2009-06-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Abort

Vad menas med den kommentaren?
Om andra får kasta bort liv i onödan så får JV också göra det, eller?
Citera
2009-06-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Abort

Om du inbillar dig att JV är de enda som är motståndare till aborter, så visar det bara hur lite du vet.
Citera
2009-06-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det blir värre...läs följande artikel från ett f.d vittne och dessutom äldste!

www.hjalpkallan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=78:5-ar-efter-qskilsmaessanq-fran-vakttornet&catid=25ersonliga-beraettelser&Itemid=74

Känner stor ledsnad när jag läser det här.
Citera
2009-06-25, 15:14
Medlem
Redivivuss avatar
Så här skriver den författare som Benny Hedning refererade till:

"Att kalla ”sanningen” för sanning är en av Vakttornets skickligast duperande lögner. Den är så djävulskt halsbrytande fräck – att man nästan sväljer den av pur förvåning.

Sedan tar det många år innan man spyr ut den igen under betydligt större vånda och illamående. Och som alltid när man mår mycket illa, fått upp allt och magen är helt tom, när man tvättat av sig, torkat bort tårarna ur ögonen... Då infinner sig en stor lättnad. Då lossar man på ”slipsen” för alltid, tar ett djupt andetag och går ut genom toalettdörren.

Man är botad och immun från sektsjukan för all framtid. Aldrig mer kommer man att äta av ”de närande rätterna, det rikt dukade andliga bordet” fullt av ohälsosam, förgiftad mat, serverad av Vakttornets omdömeslösa serveringspersonal."

Detta är nog sant, men mycket svårt att upptäcka för den som sitter fast i nätet om man inte är kritiskt sinnad och/eller mycket bibelkunnig (behöver ej vara en konflikt mellan de två).

Samma författare skriver dock också detta om livet i Jehovas vittnen:

"Jag hörde bara det jag ville höra, såg bara det jag ville se och alla ”vännerna” var modiga, starka andliga soldater, med egen integritet, inget kunde få dem att falla och vi hade inte de problem som ”världen” hade. Så manipulerad kan man bli, ändå var jag mycket vaken för vad som hände runt om mig, hade en observationsförmåga som få, men fick det alltid på något sätt att trängas in i Vakttornets synsätt."

Även här sägs nog en sanning. Jag är övertygad om att många JV lever tämligen "lyckliga" och åtminstonde ett väldigt annorlunda liv som många ute i världen, även inom mainstream kristendomen, inte är i närheten av. Men då kontrollen är såpass stark och cirklarna snäva så förutsätter det att man blundar och håller för öronen, det blir inte riktigt den ärliga approach till livet som är nödvändig för att dra rätt lärdomar av det.

Jag tillhör inte dem som menar att folk skall lämna JV för att leva normala svensson liv och anamma de gängse allmänna värderingarna för dagen. Som protestantisk kristen hoppas jag att de skall lämna JV och komma till personlig frälsningsviss tro på Kristus och därmed omvärdera sina tidigare teologiska uppfattningar, samt revidera dessa mot bibliskt hållbara dito. Vad jag har sett av ex-JV så är det många av dem som efter att de lämnat "Organisationen" helt övergett all religion och inte sällan blir ateister eller agnostiker. Åtminstonde i Sverige.
Senast redigerad av Redivivus 2009-06-25 kl. 15:18.
Citera
2009-07-01, 00:41
Medlem
Jag tycker mig att se förekommsten av en hel del vittnen här, å det är väl helt fel forum för er...Alltså är det så att rädslan är större för de Äldste än för Jehova. Det är bara upptäkten utav församlingen som skrämmer...Det står väl skrivet att ni skall bli "kallade" iframför skranket för att inte ta er dit själva frör å utmana...

--------------------------------------------------------------------------------
Citera
2009-07-01, 09:15
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkoslim
Jag tycker mig att se förekommsten av en hel del vittnen här, å det är väl helt fel forum för er...Alltså är det så att rädslan är större för de Äldste än för Jehova. Det är bara upptäkten utav församlingen som skrämmer...Det står väl skrivet att ni skall bli "kallade" iframför skranket för att inte ta er dit själva frör å utmana...

--------------------------------------------------------------------------------

Que ???
Citera
2009-07-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Que ???

Han/hon menar att ni Jv som är här på forumet bara är ögontjänare mot de äldste i er församling fast ni borde inse att er allsmäktiga gud lätt kan se era förehavanden. Ungefär så kanske?
Citera
2009-07-01, 13:48
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Han/hon menar att ni Jv som är här på forumet bara är ögontjänare mot de äldste i er församling fast ni borde inse att er allsmäktiga gud lätt kan se era förehavanden. Ungefär så kanske?

Då kanske h*n skulle ha skrivit så att man förstår
Citera
2009-07-01, 22:34
Medlem
Citat:

Så är det antagligen.
Jag tror inte att Gud bryr sig så vansinnigt mkt om man skriver här....
Citera
2009-07-02, 19:22
Medlem
Citat:

Har du personliga erfarenheter av JVn?
Citera
2009-07-02, 20:25
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Det blir värre...läs följande artikel från ett f.d vittne och dessutom äldste!

Flexbärt läs och begrunda!!!!

www.hjalpkallan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=78:5-ar-efter-qskilsmaessanq-fran-vakttornet&catid=25ersonliga-beraettelser&Itemid=74

Skulle vara intressant om skatteverket synade Jv:s verksamhet lite bättre!

Citat från ovanstående artikel:
"högljudda skrävlare som från podiet på typiskt Vakttornsmanér salvelsefullt domderar. Som vilken karikatyr av en frikyrkopastor som helst."

Jag har varit på ganska många möten och även i Ovesholm en gång. Jag har aldrig hört någon på podiet tala såhär inom Jehovas vittnen. Tvärtom förespråkar de lågmäldhet och saktmodighet.
Citera
2009-07-02, 20:27
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Citat från ovanstående artikel:
"högljudda skrävlare som från podiet på typiskt Vakttornsmanér salvelsefullt domderar. Som vilken karikatyr av en frikyrkopastor som helst."

Jag har varit på ganska många möten och även i Ovesholm en gång. Jag har aldrig hört någon på podiet tala såhär inom Jehovas vittnen. Tvärtom förespråkar de lågmäldhet och saktmodighet.

Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in