en enda förutsägelse inte inträffar så har Guds ande inte talat genom honom. Faktum är att inte en enda av de förutsägelser som gjordes inträffade. Ändå så försöker Vakttornet få det att se ut som om man profeterat rätt. Detta kallas historieförfalskning. Resultatet av de felslagna profetiorna blev att mängder av människor lämnade organisationen. Vakttornet var väl medvetna om fiaskot och 1930 erkänner man också detta i boken, Ljus sid 206:

År 1971 har de flesta som upplevde 1914 dött och nu kunde man göra om fiaskot till en succé. I Vakttornet från det året 15 dec. sid 563 säger man nu:

Vart citerar du ifrån? För du har väl inte Studier i skriften hemma??
Citera
2009-03-09, 18:19
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jag känner så väl igen mig i ditt resonemang, tänkte exakt lika dömmande som
du förut. Jehova ser garanterat till mitt hjärta och jag ska be för dig att han
inte dömmer dig lika hårt som du dömmer mig.

Vid tidpunkten av min uteslutning hade jag en enorm kärlek till organisationen
och Gud. Ångrade mig djupt. Idag flera år senare har jag en annan insikt i
Jehovas organisation. Om det stämmer eller ej enligt dig som inte känner mig
kan jag inte göra något åt, men att påstå att jag ljuger på grund av din tro
på att du kommer ur en fullkomlig organisation som inte kan göra fel gör inte
bara mig lessen.

Utan garanterat också Jehova....

Vill bara svara så att du vet.

Det jag skrev var menat som en tänkbar orsak till att du kanske inte blev förlåten, men nu vet jag ju inte vad du har gjort heller... Så det är svårt för mig att uttala mig, och jag ska egentligen inte lägga mig i alls.

Så egentligen var hela mitt uttalande dumt, då jag varken känner dig eller vet något om dig (eller vem vet, vi kan mycket väl vara gamla vänner )

Ber om ursäkt att jag jag trampa över gränsen....
Citera
2009-03-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-

En röd tråd i tråden, om man konfronterar ett vittne med klara bevis mot det dom tror på, så blundar h*n och rabblar goja.

Om JV säger att himlen är RÖD, så går alla vittnen med näsan riktad mot marken och håller med. Fy den som tittar upp och ser att den är BLÅ!!

Kanske inte riktigt alla, men alldeles för många.
Citera
2009-03-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag passar på att för fjärde gången frågan om BattleBitch är ett passande nick för en kristen?.

Namnet är väl inte direkt representativt.
Förstår inte vad hon vill förmedla med det. Och varför.
Citera
2009-03-09, 19:04
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Namnet är väl inte direkt representativt.
Förstår inte vad hon vill förmedla med det. Och varför.

Namnet står för en stark kvinna som kan gå igenom allt och står ut med det mesta...
Citera
2009-03-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Namnet står för en stark kvinna som kan gå igenom allt och står ut med det mesta...

Rakt översatt låter det som ngt annat.
Citera
2009-03-09, 19:10
Medlem
Citat:
Du blir utesluten om du går ut och försöker omvända de andra i församlingen.
Det är inte mitt ansvar att "anmäla till de äldste", däremot som syster så stöttar jag personen och frågar om den vill prata om det eller om den vill ha hjälp.

Det står aldrig något om att man skall gå o bekänna för bröderna eller ta hjälp! (om man inte så klart vill ha hjälp och tar kontakt själv)

Du har en så fruktansvärt avfällig och felaktig syn på oss Jehovas vittnen att det gör ont i mig!

[/u]

I en del fall har man det ansvaret.
Först pratar man med den som gjort fel och vill den inte gå själv så måste du gå.
Citera
2009-03-09, 19:13
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
I en del fall har man det ansvaret.
Först pratar man med den som gjort fel och vill den inte gå själv så måste du gå.

Ja, det har jag skrivit också, men det är när man har syndat... Någon som har en tillfälligt svag tro är inget man "påpekar" så länge personen inte börjar sprida falska läror och försöker få vännerna bort från sanningen ...
Citera
2009-03-09, 19:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Rakt översatt låter det som ngt annat.

Absolut... Så vänligen gör inte det, för det är inte menat så!
Citera
2009-03-09, 19:20
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:

Men tydligen klarar du inte det utan en uppdiktad formel samling med dig...
Citera
2009-03-09, 19:52
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Men tydligen klarar du inte det utan en uppdiktad formel samling med dig...

Det där fick mig att skratta.

Nej, det krävs tydligen tillgång till watchtower.org, för att kunna klippa och klistra sina svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in