2009-10-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
verkar vara ett glatt folk med mycket kärlek.

Berättelsen om "Den onda cirkeln";

Jag kan oxå berätta om en annan typ av människor som sålde sina hem och flyttade ut i skogen för de trodde att jorden skulle gå under. De slutade sina jobb, hoppade av skolan för enligt dem fanns det ingen mening med att fortsätta jobba/utbilda sig för jorden skulle ändå gå under.
Efter några veckor så förstog människorna att jorden inte skulle gå under och eftersom de inte gillade att bo i skogen flyttade de tillbaka till staden. Men de hade ju sålt sina hus och ägodelar, de hade inga pengar. Vad skulle de göra?
Jo, naturligtvis så flyttade deras ledare fram tidpunkten för jordens undergång och folket började predika igen.

Jorden kommer aldrig att gå under.
Psalm 37:10, 11, 29
"Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer, du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. De ödmjuka ska ta jorden i besittning och få njuta av stor frid - De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de skall för evigt bo på den.”

Däremot kommer onda människor att rättvist avrättas
Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.”
Citera
2009-10-22, 11:35
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Jag kan oxå berätta om en annan typ av människor som sålde sina hem och flyttade ut i skogen för de trodde att jorden skulle gå under. De slutade sina jobb, hoppade av skolan för enligt dem fanns det ingen mening med att fortsätta jobba/utbilda sig för jorden skulle ändå gå under.
Efter några veckor så förstog människorna att jorden inte skulle gå under och eftersom de inte gillade att bo i skogen flyttade de tillbaka till staden. Men de hade ju sålt sina hus och ägodelar, de hade inga pengar. Vad skulle de göra?
Jo, naturligtvis så flyttade deras ledare fram tidpunkten för jordens undergång och folket började predika igen.

Hur många var det som gjorde detta? Jag kan också slänga ur mig saker som jag hört andra säga. Har jag dessutom sett det på tv så måste det vara sant.

Mig veterligen så har JV aldrig gått ut med ett definitivt datum för harmageddon, men att man givit vissa hintar om att det ju KAN vara så att det är dags. Har jag fel?
Senast redigerad av ConDodgy 2009-10-22 kl. 11:38.
Citera
2009-10-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Hur många var det som gjorde detta? Jag kan också slänga ur mig saker som jag hört andra säga. Har jag dessutom sett det på tv så måste det vara sant.

Mig veterligen så har JV aldrig gått ut med ett definitivt datum för harmageddon, men att man givit vissa hintar om att det ju KAN vara så att det är dags. Har jag fel?

Detta har tagits upp tidigare i nån av JV trådarna...

Harmageddon skulle ha kommit...september?...1975....datum?...

Hjälp nån som kommer ihåg!
Citera
2009-10-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta har tagits upp tidigare i nån av JV trådarna...

Harmageddon skulle ha kommit...september?...1975....datum?...

Hjälp nån som kommer ihåg!

Jag var med då.
Du är kanske blind för det som pågår i världen och du stannar kvar i det gamla, tänk om apostlerna gjorde som du, milda tider.
Citera
2009-10-22, 15:13
Medlem
Citat:

Många JV sålde sina hem åren innan 1975, då Harmageddon förväntades!
Känner själv till några fall, och detta var något som uppmuntrades i "Tjänsten för Guds rike"!
Många andra avstod från utbildning under denna tid, det var ju inte lönt när riket var så nära.
Andra avstod från barn, skulle vänta, och sedan skaffa barn i Riket.
Sedan var de plötsligt för gamla för att få barn.
Jo, organisationen har förstört livet för många människor.
Citera
2009-10-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag var med då.

.

Konstigt.
Du har ju skrivit någon gång att du har varit med i 25 år!
Citera
2009-10-22, 15:15
Bannlyst
Citat:

Nu igen? De har inte sagt ett exakt datum, men ett antal årtal. 1874, 1878, 1881, 1910, 1914, 1915, 1918, 1920, 1925 samt 1975.*

Och nej, det var inte "vissa hintar". Ungdomar uppmanades att inte skaffa ordentlig utbildning och att inte gifta sig, människor uppmanades att säga upp sig från sina arbeten och sälja sina hus för att ha mer tid att gå i tjänsten.

Sedan satt människor där ensamma utan någon utbildning och fanilj, utan jobb och hus, och vad fick de höra? Att de hade misstolkat det bröderna sade, att de hade varit för ivriga.

Men vad hade hänt om de inte tolkat det bröderna sade som att Harmageddon var nära? Då hade de blivit uteslutna för att de visade brist på tro.

* Källa: http://hem.passagen.se/robbano/domedag/

Citat:
Lång text

Översättning, snälla?
Citera
2009-10-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Många JV sålde sina hem åren innan 1975, då Harmageddon förväntades!
Känner själv till några fall, och detta var något som uppmuntrades i "Tjänsten för Guds rike"!
Många andra avstod från utbildning under denna tid, det var ju inte lönt när riket var så nära.
Andra avstod från barn, skulle vänta, och sedan skaffa barn i Riket.
Sedan var de plötsligt för gamla för att få barn.
Jo, organisationen har förstört livet för många människor.

Då är man bra självisk om man gjort så, som väl är hör det till undatagen.
Det där med att inte skaffa barn vit jag ett flertal som inte ångrat.
Citera
2009-10-22, 15:20
Medlem
Citat:
Konstigt.
Du har ju skrivit någon gång att du har varit med i 25 år!

Som döpt
Citera
2009-10-22, 15:30
Medlem
Citat:

Nu får du vara snäll och förklara dig.
På vilket sätt var det "bra själviskt" att sälja sitt hus och dra ner på arbetet för att få mer tid att förkunna de få månader som sades finnas kvar till detta?

På vilket sätt var det själviskt att avstå från utbildning för att man fick höra att det inte var lönt när riket var så nära?

Och hur kan det vara själviskt att för "sanningens" skull avstå från barn, under förutsättning att man gärna ville ha barn?

Jag känner till flera JV som bittert har ångrat att de inte fick några barn, eftersom org sa att slutet var så nära, bara några månader eller veckor, inga år, bort!
Hmmm, detta är ca 35 år sedan!
Citera
2009-10-22, 16:05
Medlem
Citat:
Nu får du vara snäll och förklara dig.
På vilket sätt var det "bra själviskt" att sälja sitt hus och dra ner på arbetet för att få mer tid att förkunna de få månader som sades finnas kvar till detta?

!

De som gjorde det för att predika stannade kvar inte de andra. Min moster var en av dem, hon förblev trogen till sin död 96 år .
Citera
2009-10-22, 16:06
Bannlyst
Citat:

Man är alltså självisk om man lyder bröderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in