2009-03-06, 12:33
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Vad pratar du om?
ALLA har en fri vilja!
Om offret säger att det inte vill anmäla förövaren så ska man respektera det. Innersta ansvaret har föräldrarna.

Sen att det finns människor som inte agerar rätt, finns det överallt.
Det finns även i JV .. Ingen nyhet.
Men det är inte så som du skriver att JV har typ en policy att mörka övergrepp, det är så fel det bara kan bli!!

Skrev jag att det var policy? Nej. Jag skrev att det hänt. Mängder av gånger.
Det finns också fall där Äldste som utfört övergreppet utnyttjat sin makt för att få offer och offers föräldrar att hålla tyst. Det hjälper att ha en flock hjärntvättade att manipulera, då kommer man undan med det mesta.
Citera
2009-03-06, 12:33
Medlem
Jehovas vittnens svar

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jodå, det är människorna själva. JVs äldste är ju människor som väljer att mörka barnövergrepp.

Och det är JVs sektmedlemmar, också de människor, som väljer att låta de äldste göra det.

Tänk vad du kan, men bevisa dina påståenden också, i annat fall är det förtal.

Jehovas vittnens svar
på anklagelserna i programmet "Uppdrag granskning"
I ett avsnitt av TV-programmet "Uppdrag granskning" den 8 april 2003 anklagades Jehovas vittnen felaktigt för att "skydda pedofiler".
Programmet beskrev bland annat ett specifikt fall där huvudpersonen,
en 26-årig man, beklagligt nog utsattes för sexuella övergrepp i sin barndom. Det framställdes som om det skulle gälla ett fall av pedofili, dvs. en vuxen persons sexuella övergrepp mot barn. Detta inslag var, liksom andra uppgifter i programmet, både vilseledande och osakligt, av bland annat följande skäl:

FAKTA Båda inblandade var barn (omkring 8 respektive 4 år) när de sexuella handlingarna mellan dem tog sin början, omkring 1980, och de var båda fortfarande minderåriga (14 respektive 10 år) när handlingarna upphörde 1987.
FAKTA De sexuella handlingarna mellan pojkarna började omkring
fem år innan någon av deras föräldrar blev Jehovas vittnen. Handlingarna upphörde helt innan någon av pojkarna själv blev medlem, hösten 1988 respektive våren 1991.
FAKTA År 1996, då pojkarna och deras föräldrar varit Jehovas vittnen några år, blev församlingens äldste informerade om sexuella handlingar som ägt rum i det förflutna. Men familjerna beslöt att inte anmäla saken, vare sig till socialnämnden eller rättsvårdande myndigheter. De äldste respekterade de inblandades önskan.
FAKTA Den äldre av pojkarna har aldrig tjänat som äldste eller resande tillsyningsman i någon av trossamfundets församlingar.

TV-TITTARE SOM SÄTTER värde på rättvisa och ärlighet hade uppskattat att få del av denna betydelsefulla information. Vi är bestörta över att de som producerar "Uppdrag granskning" utelämnade dessa och andra fakta. Våra medlemmar och sympatisörer känner sig djupt kränkta över att man på grund av detta försöker förknippa Jehovas vittnen med sexuella övergrepp på barn. Vi kommer därför att vidta de rättsliga åtgärder som blir nödvändiga.
Våra riktlinjer när det gäller sexuella övergrepp mot barn är välgrundade och har stöd i Bibeln. En person med ansvarsställning i en av Jehovas vittnens församlingar som bevisas skyldig till sexuella övergrepp mot barn skils från sin uppgift. (1 Timoteus 3:1,2)
Alla Jehovas vittnen förväntas leva upp till de krav som Bibeln ställer, nämligen att vara rena i fysiskt, mentalt, moraliskt och andligt avseende.
2 Korintierna 7:1; Efesierna 4:17 – 19; 1 Tessalonikerna 2:4

Svensk lagstiftning kräver inte att präster eller tjänare i ett trossamfund anmäler sexuella övergrepp mot barn.
Vårt trossamfund har emellertid alltid erkänt att offret, offrets familj eller närstående ansvariga vuxna - eller vemhelst som känner till ett fall av övergrepp har oinskränkt rättighet att anmäla detta..

Jehovas vittnen avskyr sexuella övergrepp mot barn. Vi älskar våra barn. Att barnen är trygga och skyddas är av stor betydelse för oss. Vi tar detta på största allvar.
Citera
2009-03-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Ett barn tror på det som föräldrarna säger, så där finns tyvärr inte så mycket fritt val.

Ack du har dålig koll på barn du, har inge själv va?
Citera
2009-03-06, 12:37
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Ett barn tror på det som föräldrarna säger, så där finns tyvärr inte så mycket fritt val.

Ja, men ett barn förblir inte ett barn, tro mig.

Man utvecklas till en rebellisk tonåring och gör allt tvärt om för att provocera sin föräldrar, man kommer att göra sina egna val i livet utan tvekan!
Citera
2009-03-06, 12:41
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
FAKTA År 1996, då pojkarna och deras föräldrar varit Jehovas vittnen några år, blev församlingens äldste informerade om sexuella handlingar som ägt rum i det förflutna. Men familjerna beslöt att inte anmäla saken, vare sig till socialnämnden eller rättsvårdande myndigheter. De äldste respekterade de inblandades önskan.
Varför inte? Är lite motsägelsefullt med:

Citat:
Jehovas vittnen avskyr sexuella övergrepp mot barn. Vi älskar våra barn. Att barnen är trygga och skyddas är av stor betydelse för oss. Vi tar detta på största allvar.
Att inte anmäla när barnen utsatts för övergrepp är ju vidrigt. Ska inte gärningsmannen dömas för sitt brott utan det sopas under mattan?
Citera
2009-03-06, 12:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Vissa ja, vissa inte.
Som jag sagt innan, alla har fri vilja. Bara för att du föds som JV är ingen garanti för att du blir ett.

Man måste själv studera Bibeln och vara övertygad om att det är sanningen, annars kommer det aldrig att funka!

Angående sektbarn borde du läsa boken med samma namn.
Intervju med författaren: http://svtplay.se/v/1374824/rapport/_sektbarns__forfattare_i_gomorron
Förhoppningsvis så ser du någon form av problematik med sekter om man tänker på sektens barn.
Citera
2009-03-06, 12:47
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Skrev jag att det var policy? Nej. Jag skrev att det hänt. Mängder av gånger.
Det finns också fall där Äldste som utfört övergreppet utnyttjat sin makt för att få offer och offers föräldrar att hålla tyst. Det hjälper att ha en flock hjärntvättade att manipulera, då kommer man undan med det mesta.

Hoppsan kerstin, du kanske ska undersöka fakta innan

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/69329

Felaktigheter från programmet:

* Övergreppen mot Johanna och Anders är inte korrekt återgivna
* Janne Josefsson säger att dokument visar att det är församlingens rykte som är viktigast och att det är bättre att lida en personlig förlust än att låta händelsen bli allmänt känd
* De f.d. Jehovas vittnen som medverkat i programmet är inte tillförlitliga
* I reportaget där en äldstebroder hade förgripet sig på två 13-åriga pojkar säger Janne Josefsson att tre äldstebröder som utrett fallet valt att hålla polisen utanför. Det finns ingen grund för detta påstående
* I programmet sägs det att uteslutning är att likna vid ett dödstraff.
* Programledaren har tagit ställning och inte varit opartisk
* Reportrarna visade ingen respekt för privatlivet, när de besökte en äldste på hans arbetsplats.
Citera
2009-03-06, 12:50
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varför inte? Är lite motsägelsefullt med:

Att inte anmäla när barnen utsatts för övergrepp är ju vidrigt. Ska inte gärningsmannen dömas för sitt brott utan det sopas under mattan?

Jag har jobbat med Krishantering och vet att barn är bland det svåraste att hantera, det viktigaste är att man respekterar deras vilja så långt som det är möjligt!

Jag är övertygade om att alla Jehovas Vittnen vill att gärningsmannen skall få sitt straff och gör alt som står i sin makt för att det blir så!
Citera
2009-03-06, 12:51
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Angående sektbarn borde du läsa boken med samma namn.
Intervju med författaren: http://svtplay.se/v/1374824/rapport/_sektbarns__forfattare_i_gomorron
Förhoppningsvis så ser du någon form av problematik med sekter om man tänker på sektens barn.

Så du sätter din tro till författare som vill tjäna pengar på sina böcker, det förklarar ett & annat
Citera
2009-03-06, 12:55
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag har jobbat med Krishantering och vet att barn är bland det svåraste att hantera, det viktigaste är att man respekterar deras vilja så långt som det är möjligt!
Jaha, så det är bättre att bara låtsas som ingenting har hänt när barnen är så körda psykiskt efter traumat att de inte vill prata om det? Hur är det att hjälpa barnen och straffa gärningsmännen?

Citat:
Jag är övertygade om att alla Jehovas Vittnen vill att gärningsmannen skall få sitt straff och gör alt som står i sin makt för att det blir så!
Tydligen inte då de inte anmäler något som är det absolut grövsta brott man kan tänka sig. Är det dessutom inte ett lagbrott att inte anmäla så grova brott mot barn om man misstänker att de är utsatta för det?
Citera
2009-03-06, 12:56
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Så du sätter din tro till författare som vill tjäna pengar på sina böcker, det förklarar ett & annat

En persons egna erfarenheter istället då: http://svtplay.se/v/1374827/rapport/christiina_avara_om_tiden_i_jehovas_vittnen

Men uppenbarligen ser du inget problem trots att alla andra utomstående på forumet gör det. Vad säger det dig?

För övrigt är det självklart inte tack vare den författaren jag tycker som jag gör om sektrörelser. Jag länkade till en författare som sammanfattar mycket av vad jag hört tidigare. Mindre personangrepp och mer respons tack.
Senast redigerad av BlackMetal 2009-03-06 kl. 13:00.
Citera
2009-03-06, 12:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Jaha, så det är bättre att bara låtsas som ingenting har hänt när barnen är så körda psykiskt efter traumat att de inte vill prata om det? Hur är det att hjälpa barnen och straffa gärningsmännen.

Absolut inte, man ska försöka nå fram till barnet och ta hjälp av utbildad personal för ändamålet!

Citat:
Citat:
Tydligen inte då de inte anmäler något som är det absolut grövsta brott man kan tänka sig. Är det dessutom inte ett lagbrott att inte anmäla så grova brott mot barn om man misstänker att de är utsatta för det?

Nope, det finns ingen anmälningsplikt hos privat personer i Sverige.

Så bara för att man har gjort fel i ett fall, så anser du att alla är körda?
En person som gör fel, så är 7 miljoner helt rökta?

Jag fattar inte hur du tänker!! Men du kan inte tänka så långt direkt...
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-06 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in