2009-07-10, 13:57
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Ni får ta det lite varligt med overjordiskt. Hon har nyligen kommit i kontakt med Jv, är en nyfiken "studerande" och sväljer allt med hull och hår. Jag var exakt som hon när jag var "ny". Jag kom ju till insikt till slut, och det gör kanske hon också. Någon ande kanske talar henne tillrätta under en seans...

Så ny är jag inte. Jag har studerat med JV till och från sedan 1996, men jag studerar även annat. Har nyligen bestämt mig för att besöka andra trossamfund i staden jag bor i, för att se och höra vad just de lyfter fram. Tack för omtanken i alla fall.

Ja, jag blir vägledd av personer i andevärlden, när det gäller allt. Vi får se vad som händer. Men jag behöver inte hålla på med seanser för att bli vägledd, vi samtalar ungefär som jag kommunicerar med människor på jorden Tellus. Varje dag och flera gånger varje dag.
Senast redigerad av overjordiskt 2009-07-10 kl. 13:59.
Citera
2009-10-21, 17:59
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jv vill inte att man har ett personligt förhållande till Gud, ni vill att man ska ett förhållande till Organisationen, till Vakna! och Vakttornet. Bibeln och Gud kommer långt ner på listan.

JV försöker leva efter det som står i bibeln (om man anser att dom tolkar bibeln fel är en annan femma och har inte med saken att göra), på grund av att dom tror att bibeln är guds ord. Hur kan då gud och bibeln komma långt ner på listan? :P
Citera
2009-10-21, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
JV försöker leva efter det som står i bibeln (om man anser att dom tolkar bibeln fel är en annan femma och har inte med saken att göra), på grund av att dom tror att bibeln är guds ord. Hur kan då gud och bibeln komma långt ner på listan? :P

Du får väl fråga dem varför de inte sätter Bibeln och Guds ord högst. Styrande kretsens ord, samt Vakna! och Vakttornet är viktigast. Sedan hävdar de så klart att allt är baserat på Guds ord, men med tanke på alla kovändningar de gjort genom åren (och fortfarande tycks göra) är jag skeptisk.
Citera
2009-10-21, 19:35
Medlem
Citat:
Du får väl fråga dem varför de inte sätter Bibeln och Guds ord högst. Styrande kretsens ord, samt Vakna! och Vakttornet är viktigast. Sedan hävdar de så klart att allt är baserat på Guds ord, men med tanke på alla kovändningar de gjort genom åren (och fortfarande tycks göra) är jag skeptisk.

Det är som du säger Vanillia.
När man ska studera med nya har man alltid med sig en bok man läser i, och man slår upp i Bibeln ibland.
Man får veta att man inte kan förstå Bibeln utan dessa hjälpmedel.
Citera
2009-10-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är som du säger .

Ett underligt och exotiskt folk!

Det var en gång en ung Afrikan, som under ett år besökte ett land på norra halvklotet.
Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande invånare, började han sin berättelse vi återkomsten till sin hemby.

Några dagar under början av solperioden dyrkade de med sto iver sina fjäderfän. De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de förtärde ägg av olika konsistenser, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer. Det var någon slags ond gudom de försökte att skrämma bort.

Senare på året. När solen - (som alla också dyrkade) – stod högst på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste den mot skyn, (den påminde mycket om en penis.) Sedan dansade de runt och sjöng sitt hemlands vemodiga sånger, jag minns särskilt hur de härmade grodornas rörelser och ljud.
När kvällarna blev mörkare, flockade sig människor kring enkla ljuslågor. Nu hade de vuxna haklappar och små mössor på sig. De djur som de nu hyllade, var små skaldjur. Som de åt tillsammans med de starka drycker som detta folk älskar.

Det hemskaste hände mig när nätterna var som längst.
En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita, fotsida klädnader trängde in. En kvinna hade ljus kring sitt hår och allesammans sjöng om hästar och talade om katter.

I detta land var det sällan jag hörde någon tala om sin Gud.
Men jag fick vara med och se när de firade den stora grisfesten. De anrättade grisen på många olika sätt och när de på första dagens afton hade ätit – då kom deras Gud.
Ja, de sade aldrig att det var så, men jag förstod nog. Han liknade vår gamle medicinman – med mask framför ansiktet och underliga kläder. Han hade dyrbara gåvor med sig till människorna, som då blev glada och lyckliga. Sedan försvann han igen. De sade, att han brukade komma till dem en gång om året.
Det är ett mycket underligt och exotiskt folk.
Citera
2009-10-21, 20:02
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Det var en gång en ung Afrikan, som under ett år besökte ett land på norra halvklotet.
Det var ett väldigt exotiskt land med djurälskande invånare, började han sin berättelse vi återkomsten till sin hemby.

Några dagar under början av solperioden dyrkade de med sto iver sina fjäderfän. De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de förtärde ägg av olika konsistenser, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer. Det var någon slags ond gudom de försökte att skrämma bort.

Senare på året. När solen - (som alla också dyrkade) – stod högst på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste den mot skyn, (den påminde mycket om en penis.) Sedan dansade de runt och sjöng sitt hemlands vemodiga sånger, jag minns särskilt hur de härmade grodornas rörelser och ljud.
När kvällarna blev mörkare, flockade sig människor kring enkla ljuslågor. Nu hade de vuxna haklappar och små mössor på sig. De djur som de nu hyllade, var små skaldjur. Som de åt tillsammans med de starka drycker som detta folk älskar.

En natt öppnades min dörr och en mängd kvinnor i vita, fotsida klädnader trängde in. En kvinna hade ljus kring sitt hår och allesammans sjöng om hästar och talade om katter.

Men jag fick vara med och se när de firade den stora grisfesten. De anrättade grisen på många olika sätt och när de på första dagens afton hade ätit – då kom deras Gud.
Ja, de sade aldrig att det var så, men jag förstod nog. Han liknade vår gamle medicinman – med mask framför ansiktet och underliga kläder. Han hade dyrbara gåvor med sig till människorna, som då blev glada och lyckliga. Sedan försvann han igen. De sade, att han brukade komma till dem en gång om året.

verkar vara ett glatt folk med mycket kärlek.

Berättelsen om "Den onda cirkeln";

Jag kan oxå berätta om en annan typ av människor som sålde sina hem och flyttade ut i skogen för de trodde att jorden skulle gå under. De slutade sina jobb, hoppade av skolan för enligt dem fanns det ingen mening med att fortsätta jobba/utbilda sig för jorden skulle ändå gå under.
Efter några veckor så förstog människorna att jorden inte skulle gå under och eftersom de inte gillade att bo i skogen flyttade de tillbaka till staden. Men de hade ju sålt sina hus och ägodelar, de hade inga pengar. Vad skulle de göra?
Jo, naturligtvis så flyttade deras ledare fram tidpunkten för jordens undergång och folket började predika igen.
Citera
2009-10-21, 20:34
Medlem
Tänk själv!

Som barn fick jag lära mig att Jehovas vittnen var från Satan, jättefarliga, sådana jag skulle akta mig för.
Men sedan jag blev vuxen, tyckte jag att jag kan tänka själv. Nyligen delade de ut en tidskrift, om hur man kan få en lycklig familj. Jättebra läsning!
Är de farliga? Tänk själv!
Citera
2009-10-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krottas
Som barn fick jag lära mig att Jehovas vittnen var från Satan, jättefarliga, sådana jag skulle akta mig för.
Men sedan jag blev vuxen, tyckte jag att jag kan tänka själv. Nyligen delade de ut en tidskrift, om hur man kan få en lycklig familj. Jättebra läsning!

Ja tänk själv innan du fastnar i sektens klor....
Citera
2009-10-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Jag är rädd att jag inte på en enda fläck förstår vad du menar...
Citera
2009-10-21, 23:04
Medlem
Citat:

Allt har två sidor. Minst.
Citera
2009-10-21, 23:07
Medlem
Fördomsfull ???

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja tänk själv innan du fastnar i sektens klor....
Vem har skrämt dig då??
Citera
2009-10-21, 23:13
Medlem
Citat:
Vem har skrämt dig då??

Studerar du med JV?
Eller är du ett JV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera